Status
Inte öppen för fler kommentarer.
T Taxture skrev:
Förr hade apoteket medicin hemma nu får man söka flera kedjor över länet för att åka långt……
Man beställer ju medicinen på nätet och får den i brevlådan, dvs bättre nu.

• Gilla
Tubes och 3 till
  • Laddar…
F
Nissens Nissens skrev:
Garanterat vettiga pensionsavsättningar? Skälig övertidsersättning? Skälig semester med rätt ersättning?
Absolut, jag tror jag förstår vad du menar. För jag antar att du menar att facket finns där som en ”controller” att dom verkligen uppfyller det dom säger? Och det håller jag i princip med om.

Det hävdas ju från vissa håll att Tesla ger mer än vad ett kollektivavtal skulle göra, jag tänkte att den som direkt hävdade ”vill ha lika bra villkor som Volvo-meken” faktiskt kunde redogöra för skillnaderna.

• Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
P
P Putte 9497 skrev:
Förr eller senare kommer någon anställd på Tesla på att han vill ha samma bra villkor som hans kompisar på Volvoverkstan som har kollektivavtal
Då får han väl ta jobb på Volvoverkstaden i så fall!

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Garanterat vettiga pensionsavsättningar? Skälig övertidsersättning? Skälig semester med rätt ersättning?
Och vad har du för källor förutom propaganda från LO på att de inte har det idag?

• Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Och vad har du för källor förutom propaganda från LO på att de inte har det idag?
Tydligen har ni haft så goda tider i Sverige så länge att ni har glömt hur en normal prispressad arbetsmarknad ser ut.

• Gilla
Bhp863 och 3 till
  • Laddar…
mnils skrev:
Du har totalt missförstått budskapet, det är snarare att arbetarklassen blivit förrådda av socialdemokrati och fackföreningsrörelse.
Texten beskriver Marx analys i "Kapitalet". Kommunister, som förstått Marx (inte alla) har alltid sagt att "staten och kapitalet sitter i samma båt" Det är en marxistisk grundanalys. Det är därför en grundbult inom kommunismen är att avskaffa staten.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
makhno_ makhno_ skrev:
Det är en marxistisk grundanalys. Det är därför en grundbult inom kommunismen är att avskaffa staten.
Hoho, jag skrattar mig dubbelvikt, det lyckades man ju bra med i kommunistdiktaturerna!

Nissens
mnils skrev:
Om de har det så kan de ju lika gärna ha kollektivavtal, eller hur?
Det finns en anledning till att de inte vill det…
Vad har du för källor för motsatsen?

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
N
mikethebik mikethebik skrev:
Hoho, jag skrattar mig dubbelvikt, det lyckades man ju bra med i kommunistdiktaturerna!
Inte för att jag stödjer eller tror på kommunism men det har väl inte ännu funnits en äkta kommuniststat?

• Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Vad har du för källor för motsatsen?
Det finns säkert många olika anledningar, Musk kanske vill driva sina bolag på "sitt sätt" och inte tror på den svenska modellen bl.a? Är inte vi svennebananer ett av få länder på jorden som har detta upplägg?

F fsn skrev:
Vilka bättre villkor menar du att Volvo-snubben har då?
Pensionsavsättning

Nissens Nissens skrev:
Ja och min högst personliga gissning är att det är ett ideologisk ställningstagande, inte någon form av kapitalistiskt förtryck av arbetare.
Men det spelar ingen roll för vi har avtalsfrihet i Sverige, de får ha vilken anledning de vill.

• Gilla
Rabbithole och 2 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Absolut, jag tror jag förstår vad du menar. För jag antar att du menar att facket finns där som en ”controller” att dom verkligen uppfyller det dom säger? Och det håller jag i princip med om.

Det hävdas ju från vissa håll att Tesla ger mer än vad ett kollektivavtal skulle göra, jag tänkte att den som direkt hävdade ”vill ha lika bra villkor som Volvo-meken” faktiskt kunde redogöra för skillnaderna.
Volvo har kollektivavtal men inte Tesla

P Putte 9497 skrev:
Pensionsavsättning
De har pensionsavsättningar redan idag, det skriver till och med IF Metall. Det de hävdar är att de kommer bli "säkrade" vid ett kollektivavtal.

mnils skrev:
Varför skulle LO ljuga och inte Tesla?
Bara för att du ogillar kollektivavtal

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.