717 717 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Fackens dubbelmoral är total. Nu går det att läsa på SVD att Unionen investerat 11miljader kronor i företag utan kollektivavtal. Känns bra att lämnat Unionen för några år sedan.
Nja, det är väl inte alla 11 miljarderna som är investerade i avtalslösa bolag?S Styrman_jansson skrev:
Det är väl hur mycket aktier totalt som Unionen har?
Totalt har Unionen 11 miljarder placerade i aktier varav 400 miljoner kronor återfinns i spelbolaget Kindred som inte velat teckna kollektivavtal. Ett annat exempel är bolaget Truecaller.
"Ja skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå!"D Dilato skrev:Nja, det är väl inte alla 11 miljarderna som är investerade i avtalslösa bolag?
Totalt har Unionen 11 miljarder placerade i aktier varav 400 miljoner kronor återfinns i spelbolaget Kindred som inte velat teckna kollektivavtal. Ett annat exempel är bolaget Truecaller.
Det var lite kul att läsa om att Klarna (som tecknat avtal) fintade Unionen och tecknade avtal med Finansförbundet 😎
https://www.affarsvarlden.se/artikel/unionen-investerar-strejkkassan-i-bolag-utan-kollektivavtal
https://www.affarsvarlden.se/artikel/unionen-investerar-strejkkassan-i-bolag-utan-kollektivavtal
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
helt rätt, jag läste för fort. Dubbelmoralen kvarstår dock.D Dilato skrev:Nja, det är väl inte alla 11 miljarderna som är investerade i avtalslösa bolag?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Vilka är överens?S Styrman_jansson skrev:Javisst. Men nu avsåg jag inte nödvändigtvis enskilda avtal för varje person, även om jag inte uteslöt det. Det kan vara per disciplin, per geografisk plats, per arbetsuppgift eller som du säger för alla 1000 personer. Men om man är överens om ett antal villkor mellan dessa 1000 personer och företaget, varför ska alla tvingas till ett annat avtal (läs kollektivavtal)?
Företaget tar fram avtalet och de enskilda personerna har bara att välja på att acceptera avtalet för att bli anställda eller vara arbetslösa. En del av personerna kan ju mycket väl tycka att avtalet som är framförhandlat mellan en passande fackförening och en passande arbetsgivarorganisation är bättre, men tycker att arbetslöshet är mycket sämre än att vara anställd med ett avtal som de tycker är dåligt.
Ett avtal som gäller för en grupp är väl just ett avtal för ett kollektiv. Även om det inte är just det avtal som en fackförening har varit med och förhandlat fram.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Jag tror inte alls att bilmekanikerjobb är som att stå vid ett rullande band.AndersMalmgren skrev:
Du har ju ingen aning om vad jag tror om bilmekaniker.AndersMalmgren skrev:
Det är en härskarteknik att pådyvla folk åsikter som de inte har.
Din självbild är det nog ingen som har missat.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Varför är det inte konstigt med avtal som inte är heltäckande och inte tar hänsyn till de anställda?S Styrman_jansson skrev:
Du skrev:
"Att kollektivavtal i alla förekommande fall för alla förekommande personer i förhållande till alla på marknaden förekommande företag skulle vara bästa lösningen köper jag inte."
Men tydligen så är enskilda avtal inte heller bästa lösningen för alla de förekommande personerna.
Och då kan man ringa Skatteverket och få bra förklaringar.S Styrman_jansson skrev:
Eller så är det arbetslöshet som är alternativet. Det finns ju ingen anledning att tro att andra företag ska kunna anställa hur många som helst.S Styrman_jansson skrev:
Nej, men det är vanligare än tvärtom.S Styrman_jansson skrev:
Även det 3-personers företag som jag har varit på anlitade en jurist ibland. Det är enklare för ett företag med 10 anställda att ta den kostnaden än för en av de anställda.S Styrman_jansson skrev:
Ditt resonemang verkar något enkelsidigt. Det verkar hela tiden som att det är arbetsgivaren som ska ha friheten medan de anställda i praktiken inte har något val annat än i någon detaljfråga.S Styrman_jansson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Det var du som jämförde Teslas verkstäder med ett bolag med tusen anställda osv. Inte jagBirgitS skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Nu missade du nog betydelsen av "mer den typen av jobb som den här tråden handlar om än just ditt jobb". Så hur var det nu: Är bilmekanikernas jobb mest likt ditt jobb eller ett jobb där många personer gör samma sak dag efter dag?AndersMalmgren skrev:
Eller menar du att det är bara i företag med rullande band som det förekommer många personer som gör samma sak dag efter dag?
Renoverare
· Stockholm
· 20 335 inlägg
Men vafan birgit. Bara för att man har samma arbetsuppgifter så finns det ju jävligt många sätt att lösa dem på. En fackanställd tex sitter och stirrar in i väggen. En Teslamekaniker kanske istället använde sin kompetens för att lösa problemet.BirgitS skrev:
Nu missade du nog betydelsen av "mer den typen av jobb som den här tråden handlar om än just ditt jobb". Så hur var det nu: Är bilmekanikernas jobb mest likt ditt jobb eller ett jobb där många personer gör samma sak dag efter dag?
Eller menar du att det är bara i företag med rullande band som det förekommer många personer som gör samma sak dag efter dag?
Nej, det får man inte.pacman42 skrev:
Dels så är ofta medicinen helt slut, alltså "finns inte". Det finns inget att skicka ut. I synnerhet gäller detta vissa mediciner till kroniskt sjuka, t.ex. diabetesmedicin, medicin till reumatiker och en del annat.
.
Dels så finns inte leverans till brevlådan av just medicin till mindre orter/samhällen/landsbygd utom i undantagsfall. Utan det skickas uthämtningsställen där man kan legitimera sig.
Personligen så har jag längre till det uthämtningsställe som blir standard (6 mil), än vad jag har till närmaste apotek (4,5 mil), p.g.a. knepigheter med postnummer. Att ange annat uthämtningsställe brukar inte fungera.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 211 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 211 inlägg
Var det för svårt att svara på de två frågorna?AndersMalmgren skrev:
Hehe, blir nog inte så många bilar servade om man sitter och stirrar in i väggen. När en mekaniker ska utföra en viss typ av service så är det ett formulär som ska gås igenom och prickas av, och det finns nog inte så många sätt att kolla status på bromsoljan och fylla på 1 l spolarvätska.
Eller är det begreppet förenklat exempel som är svårt?
Och varför gäller inte talesättet "att ta seden dit man kommer" för Musk?Jonatan79 skrev: