Jo det kan så vara men kan du utveckla vad du menar?Alfredo skrev:
Det jag menar är att om min fru dör före mig så gör det mig inget om särkullbarnet ärver och får ut sin del av mammans 50% av 1/3, som dessutom ska delas mellan 2 barn, huset är värt 1-1.5miljon så det är inga jättesummor det rör sig om heller.
Nej det kan jag inte för jag är inte tillräckligt kunnig att ge råd i en så här viktig fråga.nino skrev:
Det jag menar är bara att även om du inte gör skillnad på dem ("har varit med sen 2år så jag gör ingen skillnad på dom") så kan lagstiftningen göra att de kommer att behandlas olika på ett sätt som du kanske inte inser eller vill.
Ja så kan det vara så klart.Alfredo skrev:
Nej det kan jag inte för jag är inte tillräckligt kunnig att ge råd i en så här viktig fråga.
Det jag menar är bara att även om du inte gör skillnad på dem ("har varit med sen 2år så jag gör ingen skillnad på dom") så kan lagstiftningen göra att de kommer att behandlas olika på ett sätt som du kanske inte inser eller vill.
Nu var väl egentliga frågan om testamente mellan mig och morsan, men det är så klart värt att tänka på
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Genom att du ärver som enskild egendom så kommer arvet den dagen du dör gå till ditt biologiska barn men inte till din frus särkullbarn.
Det kan du förvisso själv reglera genom ett testamente, vilket nog kan vara lämpligt att du i alla fall tänker på redan nu.
Om du skulle ärva utan att det blir enskild egendom kommer (vid avsaknad av testamente) ert gemensamma barn få 75 % av arvet medan särkullbarnet får 25 %. Detta då du och din fru får hälften var och det gemensamma barnet ärver din halva, plus halva fruns halva, medan särkullbarnet bara ärver halva moderns halva. Om ni då inte förbrukar arvet innan dess…
Så fundera lite på ditt eget efterarv också. Mallen du länkade ovan kommer bli bra nog för din mors testamente, men du och din fru vill kanske ha egna med, och då är det nog lite mer komplicerat.
Det kan du förvisso själv reglera genom ett testamente, vilket nog kan vara lämpligt att du i alla fall tänker på redan nu.
Om du skulle ärva utan att det blir enskild egendom kommer (vid avsaknad av testamente) ert gemensamma barn få 75 % av arvet medan särkullbarnet får 25 %. Detta då du och din fru får hälften var och det gemensamma barnet ärver din halva, plus halva fruns halva, medan särkullbarnet bara ärver halva moderns halva. Om ni då inte förbrukar arvet innan dess…
Så fundera lite på ditt eget efterarv också. Mallen du länkade ovan kommer bli bra nog för din mors testamente, men du och din fru vill kanske ha egna med, och då är det nog lite mer komplicerat.
Hur verkar det om man får tex ett hus i gåva, säljer det och köper nåt annat, tex en sommarstuga?
Om det inte står det här med ersättningsegendom.
Tolkar jag Alexander HB rätt så
Om jag säljer huset och köper nåt annat så är det fortfarande enskild egendom, men köper jag aktier som går upp i värde så är värdeökningen inte enskild men det jag köpte för är det?
Köper aktier för 1mkr säljer för 2mkr så är 1mkr enskild men den andra gemensam?
Om det inte står det här med ersättningsegendom.
Tolkar jag Alexander HB rätt så
Om jag säljer huset och köper nåt annat så är det fortfarande enskild egendom, men köper jag aktier som går upp i värde så är värdeökningen inte enskild men det jag köpte för är det?
Köper aktier för 1mkr säljer för 2mkr så är 1mkr enskild men den andra gemensam?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Nej, värdeökning är inte avkastning. Däremot är utdelning avkastning, liksom virket du säljer från en skogsfastighet eller överskottet från hyrorna från dina hyreshus.
Jag är ingen expert, men som jag förstår det så är värdeökning inte samma som avkastning. Värdeökning gör inte din tidigare enskilda egendom till giftorättsgods, dvs det är fortfarande dina pengar om aktierna du fick har stigit i värde. Ungefär som om du ärver en bil eller ett hus, så är givetvis det du får för bilen när du säljer den ditt om bilen var enskild egendom, oavsett om den ökat eller minskat i värde.
Med avkastning menar man sådant som ger en inkomst. Exempel är ränta på kapital, utdelning på aktier, intäkter från hyresfastighet, avverkning av skog, etc. Denna är vanligtvis giftorättsgods, men kan göras till enskild egendom genom att i gåvobrevet säga att så ska vara fallet.
Sen är ju allt en tolkningsfråga i slutänden, om saken drivs till domstol. Du måste hålla din enskilda egendom åtskilt från det som är giftorättsgods (dvs på tydligt separerade konton, etc.). Du kan exv inte betala mer än hälften på ett hus med dina enskilda pengar och sen tro att de fortfande är enskilda när huset säljs. Den som har minst enskild egendom kan begära jämkning, etc.
Edit: tvåa på bollen
Med avkastning menar man sådant som ger en inkomst. Exempel är ränta på kapital, utdelning på aktier, intäkter från hyresfastighet, avverkning av skog, etc. Denna är vanligtvis giftorättsgods, men kan göras till enskild egendom genom att i gåvobrevet säga att så ska vara fallet.
Sen är ju allt en tolkningsfråga i slutänden, om saken drivs till domstol. Du måste hålla din enskilda egendom åtskilt från det som är giftorättsgods (dvs på tydligt separerade konton, etc.). Du kan exv inte betala mer än hälften på ett hus med dina enskilda pengar och sen tro att de fortfande är enskilda när huset säljs. Den som har minst enskild egendom kan begära jämkning, etc.
Edit: tvåa på bollen
Klicka här för att svara