Status
Inte öppen för fler kommentarer.
S Styrman_jansson skrev:
Ja din ålder är ju naturligtvis svårt att se på ett forum. Men det var hur jag uppfattade det du skrev, ta det som en komplimang om inte annat ;)

Slavarbete har varit förbjudet länge och hade det rört sig om det så hade nog polisen stått och bankat utanför Teslas dörr istället för facket därför är det helt irrelevant för diskussionen.

Vad ett lands avtal har med detta att göra förstår jag inte heller då det knappast är Svenska staten som tecknar avtal med anställningsvillkor vare sig med företag, anställda eller fackförbund.
Nej, för i Sverige har vi den Svenska modellen där fack och arbetsgivare förhandlar om kollektivavtal. Det har fungerar i årtionden utan att staten behöver blanda sig i

P Putte 9497 skrev:
Beror ju på lite vad man sysslar med. Enda stället du skulle kunna skada är väll om du fastnar på tangentbordet med kladdiga fingrar från ostbågspåsen. Alla har inte ett jobb som går ut på att glo in i en dator hela dagarna utan många människor gör kroppsarbete om du vet vad det är
Stillasittande jobb har väldigt mycket skaderisk. Vi måste träna och röra på oss för att hålla oss friska i kroppen. Å andra sidan lever också akademiker mycket mer hälsosamma liv än arbetare, de motionerar mer, äter bättre osv.

• Gilla
och en till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Inte många millenials som har gråsossenamn 😆
PG Gyllenhammar, Wallenberg etc. Det är riktiga Moderatnamn men Anders Malmgren säger mig inget utan skulle kunna vara vilken tunnelbaneförare som helst

• Haha
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om jag vore personalchef på ett företag där bl.a. 1000 personer hade väldigt lika jobb så skulle ju inte jag vilja ha anställda som bara höll på med att göra enskilda avtal med dessa 1000 personer där varje del i avtalet skulle förhandlas fram för att göra det bästa möjliga för just den person som just det avtalet gäller och för företaget i förhållande till just den personen. Jag skulle ju vilja rationalisera det hela, dvs. ha ett avtal som passar de flesta av personerna någorlunda, alltså ett avtal för en hel grupp människor. Ändå bättre om någon annan hade ansvaret för att ta fram och underhålla grunderna i ett sånt avtal så att företaget bara kunde bry sig om det som är unikt för företaget.
I många avtal brukar en del av löneökningen vara generellt för alla och en del individuellt

S skogaliten skrev:
Jag vet inte om du observerade att ett stort problem är att det inte finns hemleverans på lika villkor i hela Sverige, utan endast i tättbefolkade orter?

Sverige består av mer än diverse städer.

Den reumatiker medicin jag använder finns endast hos en stycken tillverkare. En modern och väldigt effektiv medicin.

Apotek på mindre orter, är i ofta i singularis, alltså det finns endast tillräcklig avsättning för 1 st apotek på orten. Det finns inte flera apotek att välja på.

Och, som sagt det kan vara längre till närmaste uthämtningsställe, än vad det är till närmaste apotek.
Jag måste tyvärr säga att jag inte riktigt förstår, vart är det som postens vanliga brev och små paket inte når?

Jag får mina mediciner levererade med PostNord från deras centrallager. Varför skulle inte detta fungera i hela landet?

Mina föräldrar får också sina mediciner levererade med posten rakt ned i brevlådan.

Det kan ju inte heller ha med prislappen att göra då jag har mediciner som kostar tusentals kronor (om jag hade betalt allt själv). Jag har dessutom mediciner som är livsfarliga i en liten dos (tre tabletter istället för en). Det verkar inte heller hindra att jag får dem i postlådan. Och storleken på försändelsen gör ju bara att de ibland hänger på utsidan, trots att jag har en paketlåda.

Det enda jag kan komma på är att man möjligen inte levererar narkotiska preparat på detta sätt, men lättare sådana har jag också fått hem i brevlådan. Men jag kan tänka mig att stöldbegärliga narkotiska preparat inte lämnas där. Och så fall för att inte göra stöld av mediciner ett intressant brott att begå.

Jag säger absolut inte emot dig, utan jag försöker förstå varför det inte skulle gå att få medicinerna med den vanliga posten för vissa.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Långt ifrån, förrädaren Fredrik ruttne Reinfeldt är en person jag älskar att hata...
Och den där lillgamle elevrådsordföranden de har nu är ju bara tragikomisk...

Bara för att man ogillar en sida så behöver man inte tycka om den andra men det är väl ett helt okänt begrepp i din svart-vita värld?

Jag hatar alla lika hjärtligt! ja förutom de som är så menlösa att det inte är lönt att hata dem.

Men om de vägrar befatta sig med vissa kunder som facket satt i blockad, vilket var vad jag skrev, så måste arbetsgivaren ändå betala ut lön. Jag förstår att det är väldigt svårt att föra ett resonemang i flera steg för dig, det är en vanlig åkomma bland vänsterblivna. Vetenskapen tvistar fortfarande om det är anledningen till att vissa är vänster eller om det är en förmåga man tränar bort efter att ha gått med i religionen :)
Om arbetstagaren på Tesla (som tråden handlar om) är fackligt ansluten och uttagen i blockad så behöver inte arbetsgivaren betala lön. Håll dig till ämnet.

Att du hatar alla är nog ömsesidigt

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
recept för att dra till sig medelmåttor
I din värld utgör 95% av befolkningen i Svea Rike de medelmåttiga och resten är sopor förutom du då som lyckats skapa ett spel som ingen spelar förutom du och din sambo

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Javisst. Men nu avsåg jag inte nödvändigtvis enskilda avtal för varje person, även om jag inte uteslöt det. Det kan vara per disciplin, per geografisk plats, per arbetsuppgift eller som du säger för alla 1000 personer. Men om man är överens om ett antal villkor mellan dessa 1000 personer och företaget, varför ska alla tvingas till ett annat avtal (läs kollektivavtal)?
För att ett kollektivavtal ger en grundtrygghet där inte företaget kan ändra förutsättningarna hur de vill

Tror absolut variationen ör större än vad du tror. Inte som mitt yrke men mer än vad du tror.
I mitt jobb kan man vara en totalmedelmåtta eller en gud som jag
Problemet med dig är att du utmålar dig själv som gud men i själva verket klarar du inte av det som din far (30 anställda) och det grämer dig. Du har 1 anställd.

D djac skrev:
Det har förklarats många gånger men du vill inte ta det till dig.
Hissen går inte ända upp

D Dilato skrev:
Det som diskuteras är väl inte om man normalt behöver ingå avtal mellan två parter för att utföra något?
Det jag vänder mig emot är varför en tredje part (facket) har rätt att med hot om (och ofta genomfört sådant) tvångsåtgärder, exempelvis blockad, i praktiken tvinga en arbetsgivare att teckna kollektivavtal.

Det har ju dessutom varit så att vissa fackförbund satt företagare med kollektivavtal i blockad därför att dom tyckt att arbetsgivaren haft avtal med fel fackförbund!

Dre är inte vad jag menar med frihet.
Vad är frihet då?

J Jeppson skrev:
Mig veterligen går det att förhandla utan facket inblandade men kanske har jag fel?
Visst kan man göra det men då står du ju där med svansen mellan benen när företaget exempelvis inte betalar ut din övertidsersättning du har rätt till enligt er överenskommelse. Vart ska du vända dig då med mössan i handen?

Men vafan birgit. Bara för att man har samma arbetsuppgifter så finns det ju jävligt många sätt att lösa dem på. En fackanställd tex sitter och stirrar in i väggen. En Teslamekaniker kanske istället använde sin kompetens för att lösa problemet.
En facklig medarbetare brukar vara vald av medlemmarna. Så de fackligas arbetsuppgifter liknar nog mest dina

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fråga Musk! Han kanske lär sig älska k-avtal i framtiden, vem vet.
Det lär han göra om han ska ha någon framtid här

Det är så icke ansluta företag löser det. Inviduella förhandlingar.
Som företaget kan dra sig ur när det passar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.