9 556 läst ·
58 svar
10k läst
58 svar
Testknapp fungerar ej på Jordfelsbrytare
HejA avh67f skrev:Vid kontroll före idrifttagning i nya anläggningar måste man ju prova den innan den tas i bruk enligt elsäk fs 2022:1 så det är naturligt då att mycket utrustning saknas då brukaren inte flyttat in ännu.
Men vid senare utvidgningar och renoveringar får man ju tillfälle att utföra tester i vanliga miljöer också med alla apparater igång.
Så det blir nog både och över tid tänker jag.
Edit: Det är lite lurigt i detta fall med två jordfelsbrytare som bägge har testknappen ur funktion. Fast dessa brukar fungera väldigt dåligt och "gå sönder" utan motioneringen.
Helt naturlig fanns inte incidentrapportens kunskap när testrutinerna utarbetades Därför är det viktigt att utvärdera om förändring behövs innan tex allvarliga incidenter inträffar
Många litar på jordfelsbrytaren som ett viktigt skydd
Hej Farstatjej90Farstatjej90 skrev:
”Han” har visst läst om att testknappen inte fungerar och bland annat skrivit om några rimliga orsaker till detta i sina inlägg 24 och 27 i denna tråd.
Förlåt att jag antog ditt kön. Jag gick på namnet men det är såklart inte självklart vad man identifierar sig som bara för man heter nåt. Sorry!❤️M Martin Lundmark skrev:
Hej Farstatjej90Farstatjej90 skrev:
Det vore bra om vi kunde hålla oss till ämnet.
Skall jag då tolka det så att du inte läst det jag skrivit gällande att testknappen inte fungerar, innan du skrev ditt inlägg #44
Jag gav bland annat några rimliga orsaker till att testknappen inte fungerar, i mina inlägg #24 och #27 i denna tråd?
Redigerat:
Jag gav ett minst lika plausibelt svar i inlägg#16 och applicerar man Ockham's rakkniv så blir mitt inlägg sannolikare än ditt, särskilt som vi fått veta att TS brutit bort alla dvärgbrytare men ändå fungerar inte testknappen.M Martin Lundmark skrev:Hej Farstatjej90
Det vore bra om vi kunde hålla oss till ämnet.
Skall jag då tolka det så att du inte läst det jag skrivit gällande att testknappen inte fungerar, innan du skrev ditt inlägg #44
Jag gav bland annat några rimliga orsaker till att testknappen inte fungerar, i mina inlägg #24 och #27 i denna tråd?
Du som är i branchen och verkar ha en passion för just detta problem, hur vanligt är det med switchbrus i sådana nivåer att jfb sätts ur spel i normala bostäder?
Hade jag varit intresserad amatör med tillgång till oscilloskop och spektrumanalysator hade jag tagit varje tillfälle i akt att samla på mig data hemma hos alla mina vänner och bekanta.
jag förutsätter att du som passionerat proffs har en stor databas med sådan självinsamlad data?
Jag säger inte att problemet inte finns men nog är det betydligt mer sannolikt att det uppträder i exempelvis kontorsmiljö med massor av datorer och laddare än i bostäder?
Redigerat:
Hej Mikael_LMikael_L skrev:
Det har jag ju bland annat svarat på i inlägg #45
Men vi behöver undersöka mer för att veta; därför skrev jag ” Det finns ett stort behov av att forska på området då vi vet absolut för lite om orsaken till det incidentrapporten beskriver”
Hej SnabelsvansenS Snabelsvansen skrev:Jag misstänker att den är dåligt motionerad, vi köpte huset i December och jag skulle trycka på test-knappen nu för ett par veckor sedan och upptäckte "felet". Gjorde ingen stor grej av det eftersom den ändå bryter vid fel i uttagen.
Men tänkte att det kanske är någon här som har en bra ide om det kan vara någonting annat.
30 mA står det på både min portabla testare och på JFB så det är nog samma last.
När du allteftersom har berättat mer, om din jordfelsbrytare och ditt problem. Så låter det rimligt att din förmodan, att de båda är ”dåligt motionerad” kan vara orsaken till din problematik.
Det vore därför bra, om du t.ex. genom ”motion” av dina jordfelsbrytare eller genom att byta dessa till nya kunde visa att så var fallet och berätta det här. Vi behöver skingra frågetecknen.
Vi har idag krav på jordfelsbrytare i mängder av lokaler förutom våra hem, som skolor, förskolor, dagis, bibliotek etc. Vi ser jordfelsbrytare som ett viktigt inslag i säkerhetsarbetet för personer och egendom.
Om vi testar våra jordfelsbrytare alltför sällan eller inte alls vare sig med testknappen eller med mätinstrument och dessutom utesluter vissa apparater, kan vi då lita på funktionen?
För sjukhuset där jordfelsbrytaren som beskrivs i incidentrapporten, har det inte varit möjligt att hitta en jordfelsbrytare som fungerar, detta trots att fyra olika har prövats, där har man idag efter drygt ett år, ingen lösning.
Är det en tillfredställande situation?
Finns det fler platser med jordfelsbrytare som inte fungerar?
Redigerat:
Och hur menar du att det svaret är relevant i samband med att alla dvärgbrytare är avstängda?M Martin Lundmark skrev:
Har TS ett brus inducerat via nätleverantören som enbart påverkar en enstaka fas och den fasen råkar vara just samma fas som testknappen är inkopplad på, samtidigt som TS av en ren slump enbart har testat på de två övriga faserna?
(Vi väntar ju fortfarande på en återkoppling från TS när samtliga faser är bekräftat testade, så än så länge lever kanske hoppet?)
Är det en troligare orsak än att TS har två JFB från en dålig batch eller att någon tidigare ägare har kört slut dem genom att ha knappen intryckt för länge så att motståndet brunnit upp?
Jag gillar att applicera Ockhams rakkniv alltid när det är applicerbart, det leder en nästan alltid rätt.
Jag tycker att en ganska tänkbar orsak är att testmotståndet har bränts i dessa två JFB, ev av en kombination av ihopgeggat seg utlösning och att någon då hållt inne testknappen för länge.
Jag tycker att en ganska tänkbar orsak är att testmotståndet har bränts i dessa två JFB, ev av en kombination av ihopgeggat seg utlösning och att någon då hållt inne testknappen för länge.
Hej Dowser4711Dowser4711 skrev:
Och hur menar du att det svaret är relevant i samband med att alla dvärgbrytare är avstängda?
Har TS ett brus inducerat via nätleverantören som enbart påverkar en enstaka fas och den fasen råkar vara just samma fas som testknappen är inkopplad på, samtidigt som TS av en ren slump enbart har testat på de två övriga faserna?
(Vi väntar ju fortfarande på en återkoppling från TS när samtliga faser är bekräftat testade, så än så länge lever kanske hoppet?)
Är det en troligare orsak än att TS har två JFB från en dålig batch eller att någon tidigare ägare har kört slut dem genom att ha knappen intryckt för länge så att motståndet brunnit upp?
När jag som svar på inlägg #51 skrev; ”Det har jag ju bland annat svarat på i inlägg #45. Men vi behöver undersöka mer för att veta; därför skrev jag ” Det finns ett stort behov av att forska på området då vi vet absolut för lite om orsaken till det incidentrapporten beskriver””
Med detta menade jag, att svaret inte är komplett, men det ger ett antal hypoteser om möjliga orsaker, när det t.ex. gäller två testknappar där olika fel kan förekomma och att switchbruset finns på olika faser och kan variera under den tid man felsöker.
Det har på byggahus kommit upp flera gånger frågor om jordfelsbrytare och dess funktion och att det förekommer felfunktioner. Det incidentrapporten beskriver är en allvarlig varning, som vi absolut bör ta åt oss.
När jag skriver här antar jag att det är fler än TS som läser, och har frågor. Därför försöker jag ge även dessa hjälp och information var de kan söka vidare för att få svar på sina frågeställningar.
Jag hoppas att TS snart kan berätta för oss vad orsaken var i hans fall.
Jag hoppas även att det incidentrapporten beskriver, kan få sin lösning och att vi framöver kan undvika en osäkerhetsfaktor i att använda jordfelsbrytare.
Redigerat:
Glömt bort denna tråden. Men ett trist svar är att jordfelsbrytarna byttes utan någon direkt "felsökning" mer än att test-knapparna inte fungerade.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden