Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P
L Liljeros skrev:
Var lite samma med salladsbaren i Göteborg
I det fallet lyckades facket knäcka ägaren. Hon gav upp när facket blandade in hennes familj.

Medlingsinstitutets generaldirektör hävdade att blockaden var lyckad, och att fackföreningarna har lugnat ner sig.
https://da.se/2011/07/salladsbaren-blev-framgang-for-facket/

• Ledsen
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
"Om fler och fler företag går ur kollektivavtalen kommer kollektivavtalen att undermineras och svenska Staten med Riksdagen i spetsen kommer att skapa nationella lagar istället. Så som det fungerar i många andra länder, tex USA."

Hur många företag behövs för att detta ska riskera att ske? Du vet väl om att vi har stor teckning av KA pga stat, kommun och landsting. Risken lär vara minimal eller obefintlig.
Det får du själv forska i om du vill sia. Jag är ingen spåman eller Gud.

• Haha
Jonatan79
  • Laddar…
P
Å Ådi88 skrev:
Jahadu?
Jahaja!
😉

L L Jan skrev:
Det får du själv forska i om du vill sia. Jag är ingen spåman eller Gud.
Johodu, det var ju ditt egna påstående. Vad bygger du det på för fakta eller historik?

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
L Liljeros skrev:
Säger dom upp det så kliver LAS in och styr hur det ska gå till vilket innebär att det inte är hur enkelt som helst att bli av med anställda.
LAS är en bra anledning till att vara medlem i en fackförening. Det är bara fackföreningar som kan föra talan i arbetrsdomstolen.

P pmd skrev:
I det fallet lyckades facket knäcka ägaren. Hon gav upp när facket blandade in hennes familj.

Medlingsinstitutets generaldirektör hävdade att blockaden var lyckad, och att fackföreningarna har lugnat ner sig.
[länk]
Salladsbaren kommer jag ihåg. "Vi har likvärdiga eller bättre avtal än fackets kollektivatal och de anställda är ok med det" Tjena!😉 vad naivt.

Hon åkte snålskjuts på alla andra som fixade kollektivavtalen, utan att bidra själv, en äkta snyltgäst.

• Wow
  • Gilla
  • Haha
Ådi88 och 2 till
  • Laddar…
P
Å Ådi88 skrev:
Och?
Det skulle illustrera min skepsis till att den dominoeffekt du beskrev skulle gå fort.
Det var knanske en lite obskyr referens. :-)

Videosnutten är från filmen Mary Poppins. Det åldrade gubben spelas av Dick Van Dyke, som f.ö. fyllde 99 år för en dryg månad sen. Filmen är från 1964 så han var rejält sminkad i den för att se gammal ut.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag är inget stort fan av Henry Ford sådär i allmänhet. Han hade en massa dåliga egenskaper.
Ford var en kapitalist helt av sin tid.
Så det går att säga mycket ont om honom, men sätter man in det i rätt tid i historien så var han väl mest som de andra som lyckades göra sig en förmögenhet, inte värre i alla fall.

S
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ford var en kapitalist helt av sin tid.
Så det går att säga mycket ont om honom, men sätter man in det i rätt tid i historien så var han väl mest som de andra som lyckades göra sig en förmögenhet, inte värre i alla fall.
Och som skapade många tusentals jobb åt andra.

S
L L Jan skrev:
Salladsbaren kommer jag ihåg. "Vi har likvärdiga eller bättre avtal än fackets kollektivatal och de anställda är ok med det" Tjena!😉 vad naivt.

Hon åkte snålskjuts på alla andra som fixade kollektivavtalen, utan att bidra själv, en äkta snyltgäst.
Att erbjuda bättre avtal (som tydligen Tesla gör) är inte att 'åka snålskjuts'. Den som säger så har facklig hybris. Det finns en annan värld än den förlegade fackliga där man konstaterar att (citat) 'vi har det bra'.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:

Du visar upp alla tecken på en redig fack/sossepamp! Jobbar du inom politiken ?

• Gilla
  • Wow
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du visar upp alla tecken på en redig fack/sossepamp! Jobbar du inom politiken ?
Det är klart en Fanboy av Musk tycker det😉

Mikael_L
Å Ådi88 skrev:
Förklara för mig som inte tycks veta vad som har anledningen till att fackföreningsrörelsen såg sig nödjad att ta strid mot företagen i Sverige för bättre villkor och arbetstider för alla arbetare.
Förklara för mig också om hur den svenska arbetsmarknaden ska kunna säkra att inte anställda blir utnyttjade i sin anställning när företagen väljer vad som ska stå på avtalet och inte.
Tack för alla dina inlägg.
Jag kände lite att jag har fått en rejäl tidsresa en 50-100 år bakåt i tiden.
För då har du väldigt rätt, idag skulle jag vilja säga att du har lite rätt, men även en del fel.
(Bry dig inte om exakt vad jag citerade här, det är nog väl mer summan av dina åsikter från dina sista 20 inlägg jag skriver om).

Jag tänker att idag är det en rätt annorlunda verklighet.
Sverige har allt färre "enkla jobb", och alltfler jobb där det behövs utbildade, kunniga, motiverade, motiverande, erfarna, arbetare, och de flesta branscher har faktiskt svårt att hitta den arbetskraft som de behöver.
De kan i princip inte bete sig illa mot den personal de redan har, för det finns någon konkurrent som också vill ha den här personalen.

I Sverige har alltfler annorlunda sätt att tjäna sitt bröd till bordet, vi har gig-ekonomi (på både gott och ont, här hittar vi både rena slavarbetet likväl de som tjänar ordentligt och åker på räkmacka, en hyrläkare väljer inte detta för inte), vi har bemanningsföretag, vi har startups där alla är med som aktieägare, vi har digitala nomader, vi har egenanställningsföretagen.
Jag anser att facken inte alls har klarat av denna omställning, hela modellen andas fortfarande 1950-tal, möjligen 1970-tal.

Vi har en fri rörlighet inom EU/ESS, vilket gör att arbetsmarknaden idag är mycket mer global, åtminstone Europisk, än förr.
Detta har inte facken heller lyckats anpassa sig till.

Sverige är inte längre det där folkrörelse-Sverige, där folk var i det närmaste livegna på ortens stora företag, och det anpassar sig alla efter - utom fackföreningarna.

Fackföreningar är inte orelevanta, inte betydelselösa, inte oviktiga, men de kämpar hårt för att bli det.

• Gilla
mikethebik och 6 till
  • Laddar…
S Snurrespratt skrev:
Att erbjuda bättre avtal (som tydligen Tesla gör) är inte att 'åka snålskjuts'. Den som säger så har facklig hybris. Det finns en annan värld än den förlegade fackliga där man konstaterar att (citat) 'vi har det bra'.
Håller inte med. Kollektivavtal är basen, sedan kan arbetsgivaren plussa på som de önskar. De som kör villkoren som andra förhandlat fram, utan att vara med är parasiterande.
Är varken för eller emot kollektivavtal, utan det är sonika det vi har att förhålla oss till nu.

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Håller inte med. Kollektivavtal är basen, sedan kan arbetsgivaren plussa på som de önskar.
Är varken för eller emot kollektivavtal, utan det är sonika det vi har att förhålla oss till nu.
Nej, det är frivilligt. Speciellt för småföretag tex familjeföretag eller bolag med ett fåtal anställda. Ex.vis den fd Salladsbaren.

• Haha
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.