Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
S Styrman_jansson skrev:
det sistnämnda är väl helt rimligt, de strejkar ju för att de vill ha ett annat avtal än det de har. Man kan inte både ha kakan och äta den…
Är det rimligt att man blir av med nuvarande avtal för att man vill ha ett annat avtal?
Då får man vare sig äta kakan eller ha den kvar.
Är inte det lite som att arbetsgivare lägger sig i de anställdas åsikter och andra rättigheter?

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Det är väl facket som väljer att inte ersätta dem för förlorade extra inkomster, och bara grundlönen. Har inget med Tesla att göra

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Är det rimligt att man blir av med nuvarande avtal för att man vill ha ett annat avtal?
Då får man vare sig äta kakan eller ha den kvar.
Är inte det lite som att arbetsgivare lägger sig i de anställdas åsikter och andra rättigheter?
Det är också en form av lojalitetsbelöning. Bonus är ju en sån option man nog bör räkna med att inte erhålla om man motarbetar sin arbetsgivare. Sen kan det vara olika tydligt definierat vad som skall trigga bonus

• Gilla
Zevv och 4 till
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Sanning med en viss modifikation. Varför skulle det annars bli en sådan hallå med den nya lagstiftningen som började gälla nu 1 november där arbetskraftsinvandrare som söker arbetstillstånd måste tjäna minst 27360kr/mån. Och visst är det bra med ett krav OM nu denna vore på en sådan nivå att vanliga jobb inom ex vård och omsorg om de fackligt avtalade lönerna låg på den nivån. Nu gör ju de inte det. Den genomsnittslägenhet lönen för vårdbiträden ligger på under den summan, 26700kr/månaden. De 10% som tjänar minst inom yrket tjänar mindre än 22300kr. Och då jobbar väl de flesta vårdbiträden under kollektivavtal gissar jag. Hur mycket nytta har fackförbunden gjort där tro? Då verkar det vara bättre att jobba som lokalvårdare för där har facket (fastighet) i varje fall förhandlat fram en lägstalön som 2024 ska ligga på 26979kr. Visst även om den också ligger under gränsen för arbetstillstånd.

Så i det fallet så kan kanske lagstiftningen lyckas med det som fackförbunden inte lyckats med, få upp lägstalönerna
En sak som jag ser positivt i detta är just att importerad arbetskraft inte främst skall konkurrera på pris. Då ska man alltså fylla upp behovet med inrikes personal först för att sedan vid resurs/kompetensbrist importera kompletterande arbetskraft. Om nivån däremot är korrekt kan ju behöva justeras

Sen finns det en del typ bärplockare där jag misstänker att om arbetskraften blir för dyr blir det ingen lönsamhet i verksamheten och den läggs helt enkelt ner.

• Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
A ajn82 skrev:
Det är väl facket som väljer att inte ersätta dem för förlorade extra inkomster, och bara grundlönen. Har inget med Tesla att göra
Det var inte det intryck jag fick i artikeln, utan att det handlade om framtiden efter strejken. Något annat lär väl inte ens chef kunna uttala sig om.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
BirgitS
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
En sak som jag ser positivt i detta är just att importerad arbetskraft inte främst skall konkurrera på pris. Då ska man alltså fylla upp behovet med inrikes personal först för att sedan vid resurs/kompetensbrist importera kompletterande arbetskraft. Om nivån däremot är korrekt kan ju behöva justeras
Det har varit en del oroväckande uttalanden från vårdsektorn. Det gäller t.ex. utbildade sjuksköterskor, som det är stor brist på i Sverige, som kommer hit men inte får legitimation innan de har kompletterat sin utbildning med kunskaper om vad som gäller specifikt i Sverige och ytterligare utbildning i svenska. Det tar tydligen normalt två år och under tiden kan de jobba som undersköterskor, vilka normalt tjänar under gränsen (åtminstone som nyanställda).

• Gilla
skogaliten
  • Laddar…
Nissens
N Nimbus20nova skrev:
Det är tyvärr inte så enkelt. Givet att bolaget i fråga erbjuder tex aktieoptioner som en del av kompensationspaketet kan ett sådan lösning behöva stryka på foten om bolaget istället behöver sätta av mer i pension eller annat.

Jag säger inte att det ena är bättre än det andra men vill bara påvisa att det inte bara är att skriva på ett avtal och vips så har alla anställda samma eller bättre villkor än idag. Allt beror på vad den enskilde eller gruppen anställda föredrar. Vissa föredrar en avtalsenlig pensionsavsättning medans andra hellre riskerar lite mer med en större uppsida.

Kan finnas en poäng i att vi i Sverige idag har båda alternativen, meka på Volvo eller meka på Tesla. Där vill nu Metall ta bort den valfriheten och det reagerar jag emot.

Sen finns det givetvis en global aspekt på detta utifrån Teslan vy, tror inte Sverige är det land dom är mest oroliga över att signera kollektivavtal i utan snarare är dom rädda för dominoeffekten.
Att gambla med aktieoptioner kan funka som bonusprogram, men det kan aldrig ersätta avtalade kompensationer för övertid, semestrar etc.

Har man lika bra abvtal som kollektivavtal så kan man lika gärna ha kollektivavtal, men i verkligheten försöker man utnyttja de anställda.

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det har varit en del oroväckande uttalanden från vårdsektorn. Det gäller t.ex. utbildade sjuksköterskor, som det är stor brist på i Sverige, som kommer hit men inte får legitimation innan de har kompletterat sin utbildning med kunskaper om vad som gäller specifikt i Sverige och ytterligare utbildning i svenska. Det tar tydligen normalt två år och under tiden kan de jobba som undersköterskor, vilka normalt tjänar under gränsen (åtminstone som nyanställda).
Det var väl någon usk som har läkarutbildning från hemlandet och nu riskerar bli utskickad på grund av de nya reglerna.

Det låter symptomatiskt för de som styr nu: det viktigaste är inte om förslaget är realistiskt, så länge man kan bli av med De Där.

• Gilla
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl ändå rimligt tycker jag då att en Sjuksköterska som tillfälligt jobbar som undersköterska tjänar mer än nyanställda undersköterskor. Dom bör ju ha högre kompetens. Sen bör den där processen gå på 6 månader istället för 2 år

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att gambla med aktieoptioner kan funka som bonusprogram, men det kan aldrig ersätta avtalade kompensationer för övertid, semestrar etc.

Har man lika bra abvtal som kollektivavtal så kan man lika gärna ha kollektivavtal, men i verkligheten försöker man utnyttja de anställda.
Om man har likvärdiga vilkor finns heller ingen mening med kollektivavtalet och då kan företaget behålla sin avtalsfrihet. Finns lixom ingen anledning att bråka och sätta blockad.

Kollektivavtalet bör vara bättre för båda parter annars är det fel. Säkra upp villkoren för lite lägre lön. Företaget får någon sorts förenkling eller vinst?

Redigerat:
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Det är väl ändå rimligt tycker jag då att en Sjuksköterska som tillfälligt jobbar som undersköterska tjänar mer än nyanställda undersköterskor. Dom bör ju ha högre kompetens. Sen bör den där processen gå på 6 månader istället för 2 år
Läs gärna om vad som kom fram härom... ett par år sen, när ssk i bl a Stockholm klagade.

Svaret från arbetsgivaren var "Vi har individuell lönesättning. Det spelar ingen roll om du har erfarenhet eller extra utbildningar, alla får exakt samma lön".

• Haha
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Nja, om det anses att deras kunskaper i svenska ännu inte är tillräckligt höga för att ha patientkontakt i någon större utsträckning så har de snarare lägre kompetens. Vet du exakt allt vad de ska lära sig eftersom du tycker att det ska gå att klara av på 6 månaders deltidsstudier?

BirgitS
Om man har likvärdiga vilkor finns heller ingen mening med kollektivavtalet och då kan företaget behålla sin avtalsfrihet. Finns lixom ingen anledning att bråka och sätta blockad.
Menar du att den dag som ledningen bestämmer sig för att t.ex. dra in all övertidsersättning utan att ge något annat i stället så är det rätt för facket att kräva kollektivavtal?

BirgitS BirgitS skrev:
Nja, om det anses att deras kunskaper i svenska ännu inte är tillräckligt höga för att ha patientkontakt i någon större utsträckning så har de snarare lägre kompetens. Vet du exakt allt vad de ska lära sig eftersom du tycker att det ska gå att klara av på 6 månaders deltidsstudier?
Nope, kollade på vad läkare behövde för 10 år sedan kanske och det var sådant som med dedikerat fokus går att ta in på 6 månader. Men då måste man vara dedikerad för att lära sig språket. Det var främst språkkunskaper och översättningar av medicinsk praxis. Svenska kan många lära sig på några månader om det görs flitigt och med rätt metod.

BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att den dag som ledningen bestämmer sig för att t.ex. dra in all övertidsersättning utan att ge något annat i stället så är det rätt för facket att kräva kollektivavtal?
Kräva och kräva, om jag inte skulle få övertidsersättning och inte heller kompenseras med högre lön eller extra semester blir det en reell lönesänkning i ersättning per arbetad timme. Då skulle jag troligtvis bara sluta jobba övertid och/eller börjat se mig om efter en annan arbetsplats om villkoren inte är okej.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.