Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Nissens
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Om man har likvärdiga vilkor finns heller ingen mening med kollektivavtalet och då kan företaget behålla sin avtalsfrihet. Finns lixom ingen anledning att bråka och sätta blockad.

Kollektivavtalet bör vara bättre för båda parter annars är det fel. Säkra upp villkoren för lite lägre lön. Företaget får någon sorts förenkling eller vinst?
Jodå, för har man kollektivavtal så VET den anställde att villkoren är schyssta. I annat fall måste man ta reda på det och sedan bevaka allt oavbrutet…

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
F
S Styrman_jansson skrev:
Det är uppenbart att du inte förstår.

Avtalsfrihet innebär att man är fri att avtala om vad man vill, och fri att inte avtala om man inte vill. Avtalsfriheten innebär helt enkelt att man själv bestämmer om man ska ingå avtal, vem man ska ingå avtal med och vilket innehåll avtalet ska ha.

D.v.s. jag måste t.ex. inte teckna avtal med någon internetleverantör och om jag gör det så har jag rätt att välja vilken och med de villkor som passar mig bäst.
Precis så är det men rent generellt så kommer du rimligtvis inte ifrån att du kommer att behöva teckna ett avtal om du skall ha internet och nästan allt talar för att ditt avtal inte kommer att skilja sig från alla andra kunders avtal. Samma sak är det med ett jobb.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
N
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med fackanställd. Anställd av ett fackförbund? Kunnig i ett visst fack? Eller?
Min tolkning av fackanställd är någon som jobbar för ett fackförbund. Men visst kan man ju tolka det annorlunda.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Nissens Nissens skrev:
Jodå, för har man kollektivavtal så VET den anställde att villkoren är schyssta. I annat fall måste man ta reda på det och sedan bevaka allt oavbrutet…
Det man VET är att villkoren är slätstrukna.

• Haha
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
recept för att dra till sig medelmåttor
Jag vet inte vad det är för fel på dig, om det är bristande verklighetsförankring eller bristande arbetslivserfarenhet eller vad fan det är för fel Men jag tror inte du greppar innehållet i ett kollektivavtal. Jag har en fd leverantör som jag fortfarande pratar med lite då och då. Dom har kollektivavtal från flera fackförbund. Inom tjänstemannasidan så spänner troligtvis lönerna från 30000kr upp till minst 140000 och två tjänstebilar på samma person av nån underlig anledning men han har det i sitt anställningsavtal. Det är inga som helst problem att attrahera spetskompetens trots kollektivavtal och merparten av kollektivavtalen på tjänstemannasidan mot privat sektor är utformade för att främja prestation och utöver det står det varje arbetsgivare fritt att individuellt premiera och särbehandla de som levererar.

• Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Har du provat att lära dig ett främmande språk, så att du skulle kunna möta sjuka människor och läsa journaler på det nya språket på ett halvår?

Har du bott och studerat eller jobbat "utomlands" själv?
Ja, absolut jag pratar flera språk. Men har inte fokuserat på att lära mig det extremt snabbt. Jag menar att en del, inte alla klarar av det. Fast när jag tänker efter klarar nog alla vuxna att lära sig ett främmande språk flytande på 6 månader. Vi pratar om halvtid så det är 4h om dagen för att studera språk. Givetvis kan man inte ha en ineffektiv språkmetodik och måste ha det som en prioritet så går det nog. Vi ska inte slösa bort folks kompetens onödigt länge!

Nissens Nissens skrev:
Det du kan veta är att lönen är låg 😉

Mikael_L
J jonaserik skrev:
Sticker nog ut hakan en del i denna tråd, som har båda lägren i skrift, på både gott och ont, men lite mer åt
det onda hållet.

NU är det så att i den fackliga delen som gackföreningar kör med är följande, har själv råkat ut för det.

Dom har en förmåga att ge sig på mindre företag, där arbete går i första hand och inte något om fackets roll i det hela. Mindre företag har inte möjlighet att sätta sig på tvären.

Så länge som det finns en anställd på företaget som är med i facket, så kan dom sätta ett företag i en situation som kan stjälpa det, BLOCKAD det skiter dom i, bara dom får sin vilja igenom. Otroligt vad mäktiga dom är och bevakar sin egen rygg för att få in medlemsavgifterna.

Tolererar inte att någon inte är med i facket, utan försöker få in så många som möjligt i systemet, så det blir ekonomi i det hela

Det går utmärkt att teckna allt utanför facket med pensioner/löner/arbetstider/försäkringar, bara skitsnack av facket att det inte går.

Så till lilla mig med erfarenhet av facket
Egen företagare i uppstarten mycket jobb, övertalade en f.d jobbarkompis att börja hos mig. Allt frid och fröjd trodde vi. Han begärde utträde ur facket. Vad tros svaret blev. SVAR NEJ du får inte sluta, det bestämmer vi. Han fick lov att straffa ut sig, genom att inte betala medlemsavgiften, det tog 1 år innan han blev avskriven och det var ekonomiskt. Sedemera kommer ett brev om att teckna kollektivavtal som jag inte svarade på, ingen anledning för mig att teckna. Ytterligare går det någon månad och får besök som säger att om du inte tecknar nu så sätter vi dig i blockad. Mitt svar, INGEN som är med i facket här, jodå du har en som är med i facket på företaget. VADÅ han är inte med, Jo han finns med i rullan och har inte blivit utskriven
Så är dom många på den fackliga sidan, det blev att företaget utannonserades som i blockad och dom större kunder som jag hade då, sa att det är för Djävligt att bete sig så mot ett litet företag, dom hoppar inte på oss med något, vi är för stora.
Kontentan blev att mina kunder bli satta i blockad om dom anlitade mig sa dom, men vi kör på ändå ett tag, så får vi se vad som händer. Efter ett halvår kommer kunderna och säger, Vi har fått varsel om blockad för att vi anlitar ditt företag, så vad gör vi nu.
De blev att för att ha en god relation och jobb med dom större företagen så tecknades ett s.k. hängavtal

Så till slutvinjetten av det hela, avtal undertecknades. Bara att det skrevs ett datum och på avtalet stod det ett datum 45 dagar tidigare, alltså en underskrift efter gällande datum för verkställighet. Det var det bästa som hänt mig. Ett avtal för att gälla ska undertecknas samma dag som det gäller från och får inte vara daterat månader i förväg, i samband med så var avtalet en
NULLITET och gäller inte, det var min stora lycka vid senare konfrontation med facket, där dom insåg sitt misstag och bakade ur hela den nya historien som kunde kosta mig ca 200 000 kr.

Detta är facken i ett nötskal, maktfullkomlighetens ansikte lyser mer än solen. Klart i vissa lägen gör dom en del nytta och det är bra. Det sägs att i Sverige har vi fri föreningsrätt och får vara med i vilken förening som helst, PYTTSAN den finns inte på arbetsmarknaden, där vill facken vara allenarådande och bestämma.

MVH till er alla Jonaserik
Ett tips för dem som startar/har företag, och tänker ha anställda.
Ha två AB, ett som rymmer själva affärsverksamheten, utan anställda (ja ägarna kan ju vara anställda).
Det andra håller personalpoolen, och säljer tjänst till det första företaget.
Då kan man när som helst avveckla personaldelen när facket börjar krångla osv.
Man startar ett nytt AB, och anställer de man vill ha kvar, och sen avvecklar man det gamla bolaget.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Jag vet inte vad det är för fel på dig, om det är bristande verklighetsförankring eller bristande arbetslivserfarenhet eller vad fan det är för fel Men jag tror inte du greppar innehållet i ett kollektivavtal. Jag har en fd leverantör som jag fortfarande pratar med lite då och då. Dom har kollektivavtal från flera fackförbund. Inom tjänstemannasidan så spänner troligtvis lönerna från 30000kr upp till minst 140000 och två tjänstebilar på samma person av nån underlig anledning men han har det i sitt anställningsavtal. Det är inga som helst problem att attrahera spetskompetens trots kollektivavtal och merparten av kollektivavtalen på tjänstemannasidan mot privat sektor är utformade för att främja prestation och utöver det står det varje arbetsgivare fritt att individuellt premiera och särbehandla de som levererar.
Samtliga företag som intar toppligan när det gäller löner är inte anslutna. Samtliga är också amerikanska. Svenska företaget med högst snittlönen är Spotify som inte det heller är anslutet.

Mikael_L
Det är låg anslutningsgrad, både vad gäller kollektivavtal och personliga medlemskap i facket i vissa branscher, främst där kompetensen är en bristvara, lönerna höga, förädlingsvärde och företagets vinster goda.
Det är inget konstigt med det.

Bland undersköterskor på omvårdnadsboenden och i restaurangbranschen och taxichaufförer är det inte riktigt samma situation.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Samtliga företag som intar toppligan när det gäller löner är inte anslutna. Samtliga är också amerikanska. Svenska företaget med högst snittlönen är Spotify som inte det heller är anslutet.
Det är omöjligt att rekrytera spetskompetens från utlandet i Sverige. Det kalarar inte ens Spotify. Medianlönen för Spotify US är samma som topplönerna i Sverige så inte ens inom sin egna koncern går det att lösa. Att rekrytera duktigt reklam eller programmerings personal är omöjligt oavsett kollektivavtal eller inte. Det blir helt enkelt för skev löneavtryck. Din anställda som du anser tjänar bra ligger ju inte ens i samma nivå som en receptionist i SF. Lycka till med att charma in någon du.

• Älska
kashieda
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det är omöjligt att rekrytera spetskompetens från utlandet i Sverige. Det kalarar inte ens Spotify. Medianlönen för Spotify US är samma som topplönerna i Sverige så inte ens inom sin egna koncern går det att lösa. Att rekrytera duktigt reklam eller programmerings personal är omöjligt oavsett kollektivavtal eller inte. Det blir helt enkelt för skev löneavtryck. Din anställda som du anser tjänar bra ligger ju inte ens i samma nivå som en receptionist i SF. Lycka till med att charma in någon du.
Jag pratar om amerikanska bolag i Sverige och Spotify i Sverige. Vad Spotify USA eller amerikanska bolag i amerika har för snittlön är ganska ointressant för denna diskussion.

Min anställda jobbar runt 75-80 procent och har ungefär dubbel lön mot dig så han är nog rätt nöjd. (Förutom marginalskatten då)

Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är låg anslutningsgrad, både vad gäller kollektivavtal och personliga medlemskap i facket i vissa branscher, främst där kompetensen är en bristvara, lönerna höga, förädlingsvärde och företagets vinster goda.
Det är inget konstigt med det.

Bland undersköterskor på omvårdnadsboenden och i restaurangbranschen och taxichaufförer är det inte riktigt samma situation.
Det är väl så det bör vara också. De drivna som äger sitt öde behöver och vill inte ha den tjänsten

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F
Det är också en annan typ av företag, det är en inte helt korrekt eller djuplodande spaning, och inte så enkel att göra för den delen heller.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Jag pratar om amerikanska bolag i Sverige och Spotify i Sverige. Vad Spotify USA eller amerikanska bolag i amerika har för snittlön är ganska ointressant för denna diskussion.

Min anställda jobbar runt 75-80 procent och har ungefär dubbel lön mot dig så han är nog rätt nöjd. (Förutom marginalskatten då)
Fast i många branscher är ju inte Sverige bäst så då måste eman rekrytera och från utlandet så helt orealistiskt är det inte.

Såfall betalar du han svart med pengar som inte redovisas i bolaget så det tvivlar jag på. Men du kanske har en 2-3 andra bolag som går under radarn som ingen ser. 😂

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.