Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
BetrÀffande "rÀttigheter" sÄ lÄter du som en curlad millenial som tror det Àr en rÀttighet att fÄ 40k i ingÄngslön. Detta har mycket lite med rÀttigheter att göra. Det Àr t.ex. inte ens en rÀttighet att ha ett arbete.
Haha 😆
MÄnga Ärtionden fel dÀr.

Jag har haft anstÀllning pÄ företag bÄde med och utan kollektivavtal.

Det Àr en mÀnsklig rÀttighet att slippa slavarbete vilket finns i lÀnder helt utan avtal och lagar för arbetsmarknaden.
Det stÄr i FN:s deklaration artikel 23 sÄ hÀr:
"Var och en har rÀtt till arbete, fritt val av sysselsÀttning, rÀttvisa och tillfredsstÀllande arbetsförhÄllanden samt till skydd mot arbetslöshet.."
https://fn.se/wp-content/uploads/2016/07/Allmanforklaringomdemanskligarattigheterna.pdf

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
F
P Putte 9497 skrev:
Volvo har kollektivavtal men inte Tesla
Jag vet inte vad du svarar pÄ, jag tror inte du vet det sjÀlv heller. Jag vet att Volvo har kollektivavtal och Tesla inte har det. Det som Àr intressant Àr vad skillnaden faktiskt Àr förutom det uppenbara med MBL som i praktiken betyder att facket mÄste imformeras om förÀndringar, att det kallas förhandling, att fackets synpunkter tas till protokollet och att företaget sen ÀndÄ gör som dom vill.

• Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
J
P Putte 9497 skrev:
Vissa fack har sÀmre villkor Àn andra fack. Lite olika. Vet inte vilket fack du tillhör
Jag tror det dÄ (detta Àr >15 Är sen) var Unionen och AF som kom dit. FrÄn ett kontor 15 minuter med tunnelbana frÄn stockholm C till 45 minuter pendeltÄg frÄn stockholm C pÄ andra sidan om sthlm. Dvs de som jobbade dÀr fick ofta mer en en timme lÀngre och hade mÄnga andra arbetsgivare med lika bra eller bÀttre lön att vÀlja pÄ. Bara de som tyckte jobbet var roligt nog stannade, dÀribland jagsjÀlv.

Men jag vet att man Àven lade ned en typisk industridel pÄ en mindre ort ungefÀr samtidigt (alltsÄ samma huvudbolag). De hade inga alternativa jobb i nÀrheten, lÄngt till stockholm och en stor andel verkstadsanstÀllda. Tror facket inte lyckades med nÄt dÀr heller, dÀrav att de totalt kastade in handduken för vÄrt kontor.

Kan kÀnna samma sak om MBL. Varje vecka sÄ visas en lista pÄ vilka som ska bli chefer och om nÄgra ska flyttas runt var de sitter. Jag har ryktesvis hört att nÄgon nÄgon gÄng lyckats förhindra att en person som betett sig olÀmpligt fick bli chef. Kontorsflyttar har de löst genom att vi inte lÀngre har fasta platser, sÄ jag tror bara man behöver MBLa om man flyttar till ett helt annat omrÄde. Men som tidigare skrevs, företaget gör som de vill ÀndÄ. Det enda som lett till högre löner Àr nÀr mÄnga sagt upp sig samtidigt. DÄ förstÄr företaget att man "ligger fel" och rÀttar till det. Jag nÀstan tycker att fackets förhandligar verkar göra att lönerna blir lÀgre Àn de kunnat vara. Man lutar sig mot att det Àr förhandlade löner. De som lyckas höja gör det utanför avtalsrörelsen och oftast nÀr de byter tjÀnst. Fackets förhandlade löneökningar Àr en lÄngsam reallönesÀnking...

Kanske har facket större betydelse för de som verkligen jobbar "pÄ golvet" med produktion. För tjÀnstemÀn kÀnns det som rÀtt urvattnat...

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
Jag vÀnder mig stark ifrÄn ett sÄdant enkelt och svart/vitt uttalande som det sistnÀmnda.
Det som Àr sÄ tokigt Àr den faktiska inskrÀnkningen pÄ pÄ avtalsfriheten samt avsaknaden i proportionalitet mellan fackets stridsÄtgÀrder och den faktiska skillnaden i de avtal som finns och kollektivavtalet.

TvÀrtom din instÀllning tror jag det finns utmÀrkta förutsÀttning för att företag med kollektivavtal skulle kunna samexistera med företag som vÀljer att ha andra avtal.
Du anvÀnder ordet avtalsfrihet hela tiden men jag förstÄr inte vad du avser, tvÀrtom sÄ fÄr man vara beredd att ingÄ avtal sÄ fort man ska göra nÄgot. Du kan inte ens köpa internetanslutningen du skriver pÄ nu utan att ingÄ ett avtal, inte ta eller ge en anstÀllning osv, skulle inte dessa avtal har skapats sÄ hade sannolikt snarlika lagar funnits och de hade gÀllt iaf. Det finns lÀnder som saknar vare sig lagar eller avtal men dÄ har de ocksÄ en oerhört svag stat och saknar mycket annat vi inte vill vara utan.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
D
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det Àr ocksÄ en form av lojalitetsbelöning. Bonus Àr ju en sÄn option man nog bör rÀkna med att inte erhÄlla om man motarbetar sin arbetsgivare. Sen kan det vara olika tydligt definierat vad som skall trigga bonus
Ja, det Àr ju ytterligare en sak som talar emot bolaget, om man skulle fÄ bonusar för att hÄlla tyst och inte sÀga emot, det kÀnns inte som en speciellt hÀrlig företagskultur, om det nu skulle vara sÄ. Vi har vÀl egentligen ingen riktig insyn i hur det egentligen ligger till, man fÄr nog ta kÀllor Ät bÄda hÄllen med en nypa salt i detta lÀget.

Redigerat:
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
D
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Om man har likvÀrdiga vilkor finns heller ingen mening med kollektivavtalet och dÄ kan företaget behÄlla sin avtalsfrihet. Finns lixom ingen anledning att brÄka och sÀtta blockad.

Kollektivavtalet bör vara bÀttre för bÄda parter annars Àr det fel. SÀkra upp villkoren för lite lÀgre lön. Företaget fÄr nÄgon sorts förenkling eller vinst?
Skillnaden Àr vÀl att med ett kollektivavtal sÄ ökar chansen att bolagen hÄller sitt ord, jobbat för amerikanska bolag i 25Är och vet att den generella synen dÀr Àr att allt Àr "at management discretion", dvs förmÄner ges sÄ lÀnge bolaget vill ge det, med ett avtal sÄ blir det mer sannolikt att löften hÄlls. Med det sagt sÄ, utan att namnge, har jag arbetat för amerikanska företag med mycket stora svenska etableringar och kollektivavtal, som tex ibland inte betalar ut intjÀnad provision efter att personal sagt upp sig, det Àr sÄklart upp till individen att processa dÄ men den juridiska sidan i de bolagen Àr övervÀldigande och man har gÄtt vidare till ngt nytt och vill slÀppa.

Vill bara pÄpeka att Àven om man har kollektivavtal sÄ Àr inget garanterat men det Àr nog mer sannolikt att arbetsgivaren inte ensidigt drar in förmÄner.

• Gilla
Bhp863 och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Du anvÀnder ordet avtalsfrihet hela tiden men jag förstÄr inte vad du avser
Normalt menar man nÄgot i stil med "friheten att bestÀmma vem man vill ingÄ avtal med, och vilka avtalsvillkor som ska gÀlla.". Inte rÀttigheten att vara fri frÄn avtal.

D
Alfredo Alfredo skrev:
Normalt menar man nÄgot i stil med "friheten att bestÀmma vem man vill ingÄ avtal med, och vilka avtalsvillkor som ska gÀlla.". Inte rÀttigheten att vara fri frÄn avtal.
Japp, att vilja vara en aktör inom att visst omrÄde, försÀljare/köpare av varor, arbetsgivare/tagare krÀver alla avtal, mot att omrÄden skippas i lagen sÄ tecknar man kollektivavtal, att tro man, för att citera tidigare, bÄde kan ha kakan och Àta den Àr naivt.

P Putte 9497 skrev:
DÀrför du inget har dÄ
Har man inget i sak hoppar man pÄ person.
För övrigt har jag haft arbete sedan jag var 18 med ett par avbrott för studier.

P Putte 9497 skrev:
Alla mÀnniskor kan inte vara supermÄttor hela livet, det lÀr du nog mÀrka (nja i ditt fall som aldrig gjort nÄgot lÀr det bli svÄrt).
Klart det gÄr. Man för hÄlla sig ajour via utbildning. HÄller man sig inte ajour sÄ ska man ju ha en lÀgre lön.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
D djac skrev:
Skillnaden Àr vÀl att med ett kollektivavtal sÄ ökar chansen att bolagen hÄller sitt ord, jobbat för amerikanska bolag i 25Är och vet att den generella synen dÀr Àr att allt Àr "at management discretion", dvs förmÄner ges sÄ lÀnge bolaget vill ge det, med ett avtal sÄ blir det mer sannolikt att löften hÄlls. Med det sagt sÄ, utan att namnge, har jag arbetat för amerikanska företag med mycket stora svenska etableringar och kollektivavtal, som tex ibland inte betalar ut intjÀnad provision efter att personal sagt upp sig, det Àr sÄklart upp till individen att processa dÄ men den juridiska sidan i de bolagen Àr övervÀldigande och man har gÄtt vidare till ngt nytt och vill slÀppa.

Vill bara pÄpeka att Àven om man har kollektivavtal sÄ Àr inget garanterat men det Àr nog mer sannolikt att arbetsgivaren inte ensidigt drar in förmÄner.
Det vÀsentliga som lön, ledighet och pension bör stÄ i anstÀllningsavtalet. DÄ kan företaget inte dra sig ur hur som helst

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Haha 😆
MÄnga Ärtionden fel dÀr.

Jag har haft anstÀllning pÄ företag bÄde med och utan kollektivavtal.

Det Àr en mÀnsklig rÀttighet att slippa slavarbete vilket finns i lÀnder helt utan avtal och lagar för arbetsmarknaden.
Det stÄr i FN:s deklaration artikel 23 sÄ hÀr:
"Var och en har rÀtt till arbete, fritt val av sysselsÀttning, rÀttvisa och tillfredsstÀllande arbetsförhÄllanden samt till skydd mot arbetslöshet.."
[lÀnk]
Ja din Älder Àr ju naturligtvis svÄrt att se pÄ ett forum. Men det var hur jag uppfattade det du skrev, ta det som en komplimang om inte annat ;)

Slavarbete har varit förbjudet lÀnge och hade det rört sig om det sÄ hade nog polisen stÄtt och bankat utanför Teslas dörr istÀllet för facket dÀrför Àr det helt irrelevant för diskussionen.

Vad ett lands avtal har med detta att göra förstÄr jag inte heller dÄ det knappast Àr Svenska staten som tecknar avtal med anstÀllningsvillkor vare sig med företag, anstÀllda eller fackförbund.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför skrev du dÄ?

Du tycker ju uppenbarligen att det inte Àr nÄgon mening med kollektivavtal nÀr de inte har likvÀrdiga villkor heller.
Precis. Jag tycker inte vi behöver kollektivavtal alls, det krÀver dock att individerna i större utstrÀckning stÄr pÄ egna ben.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Ja din Älder Àr ju naturligtvis svÄrt att se pÄ ett forum. Men det var hur jag uppfattade det du skrev, ta det som en komplimang om inte annat ;)

Slavarbete har varit förbjudet lÀnge och hade det rört sig om det sÄ hade nog polisen stÄtt och bankat utanför Teslas dörr istÀllet för facket dÀrför Àr det helt irrelevant för diskussionen.

Vad ett lands avtal har med detta att göra förstÄr jag inte heller dÄ det knappast Àr Svenska staten som tecknar avtal med anstÀllningsvillkor vare sig med företag, anstÀllda eller fackförbund.
Inte mĂ„nga millenials som har grĂ„sossenamn 😆

D djac skrev:
Du anvÀnder ordet avtalsfrihet hela tiden men jag förstÄr inte vad du avser, tvÀrtom sÄ fÄr man vara beredd att ingÄ avtal sÄ fort man ska göra nÄgot. Du kan inte ens köpa internetanslutningen du skriver pÄ nu utan att ingÄ ett avtal, inte ta eller ge en anstÀllning osv, skulle inte dessa avtal har skapats sÄ hade sannolikt snarlika lagar funnits och de hade gÀllt iaf. Det finns lÀnder som saknar vare sig lagar eller avtal men dÄ har de ocksÄ en oerhört svag stat och saknar mycket annat vi inte vill vara utan.
Det Àr uppenbart att du inte förstÄr.

Avtalsfrihet innebÀr att man Àr fri att avtala om vad man vill, och fri att inte avtala om man inte vill. Avtalsfriheten innebÀr helt enkelt att man sjÀlv bestÀmmer om man ska ingÄ avtal, vem man ska ingÄ avtal med och vilket innehÄll avtalet ska ha.

D.v.s. jag mÄste t.ex. inte teckna avtal med nÄgon internetleverantör och om jag gör det sÄ har jag rÀtt att vÀlja vilken och med de villkor som passar mig bÀst.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för Àmnen du bevakar och hÀndelser som berör dig.