Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Å Ådi88 skrev:
Tesla har redan råkat ut för en nedgång i den Svenska försäljningen under 2024 av elbilar och den kommer troligen fortsätta under 2025 för nu har det spridit ett Tesla-skam att äga en Tesla och köpa en elbil under pågående konflikt. Därtill kan sägas att alternativen till Tesla är billigare och därför ökar dess försäljning.
Model Y var Sveriges i särklass mest sålda bilmodell förra året trots att hela året präglades av strejk och olika hinder med blockader av regskyltar och hamnar. Hur menar du egentligen? Känns som du bara killgissar nu? Man sålde 17.000 bilar, 3000 bilar fler än Sveriges egen kelgris Volvo XC60.

Vilka är dom alternativ som är billigare än Tesla som ökar i försäljning? Du kan knappast mena VAG som fått dumpa sina priser för att matcha.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det borde väl vara rätt välkänt vid det här laget att det förekommer grovt utnyttjande av folk i bygg- och städbranscherna i Sverige. Folk som jobbar 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan, inte får ut hela den lön som man kommit överens om etc.
Där har ju facket något att ta tag i, det är ju välkänt sedan länge så varför tacklar dom inte det problemet med lite mer kraft?

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Där har ju facket något att ta tag i, det är ju välkänt sedan länge så varför tacklar dom inte det problemet med lite mer kraft?
Vad jag vet behövs viss lagstiftning och det tar tid. Jag hoppas båda blocken vill lösa detta som verkligen är ett problem. IF’s s.k ”kamp” är löjlig i jämförelse.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
D Dilato skrev:
Det har de ju försökt med i flera år och det är ju därför som det har tillkommit en massa regler för byggarbetsplatser med särskilda Id-kort etc. Men det är inte så lätt att komma åt företag som är registrerade utomlands utan inte en enda riktig chef i Sverige. Så hur menar du att bygg-facket ska göra?

När det gäller städ så är det ju mycket arbetskraft som inte vågar knysta för då blir de och deras familjer hotade. Samtidigt så kan de personerna inte välja något annat yrke eftersom de t.ex. pratar dålig svenska.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har de ju försökt med i flera år och det är ju därför som det har tillkommit en massa regler för byggarbetsplatser med särskilda Id-kort etc. Men det är inte så lätt att komma åt företag som är registrerade utomlands utan inte en enda riktig chef i Sverige. Så hur menar du att bygg-facket ska göra?

När det gäller städ så är det ju mycket arbetskraft som inte vågar knysta för då blir de och deras familjer hotade. Samtidigt så kan de personerna inte välja något annat yrke eftersom de t.ex. pratar dålig svenska.
Så att Tesla tecknar avtal förbättrar dessa missförhållanden hur?

Det du säger ovan är ju att facket är helt odugliga på att se till att anställda verkligen får de rättigheter de ska ha.

Ska det vara så enkelt att bolaget är utländskt, då kan det skita i avtal?

Städ..jo du..där har det alltid varit samma problem typ i vart fall de senaste 50 åren, men ingen förbättring verkar ske.

Facket har noll koll eller noll makt, det behövs typ uppdrag granskning för att någon ska se problemet men efter det pågår det ändå exakt likadant igen.

Facket måste ut på fältet och jobba preventivt!

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Vilka onda företag som behandlar sina anställda som slavar tänker du på?
Att lägga ord i min hand är inte okay.
Jag har varken nämnt "onda företag" eller slavar så det så.

Vad är din belöning att vara emot den ordning som vi har haft länge för att byta till något ingen har kontroll på?
Gräsmattan är oftast inte grönare på andra sidan staketet!
Och speciellt då man inte har en aning om konsekvenserna av sitt agerande och ställningstagande.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Att lägga ord i min hand är inte okay.
Jag har varken nämnt "onda företag" eller slavar så det så.
Du svarar på mina inlägg

Ingen behöver jobba på onda företag utan kollektivavtal som utnyttjar sina anställda och behandlar dom som slavar
Vilka onda företag som behandlar sina anställda som slavar tänker du på?
Med
De har överlevt i Amerika under hela 1900-talet så varför skulle dessa inte överleva i Sverige???
Så kontexten är
Onda företag
Inga avtal
Anställda är slavar.

Kollektivavtal är frälsningen för alla anställda, vill arbetsgivaren inte teckna avtal ska denne tvingas till det ändå för avtalsfrihet gäller inte arbetsgivare.

Arbetstagare är helt utan eget ansvar, man är slav och kan inte göra något ..typ byta jobb.

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
monetärt stöd till Ukraina, men det var även det året som jag började byta min tid mot stöd till Ukraina för väldigt korta små jobb och hjälp av olika slag. Så det blev väl lite den vägen också.
👍 Allt stöd är viktigt och gör nytta!
Mikael_L Mikael_L skrev:
för någon är att skicka en 100'ing en större uppoffring än för någon annan att skicka en miljon.
👍
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker precis allt är väldigt bra, även de som stödjer Ukraina med ord och ställer sig på rätt sida i historien.
Det är nog i grunden viktigare att stödja genom att informera och propagera. Betänk att Putin vunnit (minst) ett val efter invasionen, dvs alla ryssar som inte röstade emot har ett stort ansvar.

Infomation får andra att komma till skott och donera. Samt det håller igång bojkott av företag med verksamhet i och/eller kopplingar till Ryssland. Det sätter oxo press på ockupationsmakten.

Lika väl som att bidrag till Ukraina gör nytta hjälps Ukraina av minskade inkomster till Ryssland

• Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
Å Ådi88 skrev:
Om nu företaget Tesla tycker det är obehagligt att få motstånd kan de ju flytta, eller hur.?
Javisst. Alla utländska bolag måste inte etablera sig i Sverige.Man många kanske vill. Även om Sverige inte är en stor marknad så är den inte helt försumbar.

Om du inte tycker om att det finns folk som tycker att Tesla inte ska tvingas att teckna kollektivavtal kan du ju flytta, eller hur – skulle jag kunna kontra med, men det gör jag inte. Det är dålig argumentation att komma med sådana repliker.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
Å Ådi88 skrev:
Varför jag tar upp lagstadgade regler är att idag kan man inte vara säker på vad som är tillåtet eller inte på ett företag.
Är lagstiftare så dålig på att stifta lagar?
Eller överlåter lagstiftaren till fackföreningar att se till att lagar efterlevs?
Å Ådi88 skrev:
Det kan vara så att de avtalar bort vissa möjligheter att använda dessa lagar med avsked som följd.
Dispositiva lagar är kanske inte helt relevanta här, men man måste föstås känna till vilka lagar som är dispositiva när man träffar ett avtal.
Å Ådi88 skrev:
Och varför svarar du inte på mitt inlägg till dig?
Vad är det du tycker att jag inte har svarat på? Du skriver ganska långrandiga texter varav det mesta inte är relevant för mig. Jag diskuterar inte kollektivavtalens vara eller icke-vara.
Å Ådi88 skrev:
Här är reprisen i kortare text för lättare att särskilja vad som skrivs.
Den frågan svarade jag på i inlägg #12 627.
Å Ådi88 skrev:
Jobbar du eller har du jobbat på Tesla? Har du någon bekant som jobbar eller har jobbat på Tesla.
Nej, jag har ingen som helst koppling till Tesla. Jag ogillar Musk starkt och jag kommer aldrig att köpa en Tesla så länge Musk är VD för det bolaget. Eftersom Tesla i mitt tycka inte är tekniskt mogen för svenskt klimat så är det f.ö. osannolikt att jag kommer att köpa en Tesla även om Musk skulle lämna bolaget.

• Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Bla för att Sverige har färre strejkdagar än i stort sett alla länder, och rent allmänt väldigt få arbetskonflikter.
Och därför vill företagsägare i Sverige bli tvingade att teckna kollektivavtal? Vore det inte enklare och smidigare om det gjorde det frivilligt istället för att vänta på att bli tvingade?

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför skulle Tesla vilja försöka förändra den svenska modellen? De kände nog inte ens till modellen när de valde att investera i Sverige!
Mycket bra fråga. Rimligen har Tesla inget intresse alls av det. Teslas verksamhet syftar till att tjäna pengar inte driva politik. Vinst är vad (aktie)ägarna vill ha.
De har sin egna modell som de jobbar med över hela världen och lär knappast ha den minsta intention att ändra på det.
Att ändra innebär kostnader. Så det vill man slippa. Men alla företag med verksamhet i flera länder måste ibland anpassa sig. Vissa saker är lagkrav, andra är kulturella, religiösa och ekonomiska skillnader som gör att verksamhet och modeller måste anpassas. Ibland kanske det inte är absolut nödvändigt att anpassa sig till det land man kommer till. Men det är i det närmaste alltid den bästa lösningen att ta seden dit man kommer i främmande länder. Självklart anpassar sig Tesla till de marknader de vill verka på.
Varför de inte vill teckna avtal kan bara bolaget själva svara på, vilket de undviker.
👍
Varför de inte gör det när det gäller just KA i lilla Sverige verkar ingen ännu ha svarat på i denna tråd. Det är mest rena gissningar. Med tanke på antalet gissningar skulle det förvåna om inte det finns någon som ligger nära sanningen.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
Å Ådi88 skrev:
Jag ska ytterligare en gång försöka svara på dina frågor denna gång mycket kortfattat.
Det blev inte så kortfattat. :-)

Och inte svarade du på frågorna heller. Mina frågor handlade inte om huruvida kollektivavtal är bra eller inte. De handlade om
  1. Varför vill företagare i Sverige bli tvingade att teckna kollektivavtal. (Ref. fösta stycket i inlägg #12 570).
  2. Vilka tvångsmedel är acceptabla?

• Gilla
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
Ja, berätta gärna vad som händer när fler bolag inte vill teckna kollektivavtal, precis som Tesla.
Att alla inte har kollektivavtal vet vi ju. Så svaret är väl att det normalt inte händer ett dyft.

Nyfiken följdfråga till alla:
Vilka större företag räknat i antal anställda i Sverige saknar KA?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
A ajn82 skrev:
Så om företagen tycker så mycket om kollektivavtal, så kan det ju inte vara någon risk att Tesla skippar, och borde vara en konkurrensnackdel för Tesla till och med?
Jag tror inte att alla företag var så glada över den solidariska lönepolitiken på 1970-talet. Det medförde inte direkt någon konkurrensfördel för de företag som tvingades betala högre löner än de hade råd med.

Men den solidariska lönepolitiken upphörde i och med att fackföreningarna insåg att den var kontraproduktiv för deras högavlönade medlemmar. Om jag inte minns fel var det väl just IF Metall som gick i bräschen för den förändrade lönepolitiken.

Numera är det kanske annorlunda och alla företag älskar kollektivavtal. Det är dock inte huvudfrågan här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.