84 382 läst ·
177 svar
84k läst
177 svar
Test såpa – bästa såpan + ett annat medel för att tvätta altan
På konsumentens sida
· 3 630 inlägg
Vilken är bästa såpan för att tvätta altanen? Vi har testat att tvätta trall med fyra populära typer av såpa och jämfört med “mirakelmedlet” ättika blandat med diskmedel och vatten.
Du kan läsa artikeln här: Test såpa – bästa såpan + ett annat medel för att tvätta altan
Du kan läsa artikeln här: Test såpa – bästa såpan + ett annat medel för att tvätta altan
Administrator
· Skåne
· 8 684 inlägg
Jag vet inte var du bor, men handla på nätet kan du göra t ex från Claessons trätjära (Göteborg) och Lasses i Ryd (Ryd i Småland).
Kan vara värt att notera att Grumme såpa finns i en gul variant också. Enda skillnaden är att den gröna har färgmedel i. För att bli grön. Jag hade för mig att den gula inte hade någon parfym heller, men det verkar den tyvärr ha nu iaf.
Synd att långtidsverkan inte finns med. Jag tycker, ovetenskapligt, att Gysinges (och liknande) såpa ändå ger viss effekt om jag kör behandlingen 2 ggr/säsong. Har slarvat vissa år och tycker det blivit smutsigare då. Men jag fettar in träet med koncentrerad linoljesåpa efter rengöringen.
Produkter som diskuteras: "linoljesåpa"
Linoljesåpa 5 liter Gysinge
Naturligt rengöringsmedel
445 kr inkl moms
Läs mer
Köpte en (dyr) dunk av det förra året och testade. Tyckte det inte var nån skillnad från andra produkter. 😬yonna skrev:
Jag köpte från Paintpro.Den ofrivillige klåparen skrev:
https://www.paintpro.se/fastighetsunderhall-stad/rengoringsmedel-sapa/brunsapa-grovrengoring
Följ instruktionenK Kane skrev:
"2. Vid rengöring av altan och trädäck kan man applicera brunsåpan outspädd eller utblandad med 20-40% vatten direkt på ytan. Såpan påföres med skurlevang tills man erhåller ett tunt skikt över hela altanen. Därefter ligger såpan och verkar i 15-30minuter för att sedan skuras bort med vatten och styv skurlevang eller stållevang."
Det går år en del. Räkna med 1 liter blandad lösning per 10 m2 om det är normalt ingrott med alger. Det är ju bara att beställa mer om det funkar bra efter första försöket. Det finns upp till 10 kg hinkar.
Jag körde outspätt på flytbryggan på landet som var duktigt påverkad av tidens tand.
Produkter som diskuteras: "skurborstar"
Handskurborste
För att skura golv
99 kr inkl moms
Läs mer