716 997 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Men nu börjar du bli för jobbig?Jonatan79 skrev:
Är du bara ute efter att fördriva tid eller vad?
Som i alla demokratiska organisationer, inkl facket/riksdag/regering/börsnoterade företag/partier, så väljer man de som ska representera organisationen och därefter litar man på att de följer stadgarna/programmet och organisationens syfte.
Gör de inte det så väljer man nya representanter, eller skriver om stadgarna/programmet.
Har du inte fått lära dig nåt om hur demokratiska organisationer fungerar?
Jo, demokrati för dig är inte demokrati för alla. Just denna medlem blev just demokratiska vald och sedan utkastad!L lat skrev:Men nu börjar du bli för jobbig?
Är du bara ute efter att fördriva tid eller vad?
Som i alla demokratiska organisationer, inkl facket/riksdag/regering/börsnoterade företag/partier, så väljer man de som ska representera organisationen och därefter litar man på att de följer stadgarna/programmet och organisationens syfte.
Gör de inte det så väljer man nya representanter, eller skriver om stadgarna/programmet.
Har du inte fått lära dig nåt om hur demokratiska organisationer fungerar?
Men snälla...Jonatan79 skrev:
Låt oss säga att jag är medlem i republikanska föreningen, vars uttalade syfte är att avskaffa kungahuset.
Om jag sedan kandiderar för en styrelsepost och blir vald till denna och sedan(alltså först efter att jag blivit vald) börjar agera för kungahusets bevarande så är det rätt rimligt att jag blir avsatt/utesluten eftersom jag uppenbarligen inte agerat i föreningens anda.
Men du kanske har en annan uppfattning?
Det var ju inte de som registrerade vederbörande i det partiet, så det är ett falskt påstående, detta var ett aktivt val och personens önskan, skulle det vara ett misstag så får den ju gå ur.Jonatan79 skrev:
Grattis till en irrelevant jämförelse.L lat skrev:Men snälla...
Låt oss säga att jag är medlem i republikanska föreningen, vars uttalade syfte är att avskaffa kungahuset.
Om jag sedan kandiderar för en styrelsepost och blir vald till denna och sedan(alltså först efter att jag blivit vald) börjar agera för kungahusets bevarande så är det rätt rimligt att jag blir avsatt/utesluten eftersom jag uppenbarligen inte agerat i föreningens anda.
Men du kanske har en annan uppfattning?
Berätta istället vad den uteslutna förtroendevalda i IF Metall gjorde för att motarbeta fackets agenda?
"– I grunden handlar beslutet om att SD genom sin politik visat att deras syn på alla människors lika värde inte överensstämmer med förbundets. IF Metall har medlemmar med rötter över hela världen. De är en ovärderlig del av industrin, precis som alla andra industriarbetare. Vi är deras fackförening, och vi kan naturligtvis inte gå med på att politiker och partier sprider fördomar om våra medlemmar bara på grund av deras ursprung eller religion på det sätt som Sverigedemokraterna gör, säger Martin Gunnarsson, förbundssekreterare på IF Metall.Jonatan79 skrev:
Utifrån IF Metalls stadgar samt beslut på förbundets kongress är det tydligt att ett aktivt förtroendeuppdrag i Sverigedemokraterna inte är förenligt med att samtidigt ha ett förtroendeuppdrag i IF Metall.
– Men jag vill samtidigt passa på att betona att det nu aktuella ärendet inte handlar om själva medlemskapet i förbundet. Vi har medlemmar som sympatiserar med alla partier. Det är inget vi ska lägga oss i. Däremot har vi rätt att själva välja vilka som ska representera förbundet på förtroendeposter, säger Martin Gunnarsson."
Jag har tidigare här lagt in klipp ifrån SD's partiprogram som tydligt visar att de tex inte respekterar muslimer, anser att alla som kommer ifrån fundamentalistiska länder som tex Iran(oavsett den enskildes religion eller religiösa uppfattning) inte bör få vara här osv.
Men du vill ändå hävda att SD's "värdegrund" inte skiljer sig ifrån IF Metalls?
Det är väldigt enkelt, individen valde offentligt att engagera sig i en oförenlig idéorganisation, det gör vederbörande ovalbar i den andra.Jonatan79 skrev:
Detta är nog inte det enda uppdraget som är oförenligt med en sådan registrering, det är nog försvårande i många andra lägen.
Däremot skulle personen såklart kunna vara passiv anhängare och i skydd av valhemligheten rösta vid nästa val.
Det du försökt bevisa stämmer ju inte alls.L lat skrev:"– I grunden handlar beslutet om att SD genom sin politik visat att deras syn på alla människors lika värde inte överensstämmer med förbundets. IF Metall har medlemmar med rötter över hela världen. De är en ovärderlig del av industrin, precis som alla andra industriarbetare. Vi är deras fackförening, och vi kan naturligtvis inte gå med på att politiker och partier sprider fördomar om våra medlemmar bara på grund av deras ursprung eller religion på det sätt som Sverigedemokraterna gör, säger Martin Gunnarsson, förbundssekreterare på IF Metall.
Utifrån IF Metalls stadgar samt beslut på förbundets kongress är det tydligt att ett aktivt förtroendeuppdrag i Sverigedemokraterna inte är förenligt med att samtidigt ha ett förtroendeuppdrag i IF Metall.
– Men jag vill samtidigt passa på att betona att det nu aktuella ärendet inte handlar om själva medlemskapet i förbundet. Vi har medlemmar som sympatiserar med alla partier. Det är inget vi ska lägga oss i. Däremot har vi rätt att själva välja vilka som ska representera förbundet på förtroendeposter, säger Martin Gunnarsson."
Jag har tidigare här lagt in klipp ifrån SD's partiprogram som tydligt visar att de tex inte respekterar muslimer, anser att alla som kommer ifrån fundamentalistiska länder som tex Iran(oavsett den enskildes religion eller religiösa uppfattning) inte bör få vara här osv.
Men du vill ändå hävda att SD's "värdegrund" inte skiljer sig ifrån IF Metalls?
Jag pratar om den enskilda förtroendevalda personen i detta fall, som får en stämpel i nacken och åker ut !
Ja, fackets kastar ju inte ut alla medlemmar som inte röstar på S. Då hade de inte haft många medlemmar kvar…D djac skrev:Det är väldigt enkelt, individen valde offentligt att engagera sig i en oförenlig idéorganisation, det gör vederbörande ovalbar i den andra.
Detta är nog inte det enda uppdraget som är oförenligt med en sådan registrering, det är nog försvårande i många andra lägen.
Däremot skulle personen såklart kunna vara passiv anhängare och i skydd av valhemligheten rösta vid nästa val.
