Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det påstås så.
Ja men då är det ju så enkelt och förmodligen ett helt rätt vägval, för en fackförening alltså.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tycker jag också. Men vem ska ha makten att avgöra vem som är lämplig? På vilket sätt ska det bedömas ?
Men nu börjar du bli för jobbig?
Är du bara ute efter att fördriva tid eller vad?

Som i alla demokratiska organisationer, inkl facket/riksdag/regering/börsnoterade företag/partier, så väljer man de som ska representera organisationen och därefter litar man på att de följer stadgarna/programmet och organisationens syfte.

Gör de inte det så väljer man nya representanter, eller skriver om stadgarna/programmet.

Har du inte fått lära dig nåt om hur demokratiska organisationer fungerar?
 
  • Wow
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Ja men då är det ju så enkelt och förmodligen ett helt rätt vägval, för en fackförening alltså.
Javisst gjorde facket det enkelt för sig, bara att välja vem som ska få vara med beroende på vilken värdegrund man väljer att måla på folk.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
L lat skrev:
Men nu börjar du bli för jobbig?
Är du bara ute efter att fördriva tid eller vad?

Som i alla demokratiska organisationer, inkl facket/riksdag/regering/börsnoterade företag/partier, så väljer man de som ska representera organisationen och därefter litar man på att de följer stadgarna/programmet och organisationens syfte.

Gör de inte det så väljer man nya representanter, eller skriver om stadgarna/programmet.

Har du inte fått lära dig nåt om hur demokratiska organisationer fungerar?
Jo, demokrati för dig är inte demokrati för alla. Just denna medlem blev just demokratiska vald och sedan utkastad!
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jo, demokrati för dig är inte demokrati för alla. Just denna medlem blev just demokratiska vald och sedan utkastad!
Men snälla...
Låt oss säga att jag är medlem i republikanska föreningen, vars uttalade syfte är att avskaffa kungahuset.
Om jag sedan kandiderar för en styrelsepost och blir vald till denna och sedan(alltså först efter att jag blivit vald) börjar agera för kungahusets bevarande så är det rätt rimligt att jag blir avsatt/utesluten eftersom jag uppenbarligen inte agerat i föreningens anda.

Men du kanske har en annan uppfattning?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Javisst gjorde facket det enkelt för sig, bara att välja vem som ska få vara med beroende på vilken värdegrund man väljer att måla på folk.
Det var ju inte de som registrerade vederbörande i det partiet, så det är ett falskt påstående, detta var ett aktivt val och personens önskan, skulle det vara ett misstag så får den ju gå ur.
 
L lat skrev:
Men snälla...
Låt oss säga att jag är medlem i republikanska föreningen, vars uttalade syfte är att avskaffa kungahuset.
Om jag sedan kandiderar för en styrelsepost och blir vald till denna och sedan(alltså först efter att jag blivit vald) börjar agera för kungahusets bevarande så är det rätt rimligt att jag blir avsatt/utesluten eftersom jag uppenbarligen inte agerat i föreningens anda.

Men du kanske har en annan uppfattning?
Grattis till en irrelevant jämförelse.
Berätta istället vad den uteslutna förtroendevalda i IF Metall gjorde för att motarbeta fackets agenda?
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
D djac skrev:
Det var ju inte de som registrerade vederbörande i det partiet, så det är ett falskt påstående, detta var ett aktivt val och personens önskan, skulle det vara ett misstag så får den ju gå ur.
Misstag? Inte alls. Facket valde att klistra på sin etikett och kasta ut honom. Game over!
 
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Misstag? Inte alls. Facket valde att klistra på sin etikett och kasta ut honom. Game over!
Så facket registrerade honom politiskt, mot hans vilja, i ett parti de tänkte passade honom? Haha
 
D djac skrev:
Så facket registrerade honom politiskt, mot hans vilja, i ett parti de tänkte passade honom? Haha
Du hänger inte med. Eller vill inte försöka förstå saken från ”andra sidan”. Det är helt ok.
 
  • Gilla
TommyC
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Grattis till en irrelevant jämförelse.
Berätta istället vad den uteslutna förtroendevalda i IF Metall gjorde för att motarbeta fackets agenda?
"– I grunden handlar beslutet om att SD genom sin politik visat att deras syn på alla människors lika värde inte överensstämmer med förbundets. IF Metall har medlemmar med rötter över hela världen. De är en ovärderlig del av industrin, precis som alla andra industriarbetare. Vi är deras fackförening, och vi kan naturligtvis inte gå med på att politiker och partier sprider fördomar om våra medlemmar bara på grund av deras ursprung eller religion på det sätt som Sverigedemokraterna gör, säger Martin Gunnarsson, förbundssekreterare på IF Metall.

Utifrån IF Metalls stadgar samt beslut på förbundets kongress är det tydligt att ett aktivt förtroendeuppdrag i Sverigedemokraterna inte är förenligt med att samtidigt ha ett förtroendeuppdrag i IF Metall.
– Men jag vill samtidigt passa på att betona att det nu aktuella ärendet inte handlar om själva medlemskapet i förbundet. Vi har medlemmar som sympatiserar med alla partier. Det är inget vi ska lägga oss i. Däremot har vi rätt att själva välja vilka som ska representera förbundet på förtroendeposter, säger Martin Gunnarsson."

Jag har tidigare här lagt in klipp ifrån SD's partiprogram som tydligt visar att de tex inte respekterar muslimer, anser att alla som kommer ifrån fundamentalistiska länder som tex Iran(oavsett den enskildes religion eller religiösa uppfattning) inte bör få vara här osv.

Men du vill ändå hävda att SD's "värdegrund" inte skiljer sig ifrån IF Metalls?
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du hänger inte med. Eller vill inte försöka förstå saken från ”andra sidan”. Det är helt ok.
Det är väldigt enkelt, individen valde offentligt att engagera sig i en oförenlig idéorganisation, det gör vederbörande ovalbar i den andra.

Detta är nog inte det enda uppdraget som är oförenligt med en sådan registrering, det är nog försvårande i många andra lägen.

Däremot skulle personen såklart kunna vara passiv anhängare och i skydd av valhemligheten rösta vid nästa val.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
"– I grunden handlar beslutet om att SD genom sin politik visat att deras syn på alla människors lika värde inte överensstämmer med förbundets. IF Metall har medlemmar med rötter över hela världen. De är en ovärderlig del av industrin, precis som alla andra industriarbetare. Vi är deras fackförening, och vi kan naturligtvis inte gå med på att politiker och partier sprider fördomar om våra medlemmar bara på grund av deras ursprung eller religion på det sätt som Sverigedemokraterna gör, säger Martin Gunnarsson, förbundssekreterare på IF Metall.

Utifrån IF Metalls stadgar samt beslut på förbundets kongress är det tydligt att ett aktivt förtroendeuppdrag i Sverigedemokraterna inte är förenligt med att samtidigt ha ett förtroendeuppdrag i IF Metall.
– Men jag vill samtidigt passa på att betona att det nu aktuella ärendet inte handlar om själva medlemskapet i förbundet. Vi har medlemmar som sympatiserar med alla partier. Det är inget vi ska lägga oss i. Däremot har vi rätt att själva välja vilka som ska representera förbundet på förtroendeposter, säger Martin Gunnarsson."

Jag har tidigare här lagt in klipp ifrån SD's partiprogram som tydligt visar att de tex inte respekterar muslimer, anser att alla som kommer ifrån fundamentalistiska länder som tex Iran(oavsett den enskildes religion eller religiösa uppfattning) inte bör få vara här osv.

Men du vill ändå hävda att SD's "värdegrund" inte skiljer sig ifrån IF Metalls?
Det du försökt bevisa stämmer ju inte alls.
Jag pratar om den enskilda förtroendevalda personen i detta fall, som får en stämpel i nacken och åker ut !
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är väldigt enkelt, individen valde offentligt att engagera sig i en oförenlig idéorganisation, det gör vederbörande ovalbar i den andra.

Detta är nog inte det enda uppdraget som är oförenligt med en sådan registrering, det är nog försvårande i många andra lägen.

Däremot skulle personen såklart kunna vara passiv anhängare och i skydd av valhemligheten rösta vid nästa val.
Ja, fackets kastar ju inte ut alla medlemmar som inte röstar på S. Då hade de inte haft många medlemmar kvar…
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, fackets kastar ju inte ut alla medlemmar som inte röstar på S. Då hade de inte haft många medlemmar kvar…
Självklart, det måste nog till att man väljer en aktiv handling, det behöver man inte göra. Speciellt inte om man har ambitioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.