V växelventil skrev:
Du känner på röret efter växelventilen om röret blir varmt när den växlar över till att göra varmvatten.
Och om då båda rören blir varma (varmvatten och framledning) så är den trasig?

V växelventil skrev:
Okej ändra A2 till 600 istället så tillsatsen startar på 600 istället för nu startar den för tidigt.Startvärdet för varmvatten så höj det till 42.
Kan du förklara lite mer hur det där funkar. Min pump drar igång tillsatsen rätt sällan men jag förstår inte riktigt hur den bestämmer sig för att göra det. Har också en Thermia.

Z ZaxxeN skrev:
Och om då båda rören blir varma (varmvatten och framledning) så är den trasig?
Trasig tror jag inte för då borde du få massa larm men den kan vara felmonterad så den läcker lite men har nog inget med din höga el-förbrukning att göra men om den läcker så ska det årgärdas.

V växelventil skrev:
Trasig tror jag inte för då borde du få massa larm men den kan vara felmonterad så den läcker lite men har nog inget med din höga el-förbrukning att göra men om den läcker så ska det årgärdas.
Ok, min teori var nämligen att den då läcker och skickar ut varmvatten i värmesystemet, och därför blev det så oerhört varmt på övervåningen när vi hade den värmen inkopplad. Och det resulterar ju i att pumpen fortsätter göra varmvatten, och därav går den nästan jämt! Men jag ska kolla det andra filtret idag, samt montera tillbaka motorn och göra en kontroll på detta. Tack för all hjälp!

J jhall skrev:
Kan du förklara lite mer hur det där funkar. Min pump drar igång tillsatsen rätt sällan men jag förstår inte riktigt hur den bestämmer sig för att göra det. Har också en Thermia.
A1 är integralvärdet när din värmepump ska starta på och standardvärdet är -60.När integralvärdet når -60 så börjar integralberäkningen starta och tittar du det BÖR-värde inom parentes exempel 40 grader och ditt ÄR-värde på framledningstemperaturen 44 grader kommer beräkningen bli att integralen sjunker mot 0 är 4/minut tills den räknar ner till 0 så börjar beräkningen om igen när integralvärdet blir -60.
A2 exempel -600 är det värde som din el-patron går in och stöttar om inte kompressorn själv orkar hämta hem värmeunderskottet på integralen.Om exempel ditt BÖR-värde är 40 grader men ditt ÄR-värde visar 38 grader kommer integralvärde sjunker/minskar med 2steg/minut tills värdet blr -600 så stöttar el-patron.Både A1 kan man öka på från exempel -60 till -80 som startvärde så kommer får man färre starter och längre cykeltider.
A2 kan man ändra från exempel -600 till -800 om man vill att el-patron ska stötta senare så kompressorn ska få jobba längre för att hämta hem underskottret

• Gilla
jhall
  • Laddar…
Z ZaxxeN skrev:
Ok, min teori var nämligen att den då läcker och skickar ut varmvatten i värmesystemet, och därför blev det så oerhört varmt på övervåningen när vi hade den värmen inkopplad. Och det resulterar ju i att pumpen fortsätter göra varmvatten, och därav går den nästan jämt! Men jag ska kolla det andra filtret idag, samt montera tillbaka motorn och göra en kontroll på detta. Tack för all hjälp!
Ja din värmepump prioterar varmvatten före värme och läcker växelventilen får du det fenomenet att du får varm i huset.Därför är det bra med graf så ser man hur många starter eller temperaturer växlar mycket kan man misstänka det.Använd klockan nere vid högra hörnet och tryck på +knappen så ser du tiden när du tittar på exempel varmvatten.man försöker sträva efter att ha ca 20-25 starter/dygn och har man mera kanske man ska undersöka vad det beror på och behöver inte vara något fel på värmepumpen utan kan var justering på värmesystemet.

• Gilla
jhall
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Ja din värmepump prioterar varmvatten före värme och läcker växelventilen får du det fenomenet att du får varm i huset.Därför är det bra med graf så ser man hur många starter eller temperaturer växlar mycket kan man misstänka det.Använd klockan nere vid högra hörnet och tryck på +knappen så ser du tiden när du tittar på exempel varmvatten.man försöker sträva efter att ha ca 20-25 starter/dygn och har man mera kanske man ska undersöka vad det beror på och behöver inte vara något fel på värmepumpen utan kan var justering på värmesystemet.
Tack! Ska höja grafen sen, för att få ett helt dygn. Då kommer jag kunna läsa ut lite mer.

J jhall skrev:
Du har ju legionella som körs på el-patron och standard värdet är 7/vecka men sedan har du det fenomenet att orkar inte kompressorn hämta hem värmeunderskottet på integralen så hjälper elpatronen till.Ett tips är att man tittar på exempel framledningstemperaturer/returen under menyn TEMPERATURER och man strävar efter att diffen mellan framledningtemperaturen ska ligga ca 7-10 grader på varma sidan(värmesystemet) och på kalla sidan ca 3 grader så där är bra att man har lite koll.Ha gärna lite koll på hur många starter man har per dygn för det finns fenomen att kompressorn stannar/stoppar av olika anledningar.

Edit:legionella 7 menar jag 1/vecka menar jag🙄

Redigerat:
V växelventil skrev:
Aktuella värden. Har höjt grafen till 60M vilket var max. Både varmvatten och framledning är varma för tillfället.

• Display av en värmepump med texten "Rum 21°C, Inget behov värme, Drift auto" och knappar för funktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Display med varmvatten graf, inställd på max 60M med aktuella värden visade.
    Skapa konto
  • Display av temperaturgraf med aktuell inställning på 60M, visar varmvatten- och framledningstemperaturer.
    Skapa konto
  • Display som visar temperaturvärden för varmvatten och framledning, med en graf inställd på 60M, omgiven av kontrollknappar.
    Skapa konto
Z ZaxxeN skrev:
Aktuella värden. Har höjt grafen till 60M vilket var max. Både varmvatten och framledning är varma för tillfället.
På dom graferna gör den inget varmvatten och som graferna visar ser det bra ut.När den tillverkar varmvatten så får du en symbol som en kran i displayen.

V växelventil skrev:
På dom graferna gör den inget varmvatten och som graferna visar ser det bra ut.När den tillverkar varmvatten så får du en symbol som en kran i displayen.
Symbolen längst ner till höger då? Trodde det var varmvatten 😅

• Display med rumstemperatur 21°C, texten "INGET BEHOV VÄRME," och en symbol längst ner till höger som ser ut som en kran.
    Skapa konto
Z ZaxxeN skrev:
Symbolen längst ner till höger då? Trodde det var varmvatten 😅
Nej den visar bara hur mycket varmvatten du har i varmvattensberedaren visuellt.Det tänds en kran i dispayen och framledningstemperaturen inom parentes visar 70 grader

V växelventil skrev:
Nej den visar bara hur mycket varmvatten du har i varmvattensberedaren visuellt.Det tänds en kran i dispayen och framledningstemperaturen inom parentes visar 70 grader
Okej, den rör sig nämligen hela tiden typ. Alltså stiger fort, sen när den är i toppen börjar den om. Isåfall försvinner varmvattnet fort som attan 😅

Z ZaxxeN skrev:
Okej, den rör sig nämligen hela tiden typ. Alltså stiger fort, sen när den är i toppen börjar den om. Isåfall försvinner varmvattnet fort som attan 😅
Fast du kommer se på topparna på grafen när den gör varmvatten för då går temepraturen över 50grader.

V växelventil skrev:
Fast du kommer se på topparna på grafen när den gör varmvatten för då går temepraturen över 50grader.
Ja precis, nu gör den varmvatten, och symbolen med kran tändes.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.