Krinner- den första och sista julgransfoten man behöver köpa. Som tidigare nämnts: på minussidan att vattenmätaren aldrig fungerat, å andra sidan ryms det så pass mycket vatten att den inte torkar ut om man fyller på ca var tredje dag, och det är svårt att tömma den helt när det är dags för arkivering.
Jämfört med de jämrans varianterna med skruvar är detta dock försumbara problem.
Tillägg: öppna kasslernätet vid granens fot, såga rakt av för färskt trä, kapa ev några grenar längst ner. Bär in kasslerna och sätt ner i julgransfoten. Spänn fast. Klipp upp nätet. Klart!

Redigerat:
  • Gilla
malg01 och 1 till
  • Laddar…
jarlh jarlh skrev:
Vi har en Krinner och är väl rätt nöjda med den.

Men fullt så enkel är den inte alltid, är det en tät, bred ädelgran måste man ändå vara två personer; en som håller i granen och en som ligger på golvet och trycker på pedalen med handen. (Och då har man betydligt mindre kraft i tryckandet än en stående person som trampar med foten.)
Köper ju alltid gran inpackad i sånt där irriterande nät, kasslergranen. Förra året insåg jag dock att min ssynvinkel var feltrasig. Men junior, nio år, orkade trycka på tillräckligt för att den skulle stå stadigt hela julen.

Får instämma i hyllningskören för Krinner. Mästickan är meningslös och det går knappt att tömma den efter julen men att sätta upp granen går ju på nolltid nu och den står stadigt som man sätter den.

Ossian K Olsson
Julgransfot Krinner Premium L på trägolv med instruktionsbok bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Eftersom tråden är väckt till liv igen! Fick upp ett inlägg jag gjorde på Facebook 2016!

Snart är det 9:de julen med foten. Det innebär dessutom att det är den billigaste julgransfot jag haft! Bra mycket billigare än det rangliga aset jag köpte på Ica maxi och hade 2 jular innan den åkte ut!

VI har kört med en tiolitershink fylld med grus i åtta år nu istället för julgransfot. Hinken syns inte under grenarna och med lite julklappar framför. Lätt att fylla med mycket vatten också.

Nu har vi dock skaffat en ohyggligt vild katt och jag börjar tänka att hinken inte kommer palla för trycket. Fungerar Krinner då? Om kattrackaren börjar klänga runt alltså. Eller måste man säkra med en krok i taket också för att vara på den säkra sidan?

• Gilla
Oskick
  • Laddar…
Har en Krinner. Kommer köpa en ny utan att titta på prislappen när den går sönder. Inget annat är värt att fundera på.

• Gilla
malg01
  • Laddar…
Mnbvcxz Mnbvcxz skrev:
VI har kört med en tiolitershink fylld med grus i åtta år nu istället för julgransfot. Hinken syns inte under grenarna och med lite julklappar framför. Lätt att fylla med mycket vatten också.

Nu har vi dock skaffat en ohyggligt vild katt och jag börjar tänka att hinken inte kommer palla för trycket. Fungerar Krinner då? Om kattrackaren börjar klänga runt alltså. Eller måste man säkra med en krok i taket också för att vara på den säkra sidan?
Det hänger nog på hur tung den är och basen. Själva förankringen är bra men hela gran och fot kan ju tippa. Det finns ett par storlekar att välja på och de är breda och hyfsat tunga men jag hade nog förankrat ändå...

Jag kör med någon gammal historia i gjutjärn jag ärvt efter min mormor och tre staglinor för att säkra mot kreativa små busar (har en tvåårig son). Funderar på att sätta en diskret krok i taket där vi brukar ha granen och bara hänga den i en hink med vatten och gömma upphängningen med någon form av toppstjärna.

Mats-S
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Krinner är alltid den sista man har.
Kan bara instämma :-)
Sedan kan man konstatera att ju dyrare desto sämre verkar vara ett tema här 💰💰💰

• Gilla
WFD
  • Laddar…
C
M Mats 1343 skrev:
Krinner- den första och sista julgransfoten man behöver köpa.
Hur funkar den om granen är krokig i botten? Har en äldre fot som funkar efter en till synes liknande princip, men dess styrka är också dess svaghet då den är "självcentrerande", så om granen inte är rak när botten sitter rakt i foten går det inte att få till det.

C cpalm skrev:
Hur funkar den om granen är krokig i botten? Har en äldre fot som funkar efter en till synes liknande princip, men dess styrka är också dess svaghet då den är "självcentrerande", så om granen inte är rak när botten sitter rakt i foten går det inte att få till det.
Det tycker jag den klarar ganska bra. Min harcen spets i botten som håller basen i läge, sen håller man den bara rak medan man spänner in så stannar den där.
Vajermekanismen gör att den inte "klämmer" förrän alla klorna ligger an stammen. Det gör också att alla klämmer lika mycket.(ungefär men skillnaden verkar friktionen lösa.)
Har inte haft jättesneda granar men inga problem med normala variationer.

M Mats 1343 skrev:
Krinner- den första och sista julgransfoten man behöver köpa.
Vår första Krinner blev tyvärr inte den sista julgransfoten vi köpte 🙁 En av "klorna" gick av förra året (funkade till nöds ändå) så nu har vi köpt en ny Krinner 😉

Den var långt över tio år gammal, men vi hade nog bara använt den fem gånger eller så eftersom vi inte har haft gran varje år. Däremot har vi haft väldigt tunga granar de senaste två åren.

mrsnhp mrsnhp skrev:
Vår första Krinner blev tyvärr inte den sista julgransfoten vi köpte
När vi som köpt Krinner utrycker oss att det är den sista vi kommer köpa är det nog mer med hänvisning till att "when you go Krinner you never go back". Den är helt enkelt så överlägsen alla andra varianter att man inte ens överväger att välja någon annan, precis som ni. 🙂

Ingenting håller ju för evigt, men är grejen riktigt bra så skaffar man en likadan när det händer.

• Gilla
Mats 1343 och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
När vi som köpt Krinner utrycker oss att det är den sista vi kommer köpa är det nog mer med hänvisning till att "when you go Krinner you never go back". Den är helt enkelt så överlägsen alla andra varianter att man inte ens överväger att välja någon annan, precis som ni. 🙂

Ingenting håller ju för evigt, men är grejen riktigt bra så skaffar man en likadan när det händer.
Krinnern var för övrigt den första julgransfoten vi köpte, så den delen stämde bra 😄 Vi hade något ärvt härke innan, med skruvar och alldeles för liten behållare för vatten. Den användes en gång, sen fick vi tips om Krinner.

• Gilla
Paxman
  • Laddar…
Var inne och tittade på Krinners hemsida. En av de i särklass fulaste jag sett är
Fyra julgransfötter från Krinner: två i träfinish (svart och vit), en i betong, och en svart med flera armar, med priser under varje produkt.
Fast deras Exklusive helt ok men priset ...
Bild av fyra julgransfotmodeller från Krinner: Diamond 600, Diamond 800, Saphir 800 och Concerto Makassar, med priser under varje modell.

PS! Det finns en som är väldigt rosa.

• Älska
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.