9 361 läst ·
58 svar
9k läst
58 svar
Testknapp fungerar ej på Jordfelsbrytare
M Martin Lundmark skrev:
Den verkar således fungera, så en mer trolig orsak kan väl vara att resistorn i JFB:n har avbrott eller switchen oxiderat så det inte blir kontakt.S Snabelsvansen skrev:
Hej DilatoD Dilato skrev:
Det kan naturligtvis finnas många anledningar till att en jordfelsbrytare inte fungerar, men eftersom det här handlar om två jordfelsbrytare så måste det i så fall även handla om två samtidiga fel.
Redigerat:
Det är väl inte helt sällsynt att samma fel drabbar flera enheter ur samma serie, särskilt inte om dom är gamla.M Martin Lundmark skrev:
Det man skulle behöva göra är att ohm-mäta testknappens lilla krets och verifiera att den är hel med rätt motstånd och även kontrollera att den försörjs med rätt spänning enligt inkopplingsbilden på jordfelsbrytaren.
Edit: Det är något du bör låta en elektriker undersöka.
Edit2: Hör gärna av dig vad felet var. Det skulle vara intressant att få veta om det kan vara något som Martin Lundmark är inne på ovan.
Edit: Det är något du bör låta en elektriker undersöka.
Edit2: Hör gärna av dig vad felet var. Det skulle vara intressant att få veta om det kan vara något som Martin Lundmark är inne på ovan.
Redigerat:
Hej SnabelsvansenS Snabelsvansen skrev:
Är det switchbrus så kan nivån vara olika på de tre faserna, och den kan variera med tiden. Testknappen är rimligen ansluten på samma sätt i de två jordfelsbrytarna.
När du ”använder en testare för själva vägguttaget” är detta då genomfört på alla tre faserna?
Jag har testat några random uttag i huset, inte tänkt på om det är på olika faser.M Martin Lundmark skrev:
Får göra en test till och försöka göra på vardera fas och återkommer med resultat.
En spontan tanke!
Testaren du använder hur hög felström skickar den?
Jordfelsbrytare ska ju motioneras regelbundet, jag har personligen varit med om att testknappen inte utlöser pga just att JFB utlöst för lite och ”satt sig” så det kan va att dom 30mA testknappen ger inte räcker.
Pröva slå på och av dom en 10 ggr och sen ta testknappen.
Funkar det då så är det dags för nya JFB
Jordfelsbrytare ska ju motioneras regelbundet, jag har personligen varit med om att testknappen inte utlöser pga just att JFB utlöst för lite och ”satt sig” så det kan va att dom 30mA testknappen ger inte räcker.
Hej SnabelsvansenS Snabelsvansen skrev:
Lycka till med felsökningen.
Det är inget lätt jobb att jaga switchbruset
Kom ihåg att elledningar har induktans som kan dämpa nivåerna för switchbruset (som har hög frekvens) om uttagen du mäter i ligger en bit från jordfelsbrytaren
När du trycker på testknappen i jordfelsbrytaren är ledningen kort
Även genereringen av switchbruset kan variera med tiden
Redigerat:
Om det är ett fel baserat på störningar i anläggningen borde det väl gå att testa med samtliga dvärgbrytare avslagna? Då ska det ju i alla fall inte finnas störningar från egna anläggningen. Vad grannarna har för prylar vet man ju dock aldrig. Då blir man väl lämpligen också bryta strömmen till eventuella undercentraler?
Jag behandlar inte heller jordfelsbrytaren som en last-omkopplare utan brukar bryta huvudbrytaren(knapp eller elmätare) efter testad jordfelsbrytare, slå till jordfelsbrytaren och slutligen slå till strömmen via huvudbrytare igen, vet inte om det är ett rekommenderat förfarande? Tycker i alla fall inte det borde kunna vara någon nackdel?
Jag behandlar inte heller jordfelsbrytaren som en last-omkopplare utan brukar bryta huvudbrytaren(knapp eller elmätare) efter testad jordfelsbrytare, slå till jordfelsbrytaren och slutligen slå till strömmen via huvudbrytare igen, vet inte om det är ett rekommenderat förfarande? Tycker i alla fall inte det borde kunna vara någon nackdel?
Hej JFriskJ JFrisk skrev:Om det är ett fel baserat på störningar i anläggningen borde det väl gå att testa med samtliga dvärgbrytare avslagna? Då ska det ju i alla fall inte finnas störningar från egna anläggningen. Vad grannarna har för prylar vet man ju dock aldrig. Då blir man väl lämpligen också bryta strömmen till eventuella undercentraler?
Bra tänkt.
För att jordfelsbrytaren skall blockeras så behöver switchbruset (i form av en ström) gå igenom jordfelsbrytaren mätkärna. Det kan ske i båda riktningarna. Olika frekvenser i switchbruset (2-150 kHz) kan till och med gå i olika riktningar samtidigt.
Switchbruset genereras i kraftelektronikbaserade elapparater i huset eller utanför huset (hos grannarna) och sluts i form av en ström där impedansen är lägst för de olika frekvenserna i switchbruset.
Enligt incidentrapporten så behövdes (vid test) en nivå på switchbruset över ca 50 mA för att blockera jordfelsbrytaren
Genom att koppla ifrån säkringarna så kan man naturligtvis förändra ”störvägarna” vid t.ex. test och felsökning. Men kom ihåg att, för att kontrollera om switchbruset blockerar jordfelsbrytarens funktion i ”normaldrift” då kan man inte koppla ifrån säkringarna. Elanläggningen måste ju då vara uppkopplad som i normaldrift och störnivån varierar då apparater kopplas in och ur (används).
Jag har konstaterat att i instruktioner för test av jordfelsbrytarens funktion, så står det ibland att man skall bryta bort de anslutna apparaterna. Rimligen så är det en dålig rekommendation om man vill veta om jordfelsbrytaren kan blockeras av switchbruset.
Redigerat:
J JFrisk skrev:Om det är ett fel baserat på störningar i anläggningen borde det väl gå att testa med samtliga dvärgbrytare avslagna? Då ska det ju i alla fall inte finnas störningar från egna anläggningen. Vad grannarna har för prylar vet man ju dock aldrig. Då blir man väl lämpligen också bryta strömmen till eventuella undercentraler?
Kan tilläggas att när jag gjorde min första felsökning så bröt jag alla dvärgbrytare och testade "test-knappen" på båda JFB med samma resultat (dv.s inget).M Martin Lundmark skrev:Hej JFrisk
Bra tänkt.
För att jordfelsbrytaren skall blockeras så behöver switchbruset (i form av en ström) gå igenom jordfelsbrytaren mätkärna. Det kan ske i båda riktningarna. Olika frekvenser i switchbruset (2-150 kHz) kan till och med gå i olika riktningar samtidigt.
Switchbruset genereras i kraftelektronikbaserade elapparater i huset eller utanför huset (hos grannarna) och sluts i form av en ström där impedansen är lägst för de olika frekvenserna i switchbruset.
Enligt incidentrapporten så behövdes (vid test) en nivå på switchbruset över ca 50 mA för att blockera jordfelsbrytaren
Genom att koppla ifrån säkringarna så kan man naturligtvis förändra ”störvägarna” vid t.ex. test och felsökning. Men kom ihåg att, för att kontrollera om switchbruset blockerar jordfelsbrytarens funktion i ”normaldrift” då kan man inte koppla ifrån säkringarna. Elanläggningen måste ju då vara uppkopplad som i normaldrift och störnivån varierar då apparater kopplas in och ur (används).
Jag har konstaterat att i instruktioner för test av jordfelsbrytarens funktion, så står det ibland att man skall bryta bort de anslutna apparaterna. Rimligen så är det en dålig rekommendation om man vill veta om jordfelsbrytaren kan blockeras av switchbruset.
Slog på dvärgbrytarna en efter en med test därimellan och samma resultat. Testknappen fungerade ej men test u vägguttag utlöste JFB.
Jag misstänker att den är dåligt motionerad, vi köpte huset i December och jag skulle trycka på test-knappen nu för ett par veckor sedan och upptäckte "felet". Gjorde ingen stor grej av det eftersom den ändå bryter vid fel i uttagen.Superkewl skrev:En spontan tanke!
Men tänkte att det kanske är någon här som har en bra ide om det kan vara någonting annat.
30 mA står det på både min portabla testare och på JFB så det är nog samma last.