702 619 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Ja. Folket på golvet i sjukvården gör ett mycket bra jobb, enligt min erfarenhet (som består av min egen sjukvård och några av mina nära släktingars sjukvård).S skogaliten skrev:
Byråkratin är dock helt vansinnig. Låt läkare läka, låt undersköterskor sköta, och anställ annan personal för administration och s.k. marktjänst.
Ja, skärp översynen ordentligt över friskolor, eller ta bort dem helt.S skogaliten skrev:
Se min kommentar om sjukvården. Äldrevården skulle jag kunna skriva flera sidor om eftersom jag just nu har omedelbar kontakt med den som anhörig.S skogaliten skrev:
Antagligen inte.S skogaliten skrev:
Knappast, men föräldraledigheten tror jag skulle behöva planeras om lite.S skogaliten skrev:
Troligen inte, men jag vet inte tillräckligt mycket om det för att ha en bestämd åsiktS skogaliten skrev:
Nej, absolut inte. De tre grundläggande uppgifterna för en stat är försvar, polis och rättsväsende. Försvaret är nog det vi bör prioritera högst. Utan ett försvar har vi snart ingenting av allt det övriga.S skogaliten skrev:
Det kan nog variera med geografin. Offentligt finansierad kollektivtrafik lider dock av samma sjuka som många andra offentligt finansierade verksamheter: det är inte den som använder tjänsten som är kund. Den som driver verksamheten lyssnar förstå helst på den som betalar.S skogaliten skrev:
Allmänt så borde offentlig verksamhet effektiviseras. Det är dock svårt när det inte är den som anlitar en offentlig tjänst är den som betalar.
Landstingen bör avskaffas. Det är orimligt att ha 21 olika organisationer för sjukvård för en befolkning på bara 10 miljoner.
Redigerat:
Som jag skrivit tidigare, det finns alltid de som av ideologiska skäl vägrar, oavsett om de förlorar på det eller inte.P pmd skrev:
Ta alla de som ansåg att det var höjden av kommunistiskt,/fascistiskt tvång att behöva ha säkerhetsbälte på sig.
Helt givet kan inte facket vara en TOTAL trygghet, men det är oftast en mycket stor trygghet.Jonatan79 skrev:
Tror du att sånt här blivit infört utan att facket tryckt på?
https://www.dn.se/ekonomi/blev-av-med-chefsjobbet-utbildar-sig-till-sjukskoterska/
I ena sidan av sandlådan har vi IF Metall som inte kan acceptera ett nej trots det är frivilligt och på andra sidan har vi Tesla som inte vill göra som alla andra..
Det handlar alltså inte om att arbetarna har det dåligt på Tesla på något sätt..
Det handlar alltså inte om att arbetarna har det dåligt på Tesla på något sätt..
För mig är problemet alla dessa strejker där man strider för kollektivavtal, det är inte rätt man har i Sverige att ha kollektivavtal. I Sverige är kollektivavtal frivilligt, det man riskerar när man inte tecknar det är att dom anställda ska hålla på och strejka om varenda sakfråga och att man får allmänt stökig verksamhet. Man har då möjlighet att teckna ett kollektivavtal och slippa detta. Man har också rätten att inte teckna.
I Teslastrejken strider man för att få kollektivavtal, inte primärt för att man har dåliga villkor, det har man inte under över 1 års tid lyft fram några konkreta exempel på. Hade det varit så att man lyft fram konkreta lönekrav eller arbetsmiljökrav så hade jag om dom varit befogade stått bakom dom på ett annat sätt. Var lite samma med salladsbaren i Göteborg, vill minnas att ingen anställd var intresserad av att teckna kollektivavtal men det var fackets princip att alla skulle ha det som styrde.
Tesla har kollektivavtal i många länder, där är det lagstadgat. Det är det inte i Sverige utan frivilligt, det är dessutom så att facken är dom som primärt vill ha det så dvs att det är frivilligt.
I Teslastrejken strider man för att få kollektivavtal, inte primärt för att man har dåliga villkor, det har man inte under över 1 års tid lyft fram några konkreta exempel på. Hade det varit så att man lyft fram konkreta lönekrav eller arbetsmiljökrav så hade jag om dom varit befogade stått bakom dom på ett annat sätt. Var lite samma med salladsbaren i Göteborg, vill minnas att ingen anställd var intresserad av att teckna kollektivavtal men det var fackets princip att alla skulle ha det som styrde.
Tesla har kollektivavtal i många länder, där är det lagstadgat. Det är det inte i Sverige utan frivilligt, det är dessutom så att facken är dom som primärt vill ha det så dvs att det är frivilligt.
Ett mycket enkelt skäl till att ha AVTAL (tex kollektivavtal) är att då kan inte arbetsgivaren ensidigt & godtyckligt ändra villkoren när de så behagar, vilket tex Tesla gjort i USA.
Och att du som enskild skulle kunna skriva & hävda avtal mot ett företag är verkligen att drömma i det blå...
Och att du som enskild skulle kunna skriva & hävda avtal mot ett företag är verkligen att drömma i det blå...
Och normalt tecknas "privata brandförsäkringar" i Palermo och Neapel helt frivilligt, undantag är mycket ovanliga.O skrev:
Det påståendet är nog lika svårt att bevisa som ditt.
Med tanke på hur facket beter sig mot företag som inte tecknar kollektivavtal så är jag helt övertygad om att massor med företag tecknar kollektivavtal för att de känner sig tvingade. Är man världens rikaste man så har man lyxen att kunna skita i 'utpressare', men har man ett företag som garanterat går under ifall de utsätts för åtgärder liknande de som Tesla utsätts för så är antagligen valet enkelt, ungefär som för restaurangägaren i Palermo.
Jahadu?P pmd skrev:Är lagstiftare så dålig på att stifta lagar?
Eller överlåter lagstiftaren till fackföreningar att se till att lagar efterlevs?
Dispositiva lagar är kanske inte helt relevanta här, men man måste föstås känna till vilka lagar som är dispositiva när man träffar ett avtal.
Vad är det du tycker att jag inte har svarat på? Du skriver ganska långrandiga texter varav det mesta inte är relevant för mig. Jag diskuterar inte kollektivavtalens vara eller icke-vara.
Den frågan svarade jag på i inlägg #12 627.
Nej, jag har ingen som helst koppling till Tesla. Jag ogillar Musk starkt och jag kommer aldrig att köpa en Tesla så länge Musk är VD för det bolaget. Eftersom Tesla i mitt tycka inte är tekniskt mogen för svenskt klimat så är det f.ö. osannolikt att jag kommer att köpa en Tesla även om Musk skulle lämna bolaget.
Den frågan skulle jag snarare säga är en fråga om lagstiftning gällande arbete. Har man ett anställningsavtal så kan inte bara den ena sidan ändra i det avtalet. I det fall du beskriver i USA är detta främst pga av en mycket svagare lagstiftning gällande anställningar och inte tack vare facken.L lat skrev:
Man kan så klart åberopa att antingen omförhandla vilket då kräver att dom säljer in det nya avtalet till dig så att du är villig att skriva på eller säga upp avtalet. Säger dom upp det så kliver LAS in och styr hur det ska gå till vilket innebär att det inte är hur enkelt som helst att bli av med anställda. Jag skulle personligen se kollektivavtal som ett problem då företaget istället för mig omförhandlar avtalet med kollektivet och därmed sker förhandlingarna över mitt huvud.
