717 705 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Absolut, jag tror jag förstår vad du menar. För jag antar att du menar att facket finns där som en ”controller” att dom verkligen uppfyller det dom säger? Och det håller jag i princip med om.Nissens skrev:
Det hävdas ju från vissa håll att Tesla ger mer än vad ett kollektivavtal skulle göra, jag tänkte att den som direkt hävdade ”vill ha lika bra villkor som Volvo-meken” faktiskt kunde redogöra för skillnaderna.
Texten beskriver Marx analys i "Kapitalet". Kommunister, som förstått Marx (inte alla) har alltid sagt att "staten och kapitalet sitter i samma båt" Det är en marxistisk grundanalys. Det är därför en grundbult inom kommunismen är att avskaffa staten.mnils skrev:
Det finns säkert många olika anledningar, Musk kanske vill driva sina bolag på "sitt sätt" och inte tror på den svenska modellen bl.a? Är inte vi svennebananer ett av få länder på jorden som har detta upplägg?Nissens skrev:
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Ja och min högst personliga gissning är att det är ett ideologisk ställningstagande, inte någon form av kapitalistiskt förtryck av arbetare.Nissens skrev:
Men det spelar ingen roll för vi har avtalsfrihet i Sverige, de får ha vilken anledning de vill.
Volvo har kollektivavtal men inte TeslaF fsn skrev:Absolut, jag tror jag förstår vad du menar. För jag antar att du menar att facket finns där som en ”controller” att dom verkligen uppfyller det dom säger? Och det håller jag i princip med om.
Det hävdas ju från vissa håll att Tesla ger mer än vad ett kollektivavtal skulle göra, jag tänkte att den som direkt hävdade ”vill ha lika bra villkor som Volvo-meken” faktiskt kunde redogöra för skillnaderna.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg