Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D Dilato skrev:
Ska det vara så enkelt att bolaget är utländskt, då kan det skita i avtal?
Ja, naturligtvis. Under vissa omständigheter.
Saken gällde utländska företag med personal och ledning anställda utomlands.
 
O O skrev:
Att alla inte har kollektivavtal vet vi ju. Så svaret är väl att det normalt inte händer ett dyft.

Nyfiken följdfråga till alla:
Vilka större företag räknat i antal anställda i Sverige saknar KA?
Hyckleriet är uppenbart.

Unionen ägde delar av Kindred Group (Unibet, Maria kasino) och där fanns inga ka.

Däremot profiterade man på spelberoende.

https://kollega.se/unionen/unionen-storagare-i-spelbolag-kritiseras-av-spelberoende
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P
Å Ådi88 skrev:
Om Tesla vägrar teckna kollektivavtal blir det en ny ordning i Sverige som kan eskalera till andra företag
 
P pmd skrev:
Och därför vill företagsägare i Sverige bli tvingade att teckna kollektivavtal? Vore det inte enklare och smidigare om det gjorde det frivilligt istället för att vänta på att bli tvingade?
Normalt i Sverige tecknas KA helt frivilligt utan tvång av båda parter. Undantag är mycket ovanliga.
 
  • Gilla
  • Wow
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Hyckleriet är uppenbart.
Inte för mig... Vad menar du?
 
O O skrev:
Normalt i Sverige tecknas KA helt frivilligt utan tvång av båda parter. Undantag är mycket ovanliga.
Det kan du inte veta. Eller hur?
 
Intet Intet skrev:
Det kan du inte veta. Eller hur?
Jo det kan jag veta.
Men vad jag vet kan rimligen inte du veta, Eller hur?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Inte för mig... Vad menar du?
Om ett svenskt fackförbund investerar i ett utländskt bolag som saknar kollektivavtal är det väl uppenbart hyckleri, kollektivavtal är ju då uppenbart inte viktigt på riktigt.

Om bolaget dessutom profiterar på spelberoende blir det extra omoraliskt.

Men om bolaget hade kollektivavtal så var det ju ok..men hade dom det??

Jag har letat men inte funnit någon information om typ kollektivavtal fanns.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Jo det kan jag veta.
Men vad jag vet kan rimligen inte du veta, Eller hur?
Det klart jag vet. Det tecknas hundratals kollektivavtal varje år. Vilket betyder att du skall vara insatt i hur vart och ett av de företagen resonerar internt före påskrivandet. En helt omöjlig uppgift. Därför vet jag att du inte vet.😁
 
P pmd skrev:
Förenkla regelverket som företagare behöver följa.
Minska den offentliga sektorn så att skatterna kan minskas.

Var hittar jag statistik om det?

Det är dock inte bra att ta bort "klyftorna" helt och hållet. Det behöver finnas incitament att tjäna pengar och inte leva på allmosor från staten. Det ska givetvis löna sig att arbeta också.
Vilken del av den offentliga sektorn vill du ska minska?

Sjukvården?

Skolan och förskolan?

Äldreomsorgen?

Allmänna vägar?

Sjukpenning, föräldrapenning och allmän pension?

Stöd till funktionsvarierade?

Försvaret?

Kollektivtrafik?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Samt i Asien (främst i Syd- och Sydostasien, tror jag) för flera tusen år sen.
Metallskylt med text "ASEA" och "Nohab", företagsnamn och tillverkningsår 1933, Västerås och Trollhättan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Å Ådi88 skrev:
Har Tesla förslagslådor eller betyder inte den anställdes åsikt något?
Ett riktigt bra företag gör som Elektrolux på Hans Werthéns tid. Hans kontor låg på bottenvåningen intill entrén i kontorsbyggnaden, så alla anställda passerade det. Dörren var alltid öppen så att en anställd som ville säga något viktigt till VD:n behövde bara kliva in och prata.

Ett minimum av byråkrati var en viktig del i Werténs sätt att driva bolaget.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Vilka onda företag som behandlar sina anställda som slavar tänker du på?
Henry Ford ogillade starkt fackföreningar och bekämpade dem delvis med våld. Så är det knappast numera så Ford kanske inte ska kallas för ett ont företag.

Eventuell var det inte heller ont på den tiden Henry Ford ogillade fackföreningar. Ford lär ha gett sina anställda ganska goda villkor, men för att bekräfta det ryktet krävs lite mer grävande av den som är intresserad.

PS.
Jag är inget stort fan av Henry Ford sådär i allmänhet. Han hade en massa dåliga egenskaper.
DS.
 
P
P pmd skrev:
Henry Ford ogillade starkt fackföreningar och bekämpade dem delvis med våld. Så är det knappast numera så Ford kanske inte ska kallas för ett ont företag.
Ha ha ha, har du inte hört ”ingen Ford på min gård”😉

Viktigt min=våran..
 
Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
Ha ha ha, har du inte hört ”ingen Ford på min gård”😉
fel ska vara

ingen ford på våran gård
 
  • Haha
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.