702 662 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Det har jag inte påstått, det var inte ens jag som började prata om andra företag än Tesla i den här sidodiskussionen utan du. #12 643D Dilato skrev:
Nej, det jag säger är att facket inte är några envåldshärskare som bestämmer allt på arbetsplatser, till skillnad från vad det kan låta i en del inlägg i tråden (inlägg som verkar gå ut på att minska fackets makt). Det är tvärtom rätt lite de kan göra för att motverka arbetsgivarnas önskemål att vara envåldshärskare och bestämma allt. Men även rätt lite kan vara betydelsefullt i en del sammanhang. Det behövs en motvikt till företagens makt.D Dilato skrev:
Det är en politisk fråga och inte en facklig.D Dilato skrev:
Ja, det är svårt att få till någon förbättring när de anställda inte organiserar sig fackligt t.ex. därför att de inte vågar. Menar du att det skulle tala för att fackets möjligheter ska minska?D Dilato skrev:
Det gör de ju när det gäller bygg. Där finns det ju en del som är med i facket och har avtal och då kan facket åka ut, prata med arbetsgivare, ha skyddsombud etc.D Dilato skrev:
Anser du att det skulle bli bättre inom bygg och städ därför att facket inte ska ha något att säga till om på Tesla och andra ställen?
För ju färre företag det finns med kollektivavtal desto högre risk för att där förekommer företag som grovt utnyttjar sina anställda. Du tar ju upp det själv med städbranschen.
Hela ditt inlägg talar väl snarast för att facket skulle få mer att säga till om och inte mindre.
Men nu har de svenska parterna på arbetsmarknaden sagt att de vill inte ha lagstiftning, utan själva sköta det hela.L Liljeros skrev:Den frågan skulle jag snarare säga är en fråga om lagstiftning gällande arbete. Har man ett anställningsavtal så kan inte bara den ena sidan ändra i det avtalet. I det fall du beskriver i USA är detta främst pga av en mycket svagare lagstiftning gällande anställningar och inte tack vare facken.
Man kan så klart åberopa att antingen omförhandla vilket då kräver att dom säljer in det nya avtalet till dig så att du är villig att skriva på eller säga upp avtalet. Säger dom upp det så kliver LAS in och styr hur det ska gå till vilket innebär att det inte är hur enkelt som helst att bli av med anställda. Jag skulle personligen se kollektivavtal som ett problem då företaget istället för mig omförhandlar avtalet med kollektivet och därmed sker förhandlingarna över mitt huvud.
Och du vet att BÅDE arbetsgivarföreningen & facket står bakom detta. Det är inget ensidigt påhitt ifrån facket.
Som chef känner jag till en del hur facken och arbetsgivare arbetar. Är i förhandlingar årligen och även om annat ibland. Har bra samarbete med facken!
I Sverige är lagarna/systemet att Staten bara reglerar vissa delar av villkoren för anställda såsom
anställningsskydd, arbetstid, semester och olika typer av ledigheter.
Arbetsgivarna förhandlar sedan kollektivavtalen som styr löner och anställningsvillkor. Obs! Det handlar ej om fasta max. lönenivåer eller begränsningar av maximala ersättningar, som några påstår. Detta kallas för den Svenska Modellen som 90% av alla anställda i Sverige omfattas av, d.v.s. kollektivavtal.
Även finns liknande i Danmark, Finland, Österrike, Italien.
Om fler och fler företag går ur kollektivavtalen kommer kollektivavtalen att undermineras och svenska Staten med Riksdagen i spetsen kommer att skapa nationella lagar istället. Så som det fungerar i många andra länder, tex USA.
Vill vi ha det så? Rösta så isf
Det som Tesla gör är att de underminerar kollektivavtalen. De följer inte den Svenska Modellen som arbetsgivarna för 90% av Sveriges anställda gör. Därefter kan man tycka och tänka så som man vill.
Eller kanske nästan helt släppa det som tex Bangladesh, Brasilien, Colombia,Egypten ,Honduras ,Indien,Kazakstan,Filippinerna,Turkiet,
Zimbabwe?
I Sverige är lagarna/systemet att Staten bara reglerar vissa delar av villkoren för anställda såsom
Arbetsgivarna förhandlar sedan kollektivavtalen som styr löner och anställningsvillkor. Obs! Det handlar ej om fasta max. lönenivåer eller begränsningar av maximala ersättningar, som några påstår. Detta kallas för den Svenska Modellen som 90% av alla anställda i Sverige omfattas av, d.v.s. kollektivavtal.
Om fler och fler företag går ur kollektivavtalen kommer kollektivavtalen att undermineras och svenska Staten med Riksdagen i spetsen kommer att skapa nationella lagar istället. Så som det fungerar i många andra länder, tex USA.
Det som Tesla gör är att de underminerar kollektivavtalen. De följer inte den Svenska Modellen som arbetsgivarna för 90% av Sveriges anställda gör. Därefter kan man tycka och tänka så som man vill.
Eller kanske nästan helt släppa det som tex Bangladesh, Brasilien, Colombia,Egypten ,Honduras ,Indien,Kazakstan,Filippinerna,Turkiet,
Zimbabwe?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Nu missade du alla de arbetare som inte hade sin arbetsplats i kontorshuset, samt alla de tjänstemän som inte hade sin arbetsplats där utan t.ex. var kringresande säljare och servicetekniker eller jobbade vid verkstäderna som var utspridda över landet. Det var alltså bara en liten del av de anställda som passerade hans kontor.P pmd skrev:Ett riktigt bra företag gör som Elektrolux på Hans Werthéns tid. Hans kontor låg på bottenvåningen intill entrén i kontorsbyggnaden, så alla anställda passerade det. Dörren var alltid öppen så att en anställd som ville säga något viktigt till VD:n behövde bara kliva in och prata.
Ett minimum av byråkrati var en viktig del i Werténs sätt att driva bolaget.
En VD som köpte upp 62 företag i flera länder på 10 år och samtidigt sålde av till många olika företag lär dessutom ha rest omkring mycket. Det du skrev låter mest som en myt.
Bästa inlägget på länge i denna tråd!L L Jan skrev:Som chef känner jag till en del hur facken och arbetsgivare arbetar. Är i förhandlingar årligen och även om annat ibland. Har bra samarbete med facken!
Zimbabwe?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
Det minskar väl inte byråkratin.P pmd skrev:
Du vill alltså att den offentliga sektorn ska öka.P pmd skrev:
I Stockholms län är det minst 50 % av kollektivtrafikens inkomster som kommer från de som åker kollektivt. Är det väldigt annorlunda på andra håll?P pmd skrev:
Jag såg inget i ditt inlägg som svarade på frågan om vilken del av den offentliga sektorn som ska minska, tvärtom så föreslår du ökningar.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 204 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 204 inlägg
"Alla dessa"?L Liljeros skrev:
I tråden har det väl varit uppe några enstaka utspridda över många år.
Det har man ju visst. När strejken började gjordes t.ex. inga inbetalningar till deltidspension och arbetstidsförkortning fanns inte.L Liljeros skrev:
Ja, det betvivlar jag inte, men varför vill en del bli tvingade?L lat skrev:
Nä, de vill inte bli tvingade, utan de inser att det faktiskt är rätt fördelaktigt med kollektivavtal och iom det så tecknar de frivilligt dessa.P pmd skrev:
Som min lokala ICA-handlare säger, f.n vad skönt & slippa diskutera med var & en i personalen om vad som gäller. Nu är det bara att läsa i avtalet.
"Om fler och fler företag går ur kollektivavtalen kommer kollektivavtalen att undermineras och svenska Staten med Riksdagen i spetsen kommer att skapa nationella lagar istället. Så som det fungerar i många andra länder, tex USA."L L Jan skrev:Som chef känner jag till en del hur facken och arbetsgivare arbetar. Är i förhandlingar årligen och även om annat ibland. Har bra samarbete med facken!
Zimbabwe?
Hur många företag behövs för att detta ska riskera att ske? Du vet väl om att vi har stor teckning av KA pga stat, kommun och landsting. Risken lär vara minimal eller obefintlig.