Min mor vill att jag, som är ensambarn, ska ärva allt utom en fastighet som hon vill att mitt enda barn (hennes barnbarn alltså) ska ärva. Inga lån finns vad jag vet.

Allt ska så klart vara enskild egendom.

Man skulle kanske skriva att om jag dör innan mamma så ärver min son allt eller att min fru, som också är mor till sonen, ärver min del

Är det här nåt som är bökigt att skriva så man ska ta hjälp eller är det enkelt?

• Gilla
Gråben63
  • Laddar…
tommib
Vill man ha det vattentätt är det nog bra att ta hjälp. Jag tror att den tjänsten finns hos t.ex. begravningsbyråer och det behöver nog inte kosta mer än några tusenlappar att få allt helt rätt.

Vill man inte betala det så finns det flera gratismallar hos diverse fonder (som givetvis ger tips om hur man enklast testamenterar medel till dem). Dessa kan man titta på för inspiration. Jag tror egentligen inte att det är så svårt men jag skulle kanske inte heller chansa med en så viktig sak.

• Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Om vi tar arvsordningen först så kommer din son per automatik att ärva sin farmor om du hinner dö före henne. Som din bröstarvinge träder han in i ditt ställe som hennes bröstarvinge om du dör. Så för den delen krävs inget testamente.

För fastigheten och den enskilda egendomen gör det dock det.

Om vi antar att fastigheten är värd mindre än hälften av hennes totala kvarlåtenskap eller att du som bröstarvinge avstår din rätt till del i egendomen så är det här lätt. Fastigheten blir då ett så kallat legat och kan föras över till sonsonen direkt.

Att all egendom ska vara enskild egendom är kanske det viktigaste här, då jag antar att ingen kommer att ifrågasätta testamentet i sig, men att en blivande f.d. partner i en framtida skilsmässa vill ha del av värdet ska inte uteslutas. Det bör skrivas ungefär att egendomen, avkastningen av den och det som träder i dess ställe ska vara enskild egendom.

För egen del skulle jag letat efter en lämplig mall på nätet, men känner man inte igen något bra när man ser det är det nog bättre att betala för tjänsten. Det är ett ganska enkelt fall och torde kunna skrivas ihop fort av en familjerättsjurist.

Edit: Strök en passus om belåning på fastigheten då det antas inte finnas sådan.

Redigerat:
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Morsan tog upp det här igen och för enkelhetens skull så vill hon att jag ärver allt så får jag i min tur ge min son en gåva, utanför själva testamentet.

Hittade en mall på nätet som var gratis

Skärmbild av ett öppnat testamentsdokument från blankettbanken på en mobilskärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu står det ju "mellan mina arvingar" men det är kanske så det ska stå? även om jag är det enda barnet till henne?

OK verkar vettigt, är du gift. Ska inte måla gubben på väggen. Men du vet inte vad som kommer i framtiden. I testamentet ska det stå att du ärver det som enskild egendom. Då är det bara du som ärver, finns ingen giftosrätt. Sen hur du gör med ev kapital eller annat är upp till dig. Du kan ge dina barn en gåva från arvet sedan, om du tycker att dom ska ha en slant för framtiden. Har du hus gemensamt med en fru. så ingår det i giftosrätten plus bohaget, vid en skilsmässa.

• Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
Ja, i och med att du är ensamt barn gör det ingen skillnad.

Det enda jag egentligen saknar är som jag nämnde tidigare en skrivning om ersättningsegendom, alltså egendom som du köper med pengar du ärver, eller pengar du får genom att sälja egendom du ärver.

Det är också viktigt att ingen med intresse i saken är vittne, alltså egentligen då inte du eller din fru.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dom delar som inköpes, måste då vara för gemensamt bruk som det kallas. Och betalda med arvskapital, ingår inte, men om det är bra hemma och ni litar på varandra, så skriv ett avtal om att om att ev annan egendon är enskild egendom. Sen det med bevittnande av underskrift, det kan vem som helst göra 2 st och anteckna personnummer, namn, samtidigt som ni mor och son skriver under. Det går bra att lägga ett papper över vad testamentet innehåller. Vittnena har ingen rätt att veta något, bara vara med och se underskrifter och skriva under själva. OBS inga släktingar, ni kan i princip ta vilken som helst på gatan, men några bekanta är inte fel.

Om man tar bort " Även avkastningen........"
Och ersätter med
Även avkastningen och ev. ersättningsegendom?

Alltså så här i sin helhet

Även avkastningen av denna egendom och ev ersättningsegendom ska vara enskild egendom

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
nino nino skrev:
Om man tar bort " Även avkastningen........"
Och ersätter med
Även avkastningen och ev. ersättningsegendom?
Avkastningen är av arvet och även den är enskild egendom, allt som ingår i arvet ska skrivas som enskild egendom. Så i testamentet ska det bara stå. Allt efterkommande mig ska tillfalla min son XXXX med personnumet XXXXXX och vara enskild egendom.
Sen kan testamentorn skriva penninglegat, det innebär att någon får en summa pengar och det kan vara vem som helst. Ytterligare finns saklegat, där någon erhåller en sak, vad som helst och kan skrivas till vem som helst. Legattexten ska då innehålla namn och personnummer. Dessa personer behöver inte veta att dom är förmånstagare. Ett testamente är ingen offentlig handling, men bör förvaras, helst i bankfack eller annat brandsäkert skåp. Bouppteckningen är en offentlig handling och kan begäras ut från skatteverket, med uppgivande av personnummer på den bortgångne.

Jag är gift och vi har ett gemensamt barn och frun ett sen tidigare.
Huset har jag 2/3 som gåva också enskild egendom, 1/3 som är "oskrivet" så det ingår väl som giftorättsgods.
Inga planer på att skilja oss men sånt vet man ju aldrig 😬☹️🙂

Ser man på nu klarnar det. 1/3 går till giftosrätt. Nu är det en annan sak , det finns ett särkullsbarn. Denna har ingen arvsrätt efter dig och kan om oturen är framme att mamma går bort och denne är i myndig ålder. begära ut sin arvslott efter mamma. Och det är bara att betala. Har mamma vårdnaden eller är den delad, viss skillnad. Med delad så kan pappan proppsa på att barnet ska ha ut sin laglott, eftersom denna är far och automatisk blir vårdnadshavare, tills barnet är myndig. Även om det bott och dragits försorg av dig och mamma. Ni måste skriva ett inbördes testamente för att säkerställa allt.
Vill inte gå djupare i det på forumet, men du har PM.

Myndiga barn, ser inga problem med 50% av den 1/3 om det går till hennes barn

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A
J jonaserik skrev:
Avkastningen är av arvet och även den är enskild egendom, allt som ingår i arvet ska skrivas som enskild egendom. Så i testamentet ska det bara stå. Allt efterkommande mig ska tillfalla min son XXXX med personnumet XXXXXX och vara enskild egendom.
Nej.

Det som "trätt i stället för enskild egendom" räknas också som enskild egendom. Se 7 kap. 2 § 1 st. 6 p ÄktB.

Avkastning av enskild egendom gör det dock automatiskt INTE, om det inte uttryckligen sagts så i testamentet/gåvobrevet.

Se 7 kap. 2 § 2 st. ÄktB:

Avkastning av enskild egendom är giftorättsgods, om inte annat har föreskrivits genom en sådan rättshandling som avses i första stycket. Lag (2022:1749).

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det spekuleras och en del svagheter finns i texterna ovan. Jag rekommenderar TS att anlita en jurist i detta fall.

• Gilla
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.