• Gilla
sumpas och 2 till
  • Laddar…
P
Någon som har ett bra inköpsställe för brunsåpa? Det är nästan gratis i Danmark men har inte hittat någon som vill skicka hit.

Redigerat av moderator:
Jag vet inte var du bor, men handla på nätet kan du göra t ex från Claessons trätjära (Göteborg) och Lasses i Ryd (Ryd i Småland).

• Gilla
Guzzi och 2 till
  • Laddar…
F
Hade varit kul om ni testade enbart vatten också, se hur det står sig mot såpa. 🤣

• Gilla
Gilmorized och 3 till
  • Laddar…
Krilleman
F Fideliox skrev:
Hade varit kul om ni testade enbart vatten också, se hur det står sig mot såpa. 🤣
Precis min tanke också när jag läste testet...

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Kan vara värt att notera att Grumme såpa finns i en gul variant också. Enda skillnaden är att den gröna har färgmedel i. För att bli grön. Jag hade för mig att den gula inte hade någon parfym heller, men det verkar den tyvärr ha nu iaf.

• Gilla
MichelleW och 3 till
  • Laddar…
U
Testat med bara vatten nu också, såhär blev det:
Före-och-efter-bild av trätrall som rengjorts med vatten, vänster sida smutsig, höger ren och ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tog 5:03 och krävde lite hårdare arbete/ansträngning.

• Gilla
Arboga102 och 17 till
  • Laddar…
Q
Tack för ett väl utfört test och bra tajming för publicering 👍

• Gilla
MaKrBr och 4 till
  • Laddar…
Synd att långtidsverkan inte finns med. Jag tycker, ovetenskapligt, att Gysinges (och liknande) såpa ändå ger viss effekt om jag kör behandlingen 2 ggr/säsong. Har slarvat vissa år och tycker det blivit smutsigare då. Men jag fettar in träet med koncentrerad linoljesåpa efter rengöringen.

• Gilla
Kaninjan
  • Laddar…
F
yonna yonna skrev:
Synd att långtidsverkan inte finns med. Jag tycker, ovetenskapligt, att Gysinges (och liknande) såpa ändå ger viss effekt om jag kör behandlingen 2 ggr/säsong. Har slarvat vissa år och tycker det blivit smutsigare då. Men jag fettar in träet med koncentrerad linoljesåpa efter rengöringen.
Köpte en (dyr) dunk av det förra året och testade. Tyckte det inte var nån skillnad från andra produkter. 😬

• Gilla
gaia
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag köpte från Paintpro.

[länk]
Tack för tipset. Vilken mängd behövs tro? 🤔

• Gilla
Simon Traktor
  • Laddar…
ClasseClas
K Kane skrev:
Tack för tipset. Vilken mängd behövs tro? 🤔
Följ instruktionen

"2. Vid rengöring av altan och trädäck kan man applicera brunsåpan outspädd eller utblandad med 20-40% vatten direkt på ytan. Såpan påföres med skurlevang tills man erhåller ett tunt skikt över hela altanen. Därefter ligger såpan och verkar i 15-30minuter för att sedan skuras bort med vatten och styv skurlevang eller stållevang."

Det går år en del. Räkna med 1 liter blandad lösning per 10 m2 om det är normalt ingrott med alger. Det är ju bara att beställa mer om det funkar bra efter första försöket. Det finns upp till 10 kg hinkar.

Jag körde outspätt på flytbryggan på landet som var duktigt påverkad av tidens tand.

• Gilla
JT2 och 1 till
  • Laddar…
Är det verkligen rätt räknar med ättika + diskmedel? Ska man ha 4 liter ättika till 10 liter vatten?

• Gilla
pooster
  • Laddar…
En granne till oss brukar säga grönsåpa och kaustiksoda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.