Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Vad ett lands avtal har med detta att göra förstår jag inte heller då det knappast är Svenska staten som tecknar avtal med anställningsvillkor vare sig med företag, anställda eller fackförbund.
Förstår inte vad i mitt inlägg du syftar på.
S Styrman_jansson skrev:
Slavarbete har varit förbjudet länge och hade det rört sig om det så hade nog polisen stått och bankat utanför Teslas dörr istället för facket därför är det helt irrelevant för diskussionen.
Det jag menar är att det behövs regler för arbetsmarknaden i form av lagar och/eller avtal. Att släppa allt fritt för företagen att bestämma kan leda till väldigt tråkiga saker, där slaveri är ett exempel. Heimlaga har haft uppe annat som det kan leda till.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Förstår inte vad i mitt inlägg du syftar på.
Citat direkt från ditt inlägg "Det är en mänsklig rättighet att slippa slavarbete vilket finns i länder helt utan avtal och lagar för arbetsmarknaden."

D
S Styrman_jansson skrev:
Det är uppenbart att du inte förstår.

Avtalsfrihet innebär att man är fri att avtala om vad man vill, och fri att inte avtala om man inte vill. Avtalsfriheten innebär helt enkelt att man själv bestämmer om man ska ingå avtal, vem man ska ingå avtal med och vilket innehåll avtalet ska ha.

D.v.s. jag måste t.ex. inte teckna avtal med någon internetleverantör och om jag gör det så har jag rätt att välja vilken och med de villkor som passar mig bäst.
Sådan som du beskriver har vi inte, lagar påverkar avtalens innehåll och för mycket krävs det avtal.

BirgitS BirgitS skrev:
Det jag menar är att det behövs regler för arbetsmarknaden i form av lagar och/eller avtal. Att släppa allt fritt för företagen att bestämma kan leda till väldigt tråkiga saker, där slaveri är ett exempel. Heimlaga har haft uppe annat som det kan leda till.
Ja visst behöver det regleras och det gör det ju i anställningsavtalet. Att kollektivavtal i alla förekommande fall för alla förekommande personer i förhållande till alla på marknaden förekommande företag skulle vara bästa lösningen köper jag inte.

• Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
G
Finns ju företag kommuner o.s.v. som tycker att kollektivavtal är en typ av "kvalitetsstämpel" och kräver det för att göra affärer.

Risken att det är ett "pajas företag" man gör affärer är ju betydligt mindre eftersom facket har lite koll på dom.

Även om Tesla är en bra arbetsgivare så tror jag dom kommer förlora i det långa loppet på den (Svenska marknaden) genom att inte skaffa kollektivavtal.

Taxi Stockholm stoppade ju t.e.x nya köp av bilar från Tesla.

Inte så att jag tycker det är bra med det är ju så det fungerar ;)

• Gilla
Putte 9497 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Citat direkt från ditt inlägg "Det är en mänsklig rättighet att slippa slavarbete vilket finns i länder helt utan avtal och lagar för arbetsmarknaden."
Okej, syftningsproblem.
... finns i länder där det varken finns avtal mellan arbetsmarknadens parter eller lagar för arbetsmarknaden.
Lättare att förstå så?

S Styrman_jansson skrev:
Ja visst behöver det regleras och det gör det ju i anställningsavtalet. Att kollektivavtal i alla förekommande fall för alla förekommande personer i förhållande till alla på marknaden förekommande företag skulle vara bästa lösningen köper jag inte.
Det regleras också via marknadskrafter. Om du missköter dina anställda drar de.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Sådan som du beskriver har vi inte, lagar påverkar avtalens innehåll och för mycket krävs det avtal.
Jag vidhåller att vi har det. Men visst finns det inskränkningar i vissa fall och allt regleras inte på allt på samma ställe i samma lag men likväl gäller principen.

T.ex. är avtal ingångna under tvång ogiltiga. Hmm, vad är det facket gör egentligen? ;)

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, syftningsproblem.
... finns i länder där det varken finns avtal mellan arbetsmarknadens parter eller lagar för arbetsmarknaden.
Lättare att förstå så?
Javisst, och jag har aldrig förespråkat att det inte ska finnas varken avtal eller lagar. Tror du det jobbar personal på Tesla utan anställningsavtal?

BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Om jag vore personalchef på ett företag där bl.a. 1000 personer hade väldigt lika jobb så skulle ju inte jag vilja ha anställda som bara höll på med att göra enskilda avtal med dessa 1000 personer där varje del i avtalet skulle förhandlas fram för att göra det bästa möjliga för just den person som just det avtalet gäller och för företaget i förhållande till just den personen. Jag skulle ju vilja rationalisera det hela, dvs. ha ett avtal som passar de flesta av personerna någorlunda, alltså ett avtal för en hel grupp människor. Ändå bättre om någon annan hade ansvaret för att ta fram och underhålla grunderna i ett sånt avtal så att företaget bara kunde bry sig om det som är unikt för företaget.

P
P Putte 9497 skrev:
LO är sossar och du är Moderat såklart?
Dum o okunnig😂
Långt ifrån, förrädaren Fredrik ruttne Reinfeldt är en person jag älskar att hata...
Och den där lillgamle elevrådsordföranden de har nu är ju bara tragikomisk...

Bara för att man ogillar en sida så behöver man inte tycka om den andra men det är väl ett helt okänt begrepp i din svart-vita värld?

Jag hatar alla lika hjärtligt! ja förutom de som är så menlösa att det inte är lönt att hata dem.
P Putte 9497 skrev:
De som strejkar på företaget får ingen lön av företaget utan får den av facket
Men om de vägrar befatta sig med vissa kunder som facket satt i blockad, vilket var vad jag skrev, så måste arbetsgivaren ändå betala ut lön. Jag förstår att det är väldigt svårt att föra ett resonemang i flera steg för dig, det är en vanlig åkomma bland vänsterblivna. Vetenskapen tvistar fortfarande om det är anledningen till att vissa är vänster eller om det är en förmåga man tränar bort efter att ha gått med i religionen :-)

• Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
Javisst, och jag har aldrig förespråkat att det inte ska finnas varken avtal eller lagar. Tror du det jobbar personal på Tesla utan anställningsavtal?
Ett problem kan vara att de avtalen inte är vare sig heltäckande eller tar någon som helst hänsyn till de anställda. Det är inte så lätt att genomskåda det för den som inte kan den sortens juridik.

Apropå att felet med kollektivavtal var att det inte i alla förekommande fall för alla förekommande personer i förhållande till alla på marknaden förekommande företag skulle vara bästa lösningen (#1 384) så är enskilda avtal ofta verkligen inte bästa lösningen för alla förekommande personer.

Enskilda avtal ger en obalans eftersom man på ena sidan har ett företag med väl insatta jurister och på andra sidan har enskilda personer utan någon juridisk kunskap.

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Om jag vore personalchef på ett företag där bl.a. 1000 personer hade väldigt lika jobb så skulle ju inte jag vilja ha anställda som bara höll på med att göra enskilda avtal med dessa 1000 personer där varje del i avtalet skulle förhandlas fram för att göra det bästa möjliga för just den person som just det avtalet gäller och för företaget i förhållande till just den personen. Jag skulle ju vilja rationalisera det hela, dvs. ha ett avtal som passar de flesta av personerna någorlunda, alltså ett avtal för en hel grupp människor. Ändå bättre om någon annan hade ansvaret för att ta fram och underhålla grunderna i ett sånt avtal så att företaget bara kunde bry sig om det som är unikt för företaget.
recept för att dra till sig medelmåttor

• Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
BirgitS
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
recept för att dra till sig medelmåttor
Det räcker bra med medelmåttor till jobb som 1000 personer ska utföra likadant. Det finns faktiskt jobb där det viktiga inte är att vara unik, vara smart, kunna tala för sig etc. utan kunna utföra samma jobb på ett tillräckligt bra sätt dag efter dag. Det är mer den typen av jobb som den här tråden handlar om än just ditt jobb.

• Gilla
  • Haha
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det räcker bra med medelmåttor till jobb som 1000 personer ska utföra likadant. Det finns faktiskt jobb där det viktiga inte är att vara unik, vara smart, kunna tala för sig etc. utan kunna utföra samma jobb på ett tillräckligt bra sätt dag efter dag. Det är mer den typen av jobb som den här tråden handlar om än just ditt jobb.
Undrar om Teslamekaniker håller med dig

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.