717 717 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Alla yrken har mätbara skillnader mellan medarbetarna. Självklart färre sådana skillnader för okvalificerat arbete. Men skillnader finns.BirgitS skrev:
Var det för svårt att svara på de två frågorna?
Hehe, blir nog inte så många bilar servade om man sitter och stirrar in i väggen. När en mekaniker ska utföra en viss typ av service så är det ett formulär som ska gås igenom och prickas av, och det finns nog inte så många sätt att kolla status på bromsoljan och fylla på 1 l spolarvätska.
Eller är det begreppet förenklat exempel som är svårt?
Tror du att en treårig eller längre akademisk utbildning, kombinerat med språkstudier som ska vara tillräckliga för att ta hand om vårdbehövande och dessutom journalföra, ska gå att ta till sig på ett halvår?Johannes Carlsson skrev:
Är du på riktigt?
Har du tänkt efter?
Sjuksköterskor eller läkare är inte folk som står vid ett gammaldags löpande band och skruvar i samma skruv om och om igen...
Har du provat att lära dig ett främmande språk, så att du skulle kunna möta sjuka människor och läsa journaler på det nya språket på ett halvår?Johannes Carlsson skrev:
Nope, kollade på vad läkare behövde för 10 år sedan kanske och det var sådant som med dedikerat fokus går att ta in på 6 månader. Men då måste man vara dedikerad för att lära sig språket. Det var främst språkkunskaper och översättningar av medicinsk praxis. Svenska kan många lära sig på några månader om det görs flitigt och med rätt metod.
Har du bott och studerat eller jobbat "utomlands" själv?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Och?AndersMalmgren skrev:
Har jag sagt något annat?
På vilket sätt är det relevant när det gäller anställningsavtal när det är många anställda som ska göra samma sak?
Kan du tänka dig in i situationen att du är chef för 1000 personer och vill du då vid varje nyanställning, kanske en varannan månad, lägga en veckas jobb på att ta fram ett unikt avtal som omfattar allt som behöver avtalas, vilket är långt mycket mer än lön och bonus?
Har du inte något bättre och viktigare att göra för företaget?
Du brukar ju vara för att minska overheadkostnaden för företaget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Nu gällde det väl personer som är färdigutbildade sjuksköterskor i något land utanför Europa som kommer till Sverige för att jobba som sjuksköterskor och då först måste uppnå vissa mål innan de kan få jobb som sjuksköterskor här.S skogaliten skrev:Tror du att en treårig eller längre akademisk utbildning, kombinerat med språkstudier som ska vara tillräckliga för att ta hand om vårdbehövande och dessutom journalföra, ska gå att ta till sig på ett halvår?
Är du på riktigt?
Har du tänkt efter?
Sjuksköterskor eller läkare är inte folk som står vid ett gammaldags löpande band och skruvar i samma skruv om och om igen...
Varför inte dra till med 10 000 personer på en gång när du väl överdriver?BirgitS skrev:
Ja precis.BirgitS skrev:
Poängen är att enbart språkstudierna till funktionell svenska kan ta mer än 6 månader. Till det kommer "hur svensk sjukvård fungerar", och eventuellt komplettera med det som saknas i den ursprungliga utbildningen.
Man lär sig ofta språk bättre om man samtidigt med studier jobbar och interagerar med folk som talar språket.
Men att det skulle gå på ett halvår för alla istället för upp till två år är osannolikt.
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Det är så icke ansluta företag löser det. Inviduella förhandlingar.BirgitS skrev:
Och?
Har jag sagt något annat?
På vilket sätt är det relevant när det gäller anställningsavtal när det är många anställda som ska göra samma sak?
Kan du tänka dig in i situationen att du är chef för 1000 personer och vill du då vid varje nyanställning, kanske en varannan månad, lägga en veckas jobb på att ta fram ett unikt avtal som omfattar allt som behöver avtalas, vilket är långt mycket mer än lön och bonus?
Har du inte något bättre och viktigare att göra för företaget?
Du brukar ju vara för att minska overheadkostnaden för företaget.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Så måste det inte alls vara. Det kan också vara så att företagets personalansvariga med en anlitad jurist tar fram ett avtal som de tycker är bra och har godkännandet av det som krav för att bli anställd så att det enda som förhandlas är lönen och allt annat är standard för företaget. Så fungerade det på det företag utan kollektivavtal där jag jobbade en gång i tiden.AndersMalmgren skrev:
Har du några belägg för att avtalen mellan Tesla och deras mekaniker i Sverige har tagits fram på det sättet som du tror att alla företag utan kollektivavtal gör?
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Det är såklart det finns olika former av grundavtal. Som man sedan kan skruva för att få behålla stjärnorna. Man tar allså inte fram ett nytt avtal för varje anställd. Men i praktiken kan varje avtal vara unikt ändåBirgitS skrev:
Så måste det inte alls vara. Det kan också vara så att företagets personalansvariga med en anlitad jurist tar fram ett avtal som de tycker är bra och har godkännandet av det som krav för att bli anställd så att det enda som förhandlas är lönen och allt annat är standard för företaget. Så fungerade det på det företag utan kollektivavtal där jag jobbade en gång i tiden.
Har du några belägg för att avtalen mellan Tesla och deras mekaniker i Sverige har tagits fram på det sättet som du tror att alla företag utan kollektivavtal gör?
Varför skulle en fackanställd sitta och stirra in i väggen?AndersMalmgren skrev:
Jag vet inte vad du har för mediciner, men jag har testat ett stort antal olika under senare år pga hjärtproblem och kroniska sjukdomar. Jag har enbart haft problem att få en medicin hemlevererad i postlådan och det berodde på att läkaren skrev ut den på ett sätt så att den inte gick att byta ut och att han skrev ut ett fabrikat med en förpackning som inte finns på apoteket i Sverige. Därför krävdes det personlig service på ett apotek för att få tag i rätt medicin, men den fanns på alla apotek.S skogaliten skrev:Nej, det får man inte.
Dels så är ofta medicinen helt slut, alltså "finns inte". Det finns inget att skicka ut. I synnerhet gäller detta vissa mediciner till kroniskt sjuka, t.ex. diabetesmedicin, medicin till reumatiker och en del annat.
.
Dels så finns inte leverans till brevlådan av just medicin till mindre orter/samhällen/landsbygd utom i undantagsfall. Utan det skickas uthämtningsställen där man kan legitimera sig.
Personligen så har jag längre till det uthämtningsställe som blir standard (6 mil), än vad jag har till närmaste apotek (4,5 mil), p.g.a. knepigheter med postnummer. Att ange annat uthämtningsställe brukar inte fungera.
Problemen med diabetesmedicinerna har inget med privatiseringen av apoteken att göra, det beror på underproduktion i fabrikerna jämfört med efterfrågan. Jag vet att flera andra mediciner har det problemet också.
För min del så gillar jag att ha flera apotek att välja på, det gör nämligen att jag nästan alltid kan få de flesta av mina mediciner på burk istället för blister. Det finns alltid någon kedja som har inne dem på burk...