702 619 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Du låter som någon som är full med åsikter om hur kyrkan ska ordna sin verksamhet, utan att vare sig vara medlem eller troende.Jonatan79 skrev:
Självklart ska de som har förtroendeposter i idéburna sammanslutningar dela de bärande idéerna och värderingarna. Absolut ett minimum, skulle jag säga.
Tycker jag också. Men vem ska ha makten att avgöra vem som är lämplig? På vilket sätt ska det bedömas ?D djac skrev:
Det du beskriver här är att människor har tankar de inte delar med andra, det är nog inte helt ovanligt men fint att få det bekräftat, även om det inte relaterar till det som diskuterades.D Dilato skrev:Det är inte helt ovanligt:
"Iain" arbetar fortfarande som protestantisk minister i Irland. I en intervju med den irländska upplagan av Sunday Times , hänvisade han till Gud som "totalt och absolut nonsens" och tillade att att försöka ingjuta religiös tro hos barn motsvarar övergrepp. Hans församling vet inte detta, bara hans fru; han kan inte titta på henne medan han predikar. Ollie och Iain är medlemmar i Clergy Project, en internationell onlinegrupp med mer än 530 präster och kvinnor som inte tror på Gud.
[länk]
Nja. Kanske, kanske inte. Jag har väldigt få ideal. Min tro i största allmänhet är, att när två bråkar finns det (men inte alltid) två förövare. Till exempel, Musk är inte Nazist bara för att några kallar honom så, vilket provocerar andra att anklaga mig för än det ena och än det andra. I inga fall är det något annat än deras egen personliga frustration som spys ut.H heimlaga skrev:
Är kollektivavtal frivilliga att ingå, så skall de också vara frivilliga. Den ena parten skall inte få våldta sig till det. Det tycker jag är fel, även om det är enligt den gudabenådade "Svenska modellen".
Det var av någon konstig anledning aldrig ett problem att Gudrun Schyman som högprofilerad medlem av ett kommunistiskt parti ägde en Restaurang och alltså även var arbetsgivare som sög ut stackars anställda. Snacka om krockar i värdegrund. Eller så var vi inte lika känsliga förr när det gällde vad man tyckte privat och offentligt.D djac skrev:
Det är väl inget märkligt de är ju engagerade i antitesen till facklig verksamhet, som sagt, det är ingen rättighet att bli förtroendevald, de kan ju ta en roll i sin moderorganisation.Jonatan79 skrev:
Jag skulle aldrig komma på tal som förtroendevald i deras organisation, det är heller inte min rättighet att bli så och det vilar jag i.
Jasså är de? Jag hittar inget sådant i något partis program. Märkligt. Men , har du tänkt på ordet värdegrund, så lätt blir man av alla som inte röstar och stödjer S. Alla som röstar S verkar automatiskt ha ”rätt ”värdegrund, stämmer det?D djac skrev:
Jag är ju inte Metall men jag är ganska säker på att det du slänger ur dig är helt fel, sunt förnuft är att man inte sätter motståndare i förtroendepositioner. Sen tror jag inte man behöver fabulera längre än så, det är nog inga organisationer som skulle göra det.Jonatan79 skrev:
Jag tror precis att de tänker som du skriver, fort och fel, av rädsla kanske, jag vet inte varför. Att placera alla i ett och samma fack är en farlig väg att gå, som skapar klyftor inom facket.D djac skrev:
Varför kallar du en förtroendevald person inom facket för motståndare? Han vill ju göra sin arbetsplats bättre och hjälpa sina arbetskamrater?
Sen är det lätt att glömma att det säkert finns fler än vi tror (inom facket, förtroendevalda mfl) som inte alls har den värdegrund som fackets låtsas påskina är så viktig, för de gäller inte inom S, ex vis:
https://arbetet.se/2024/05/21/darfo...pel-av-jag-var-en-del-av-skinnskallekulturen/
Självklart, det är omöjligt att veta vad folk tänker och det ska vi akta oss för men att det finns olika intresseorganisationer som upplevs som oförenliga får man nog bara acceptera. Är man registrerad i ett politiskt parti så får man räkna med att man antas dela det partiets värderingar, gör man inte det så bör man gå ur. Så tycker jag.Jonatan79 skrev:
Jag tror precis att de tänker som du skriver, fort och fel, av rädsla kanske, jag vet inte varför. Att placera alla i ett och samma fack är en farlig väg att gå, som skapar klyftor inom facket.
Varför kallar du en förtroendevald person inom facket för motståndare? Han vill ju göra sin arbetsplats bättre och hjälpa sina arbetskamrater?
Sen är det lätt att glömma att det säkert finns fler än vi tror (inom facket, förtroendevalda mfl) som inte alls har den värdegrund som fackets låtsas påskina är så viktig, för de gäller inte inom S, ex vis:
[länk]
Javisst men i detta fall var det inget som pekade på att den förtroendevalda inte delade fackets agenda och värdegrund ! Jag tror t.o.m. EU-domstolen har prövat saken. Det är en annan frågaD djac skrev:Självklart, det är omöjligt att veta vad folk tänker och det ska vi akta oss för men att det finns olika intresseorganisationer som upplevs som oförenliga får man nog bara acceptera. Är man registrerad i ett politiskt parti så får man räkna med att man antas dela det partiets värderingar, gör man inte det så bör man gå ur. Så tycker jag.
Troligtvis var ledningen rädda att denna livsfarliga norrlänning hade en mörk agenda, att infiltrera och söndra hela LO, det får vi aldrig veta nu när hotet är avvärjt
Han var väl medlem i ett parti, det var väl det som bekräftade honom som olämplig?Jonatan79 skrev:
Javisst men i detta fall var det inget som pekade på att den förtroendevalda inte delade fackets agenda och värdegrund ! Jag tror t.o.m. EU-domstolen har prövat saken. Det är en annan fråga
Troligtvis var ledningen rädda att denna livsfarliga norrlänning hade en mörk agenda, att infiltrera och söndra hela LO, det får vi aldrig veta nu när hotet är avvärjt(obs kanske humor).