B Boende45 skrev:
Mycket hög delta T på Brine enligt bild. Ska inte var mer än högst 3-4 grader. Pumpen går verkligen på max.

Vad var utomhustemperaturen vid den här framledningstemperaturen (över 50 grader) undrar man också?
Missade ditt svar, ursäkta. Utomhustemperaturen var runt 3-4 grader tror jag. Jag har tagit hjälp av ChatGPT också för att diskutera en hel del, och nästa steg är att kolla växelventilen, vilket jag ska göra när jag kommer hem idag.

Verkar som att den där växelventilen är kass. Motorn till den fungerar, men när jag plockade bort den igår gick det att vrida på växelventilen flera varv om man ville. Vad jag förstår det som ska man bara kunna vrida den 180 grader. Jag testade ställa om den lite för hand (den gick också ganska trögt, fick ta i en del för att den skulle börja vridas). Men märkte ingen direkt skillnad, när pumpen gick igång för att göra varmvatten så blev både framledning och varmvattenledning varma, det borde betyda att den skickar ut varmvatten till golvvärmen också.

Detta kan nog resultera i att den gör väldigt mycket varmvatten, och därav min otroliga förbrukning..

Z ZaxxeN skrev:
Verkar som att den där växelventilen är kass. Motorn till den fungerar, men när jag plockade bort den igår gick det att vrida på växelventilen flera varv om man ville. Vad jag förstår det som ska man bara kunna vrida den 180 grader. Jag testade ställa om den lite för hand (den gick också ganska trögt, fick ta i en del för att den skulle börja vridas). Men märkte ingen direkt skillnad, när pumpen gick igång för att göra varmvatten så blev både framledning och varmvattenledning varma, det borde betyda att den skickar ut varmvatten till golvvärmen också.

Detta kan nog resultera i att den gör väldigt mycket varmvatten, och därav min otroliga förbrukning..
Vad har du för växelventil?Honeywell eller LK-525

V växelventil skrev:
Vad har du för växelventil?Honeywell eller LK-525
Det är en LK!

• Ventil med LK-logotyp ansluten till kopparrör och slang.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Z ZaxxeN skrev:
Det är en LK!
På ställdonet (motorn som du plockat bort?

Z ZaxxeN skrev:
Rengjorde ett metallfilter, det var ganska skitigt. Finns det fler filter tro? 🤔 Låter rimligt om något är igensatt, eftersom värmen är så ojämn på golvet.
Vilket filter gjorde du rent?Smutsfiltret på brine sidan har svart skumisolering och kommer in från väggsidan oftas och du har för stort dellta på den kalla sidan och fungerar inte kylkretsen optimalt så brukar det generera hög el-förbrukning.Skulle priotera göra rent smuttsfiltret på kalla sidan om du nu inte redan gjort det.Är tveksamt att din växelventil är orsaken till din höga el-förbrukning.

V växelventil skrev:
Vilket filter gjorde du rent?Smutsfiltret på brine sidan har svart skumisolering och kommer in från väggsidan oftas och du har för stort dellta på den kalla sidan och fungerar inte kylkretsen optimalt så brukar det generera hög el-förbrukning.Skulle priotera göra rent smuttsfiltret på kalla sidan om du nu inte redan gjort det.Är tveksamt att din växelventil är orsaken till din höga el-förbrukning.
Ett som satt uppe på röret som går till VP. Jag ska kolla när jag kommer hem, om jag hittar det andra!

Z ZaxxeN skrev:
Ett som satt uppe på röret som går till VP. Jag ska kolla när jag kommer hem, om jag hittar det andra!
Typ så här ser smutsfiltret ut på kalla sidan och påverkar brinesidan.

• Rörinstallation med två röda ventiler och isolering, monterad på en vit, sliten vägg.
    Skapa konto
V växelventil skrev:
Typ så här ser smutsfiltret ut på kalla sidan och påverkar brinesidan.
Tack! Ska kolla när jag kommer hem i eftermiddag!

Här tog jag en bild på min graf och den står på loggtid 3 (ca 6 timmar tid) och sådana kurvor vill vi strävar efter och den grafen du visade på din maskin att du har problem som du får titta närmare på.

• En graf på en skärm visar temperaturfluktuationer över tid, märkt “Framledning” med skalan 20 till 52, står vid loggtid 3.
    Skapa konto
V växelventil skrev:
Här tog jag en bild på min graf och den står på loggtid 3 (ca 6 timmar tid) och sådana kurvor vill vi strävar efter och den grafen du visade på din maskin att du har problem som du får titta närmare på.
Tack! Men angående växelventilen - den ska väl bara kunna vridas 180 grader? Och när den gör varmvatten så ska den väl inte skicka ut värme till huset och vice versa? Känns ändå som att den har fastnat i mellanläget och skickar ut i båda för tillfället.

Skickar med en beskrivning på montering av LK 525

• Illustration av monteringsanvisning för ventil LK 525 med steg för steganvisningar och varningar för felaktig montering.
    Skapa konto
V växelventil skrev:
Skickar med en beskrivning på montering av LK 525
Tack! Jag monterar tillbaka den i eftermiddag, och ska kontrollera att den inte värmer båda samtidigt, vilket den gör nu.

Z ZaxxeN skrev:
Tack! Jag monterar tillbaka den i eftermiddag, och ska kontrollera att den inte värmer båda samtidigt, vilket den gör nu.
Du känner på röret efter växelventilen om röret blir varmt när den växlar över till att göra varmvatten.Tittar man på din graf ser det inte ut som den gör varmvatten att fralmledningstemperaturen minskar mort returen.Men visst växelventilen kan vara felmomterad.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.