68 956 läst ·
173 svar
69k läst
173 svar
Test såpa – bästa såpan + ett annat medel för att tvätta altan
Riktigt fet linolja är att föredra. Jag använder Gysinge men det finns andra överfettade. Jag svabbar med golvklut efter rengöringen. Blandar i lite vatten så att kluten glider. Andra sprutar och det går lika bra.A ArtMia skrev:
För att minimera min ansträngning skulle jag vänta med såpskurning till dess att trallen blivit smutsig. Meningslöst skura en yta som är ren. Möjligtvis att man kan vilja skura bort det gröna från impregneringen, men man kan också låta regnet ta det…
Så gjorde vi. Ny altan förra våren som fick vara tills i våras, då den såpaskurades. Vi får en hel del nedfall (kamineldning av oss själva och grannar, samt inflygning till Arlanda) så alla plana ytor får ett lager sot som behöver skuras bort. Till det är såpa överlägset.Sommartorparn skrev:
Jag tolkar Fidelioxs fråga som att det mer handlar om såpans skyddande egenskaper...och tänker att man nog inte ska överskatta den. Visst, lite skydd ger såpa (vanlig grönsåpa alltså) men inte så pass att man ska förvänta sig att trät blir rötskyddat på något sätt.
Ja, jag tänkte mer såpa som att vaxa bilen lite..man behöver tvätta mindre om ytan är skyddad från början. Har redan såpa hemma och trappan är liten så tar 10 minuter typ. Mest nyfiken om det är lönt. 😆P Paxman skrev:Så gjorde vi. Ny altan förra våren som fick vara tills i våras, då den såpaskurades. Vi får en hel del nedfall (kamineldning av oss själva och grannar, samt inflygning till Arlanda) så alla plana ytor får ett lager sot som behöver skuras bort. Till det är såpa överlägset.
Jag tolkar Fidelioxs fråga som att det mer handlar om såpans skyddande egenskaper...och tänker att man nog inte ska överskatta den. Visst, lite skydd ger såpa (vanlig grönsåpa alltså) men inte så pass att man ska förvänta sig att trät blir rötskyddat på något sätt.
Om det är vanlig grönsåpa så är min erfarenhet att den inte skyddar något mer än möjligen på marginalen. Den är grym för att rengöra smutsig altan, men skydd...nja.F Fideliox skrev:
Såpa är säkert bra men kräver några timmars jobb varje år och har man en stor altan blir det en del arbete.
Är man bekväm (lat) kan man få ett tillräckligt bra resultat utan att anstränga sig, se bifogad bild.
Altanen är 16 år gammal men det kan man inte tro.
Det man skall göra är att behandla den med bensaltensid eller något medel som har det som aktiv substans ex Grönfri.
Skall detta lyckas bra gäller följande.
Börja behandla altanen så fort den börjar bli grön väntar man några år så blir den aldrig riktigt fin.
Behandlingen måste göras då altanen är riktigt torr gör man det på höst eller vinter biter inte behandlingen.
Inspektera altanen i april, maj och spruta enligt anvisning på alla ställen som har blivit gröna. Finns det opåverkade delar kan man låta bli att behandla dessa utan spruta även där nästa år om de då har blivit gröna.
Tar inte många minuter att behandla och efter några kraftiga regn är altanen ren igen.
Är man bekväm (lat) kan man få ett tillräckligt bra resultat utan att anstränga sig, se bifogad bild.
Det man skall göra är att behandla den med bensaltensid eller något medel som har det som aktiv substans ex Grönfri.
Börja behandla altanen så fort den börjar bli grön väntar man några år så blir den aldrig riktigt fin.
Behandlingen måste göras då altanen är riktigt torr gör man det på höst eller vinter biter inte behandlingen.
Inspektera altanen i april, maj och spruta enligt anvisning på alla ställen som har blivit gröna. Finns det opåverkade delar kan man låta bli att behandla dessa utan spruta även där nästa år om de då har blivit gröna.
Tar inte många minuter att behandla och efter några kraftiga regn är altanen ren igen.
Körde grönfri på taket i våras. Mossan dog men de vita lavarna sitter än.D Diamant skrev:Såpa är säkert bra men kräver några timmars jobb varje år och har man en stor altan blir det en del arbete.