Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så, håller du med om Metalls agerande i detta fall?

[länk]
Jag kan bara konstatera att det är upp till varje förening att skriva sina stadgar de tas på kongresser och årsmöten och oftast måste det vara två årsmöten för att ändra stadgar. Motioner lämnas till styrelser och medlemmar röstar.
Föreningslagen bestämmer hur det ska vara.

K kortis skrev:
Jag kan bara konstatera att det är upp till varje förening att skriva sina stadgar de tas på kongresser och årsmöten och oftast måste det vara två årsmöten för att ändra stadgar. Motioner lämnas till styrelser och medlemmar röstar.
Föreningslagen bestämmer hur det ska vara.
Du låter som en politiker ;) Gonatt och tack för bra diskussion.

• Gilla
kortis
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är inte helt ovanligt:

"Iain" arbetar fortfarande som protestantisk minister i Irland. I en intervju med den irländska upplagan av Sunday Times , hänvisade han till Gud som "totalt och absolut nonsens" och tillade att att försöka ingjuta religiös tro hos barn motsvarar övergrepp. Hans församling vet inte detta, bara hans fru; han kan inte titta på henne medan han predikar. Ollie och Iain är medlemmar i Clergy Project, en internationell onlinegrupp med mer än 530 präster och kvinnor som inte tror på Gud.
[länk]
Inte helt ovanligt, hum. Du hittar en stolle bland miljontals präster.
Ter sig påtagligt ovanligt i mina ögon men en sak är säker präster, kyrka är inte mitt gebit.
Den där gud de talar om finns inte så allt det är en ickefråga.

• Haha
Dilato
  • Laddar…
K kortis skrev:
Inte helt ovanligt, hum. Du hittar en stolle bland miljontals präster.
Ter sig påtagligt ovanligt i mina ögon men en sak är säker präster, kyrka är inte mitt gebit.
Den där gud de talar om finns inte så allt det är en ickefråga.
Jag visste redan att dom finns, det var inget jag hittade.

Det mest förödande för religiösa personer är att faktiskt läsa hela boken, då inser man att det är hittepå alltihop🤓

En överväldigande majoritet har inte läst boken...bara enstaka delar och har inte hjärnan påslagen.😎

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag visste redan att dom finns, det var inget jag hittade.

Det mest förödande för religiösa personer är att faktiskt läsa hela boken, då inser man att det är hittepå alltihop🤓

En överväldigande majoritet har inte läst boken...bara enstaka delar och har inte hjärnan påslagen.😎
Det värsta är nog de som läst hela och ändå går på allt. Jag nöjde mig med Höga Visan, det var det närmaste porr man kom när jag var väldigt ung. Sedan hittade man någon som Piff el Paff, i dag ter det sig som väldigt oskyldigt

• Gilla
  • Haha
pmd och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du låter som en politiker ;) Gonatt och tack för bra diskussion.
Nu gäller ju detta för i stort sett alla föreningar och jag kan lova dig att det inte sitter några politiker i vår vägförening.

BirgitS BirgitS skrev:
Man får nog förvänta sig att folk kan förstå innebörden av ord som har använts i 30 år
Verkligheten visar mycket tydligt att det finns väldigt många olika tolkningar av ordet saken gäller "värdegrund".

Men i stort har du säkert rätt i att många förstår ungefär vad som menas. Och därmed kan förhålla sig till begreppet. Alltså att värdegrund omfattar av ett antal saker som tillsammans bildar den sk värdegrunden. Uppfattningar, traditioner, åsikter, politik och religion kan ingå. Alla dessa saker kan var för sig vara väldigt olika vilket sammantaget innebär att det finns ännu fler olika värdegrunder. Så många att det nog finns minst lika många värdegrunder som det finns människor.

Det blir svårt att förstå vad alla dessa värdegrunder innehåller. Speciellt när det i princip aldrig redovisas annat än i vissa delar.

När man i nästa steg börjar jämföra värdegrunder t.ex. mellan IF Metall och Tesla och även IF Metall och SD-sympatisörer blir det knepigare. Ja nästan omöjligt om man inte skall ha någon slags STASI- eller Kina-samhälle där allt registreras. I Sverige får man inte registrera åsikter, så den som påstår sig ha en avvikande värdegrund än någon annan kan rimligen inte bevisa det. En persons värdegrund är rimligen en privatsak som ingen annan kan känna till och inte heller har med att göra. Begreppet gemensam värdegrund blir bara en floskel som beskriver ett fantasitillstånd som inte finns.

Så som värdegrund har använts i linje med skolans Lpo 94 är det en likriktning som syftar till att eliminera oliktänkande minoriteter. Alltså de som inte har "rätt" åsikter i ett antal frågor. Man skiljer inte på sak och person när man avvisar en person på grund av dess "värdegrund".

Det är problematiskt att bry sig så mycket om värdegrund. Och det finns tecken på att detta är en betydande del av orsaken till Tesla-konflikten.

• Gilla
  • Haha
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
O O skrev:
Verkligheten visar mycket tydligt att det finns väldigt många olika tolkningar av ordet saken gäller "värdegrund".

Men i stort har du säkert rätt i att många förstår ungefär vad som menas. Och därmed kan förhålla sig till begreppet. Alltså att värdegrund omfattar av ett antal saker som tillsammans bildar den sk värdegrunden. Uppfattningar, traditioner, åsikter, politik och religion kan ingå. Alla dessa saker kan var för sig vara väldigt olika vilket sammantaget innebär att det finns ännu fler olika värdegrunder. Så många att det nog finns minst lika många värdegrunder som det finns människor.

Det blir svårt att förstå vad alla dessa värdegrunder innehåller. Speciellt när det i princip aldrig redovisas annat än i vissa delar.

När man i nästa steg börjar jämföra värdegrunder t.ex. mellan IF Metall och Tesla och även IF Metall och SD-sympatisörer blir det knepigare. Ja nästan omöjligt om man inte skall ha någon slags STASI- eller Kina-samhälle där allt registreras. I Sverige får man inte registrera åsikter, så den som påstår sig ha en avvikande värdegrund än någon annan kan rimligen inte bevisa det. En persons värdegrund är rimligen en privatsak som ingen annan kan känna till och inte heller har med att göra. Begreppet gemensam värdegrund blir bara en floskel som beskriver ett fantasitillstånd som inte finns.

Så som värdegrund har använts i linje med skolans Lpo 94 är det en likriktning som syftar till att eliminera oliktänkande minoriteter. Alltså de som inte har "rätt" åsikter i ett antal frågor. Man skiljer inte på sak och person när man avvisar en person på grund av dess "värdegrund".

Det är problematiskt att bry sig så mycket om värdegrund. Och det finns tecken på att detta är en betydande del av orsaken till Tesla-konflikten.
Ordet värdegrund har inte ett dugg med Tessla konflikten att göra den är bara till för att få företaget att skriva på kollektivavtal så att de anställda har en grundtrygghet och facket har någon att förhandla med
Så där nu är vi tillbaka på ruta ett.

• Haha
Intet
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan ju vara så enkelt som att man inte uppskattar att bli tvingad till något.
Och det vet DU?
Jag tror inte du ska uttala dig om något du inte har riktigt klart för dig.
Det är ju bara gissningar 😵‍💫

• Wow
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
O O skrev:
Det är väl inget som hindrar att var och en har sin etiska och moraliska kompass samtidigt som företag och andra organisationer har satt upp ett antal riktlinjer om hur man ska bete sig på arbetsplatsen etc. Jag förstår inte vad problemet skulle vara, och det är inte heller något som har tillkommit sen 90-talet utan långt innan dess fanns det ju normer för hur man beter sig på jobbet, skriftliga eller muntliga.
O O skrev:
När man i nästa steg börjar jämföra värdegrunder t.ex. mellan IF Metall och Tesla och även IF Metall och SD-sympatisörer blir det knepigare. Ja nästan omöjligt om man inte skall ha någon slags STASI- eller Kina-samhälle där allt registreras. I Sverige får man inte registrera åsikter, så den som påstår sig ha en avvikande värdegrund än någon annan kan rimligen inte bevisa det.
Nu verkar du blanda ihop företags, organisationers värdegrund och privatpersoners åsikter om moral och etik. Varför skulle inte ett företag ha riktlinjer som handlar om att man inte ska diskriminera någon annan t.ex. bara för att någon privat tycker att det är rätt att diskriminera andra?
Det blir däremot ett problem om personen beter sig på jobbet på ett sånt sätt att det bryter mot riktlinjerna eftersom det går ut över jobbresultatet för någon av de inblandade personerna.
O O skrev:
Så som värdegrund har använts i linje med skolans Lpo 94 är det en likriktning som syftar till att eliminera oliktänkande minoriteter. Alltså de som inte har "rätt" åsikter i ett antal frågor.
Långt innan 1994 så lärde skolan ut hur man ska bete sig mot andra, i lågstadiet t.ex. att man ska vara snäll mot de andra eleverna. Tycker du att det är bra att barn får vara elaka mot andra utan att få en tillsägelse?
O O skrev:
Man skiljer inte på sak och person när man avvisar en person på grund av dess "värdegrund".
Vad menar du med att skolan skulle avvisa elever?

Värdegrund handlar ju dock inte om hur man bemöter folk? Det är ju en uppförandekod i så fall. Värdegrund är ju mer djupgående tankar, så som allas lika värde.

Men kan ju behandla alla lika i sitt yrke, utan att för den skull tycka att alla har samma värde.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Värdegrund handlar ju dock inte om hur man bemöter folk? Det är ju en uppförandekod i så fall. Värdegrund är ju mer djupgående tankar, så som allas lika värde.
Fast just allas lika värde innebär ju att man ska bemöta alla så som att de har samma värde. Det är ju bara så långt som ett företags värdegrund/riktlinjer etc. kan gå, företaget kan inte styra över vad man gör på sin fritid. Däremot om det visar sig att en person är nazist så är det ju inte så underligt om företaget undrar om personen verkligen kan bemöta, behandla etc. alla lika på jobbet.

Å Ådi88 skrev:
Det är ju bara gissningar
Absolut! Framgick det inte tydligt av det jag skrev?

• Gilla
  • Älska
Intet och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det kan ju vara så enkelt som
Förmågan att missförstå är hög när idealen naggas i kanten och bubblan riskerar att brista.

Den här gången hade du tur, för du kunde lika gärna kallats för Nazist och landsförrädare.😱😁

• Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Förmågan att missförstå är hög när idealen naggas i kanten och bubblan riskerar att brista.

Den här gången hade du tur, för du kunde lika gärna kallats för Nazist och landsförrädare.😱😁
Så det är därför du så ofta missförstår mig. Bra att veta.

• Gilla
lat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.