716 662 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har inte påstått att det inte går. Men sverigemodellen bygger ju på att alla företag får lika villkor och kan konkurera med varandra på lika villkor.Fairlane skrev:
Sedan om de anställda är med i facket eller ej är ju ointressant för de har ju ändå rätt till lägsta lön enligt kollektivavtalet.
Med lika spelregler kan ju ett företag betala lägstalön medans det andra som tidigare inte hade avtal betala lägre.
Självklart men sedan är ju frågan om de haft råd och tid att driva detta.Fairlane skrev:
Om de drivit det själva så hade det troligen slutat med att förloraren betalat för vinnarens kostnader, så de hade nog sluppit betala sina egna jurister.
Du blandar kollektivavtal och fackligt medlemskap. Ditt fack hade kunnat driva samma fråga åt dig även om företaget inte hade haft kollektivavtal.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 877 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 877 inlägg
Men varför ger sig då facket på företag där alla tjänar över minimilön och har avtal som är lika eller bättre en kollektivavtal? Det kan ju inte vara för att företaget sneddriver konkurrensen ellerhur?P Putte 9497 skrev:Jag har inte påstått att det inte går. Men sverigemodellen bygger ju på att alla företag får lika villkor och kan konkurera med varandra på lika villkor.
Sedan om de anställda är med i facket eller ej är ju ointressant för de har ju ändå rätt till lägsta lön enligt kollektivavtalet.
Med lika spelregler kan ju ett företag betala lägstalön medans det andra som tidigare inte hade avtal betala lägre.
Jo men tror du på fullaste allvar att Sverige skulle kunna påverka en extrem megaentreprenör som Elon Musk? Han gör nog hellre som han gjorde med Twitter och sparkar folket.P Putte 9497 skrev:
Det amerikanska bilarbetarförbundet har ju kämpat länge och Tesla har då runt 120000 anställda just nu.
https://edition.cnn.com/2023/10/12/business/tesla-union-uaw-strike/index.html
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 877 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 877 inlägg
Det är möjligt att jag är trög, men det är garanterat så att du är väldigt otydlig. Du antyder gång på gång att kollektivavtal och fackligt medlemskap är de enda lösningarna. Först när någon ifrågasätter så går du med på att det är möjligt att lösa på andra sätt också.P Putte 9497 skrev:
Det finns en hel del anställda som kör Tesla. Men då handlar det nog ofta om tjänstemän.
Facket jobbar för solidaritet. Det finns många som inte har nytta av facket om man ser det rent egoistiskt. Jag har det sannolikt inte. Men enskilda löntagare kan inte vinna en konflikt. Därför behövs facken.M Markarbetaren skrev:Tråkigt när människor bara kan se svart eller vitt, varför inte väga för och nackdelar emot varandra? Jag var med i facket i många år, var naturligt att gå med när jag började jobba, ung och visste inget annat. På äldre dar, eller medeläldre dar, så började jag fundera. 25 år på samma företag, en av sveriges största privata arbetsgivare som följer regler till punkt o pricka, vägde för och nackdelar emot varandra. Hur ett urträde skulle påverka hemförsäkring genom facket osv. Sagt och gjort lämnade jag facket men är såklart med i akassan. Nu sätter jag in dom närmare 9000kr om året på ett fondspar till pensionen istället.
En annan aspekt jag funderat på är hur man tänker som individ gällande att välja arbetsgivare. Vet att det är svårt med jobb på landsbygden men som i Teslas fall så ligger väl en stor andel av verksamheterna i storstadsregionerna. När man sitter på intervju så brukar ju frågan om lön, förmåner osv. diskuteras. Gillar man inte det man får höra så går man nån annanstans, eller? När tillgången på mekaniker som vill jobba på Tesla sinar så har dom inte så många alternativ, antingen höja lönerna eller lägga ned verksamheten. Visst, det finns fler aspekter, saker som uppstår under anställningens gång osv. som kanske är behjälpt av fackligt ingripande. Men jag får inte uppfattningen att Teslas verkstäder är den typen av arbetsplats som man stannar tills pensionen, mest yngre som byter jobb ofta. Detta baserar jag på min sk. personliga servicetekniker hos Bilia som är en annan människa varje år jag servar bilen, men jag kan ha en fördom om Tesla.
Tur att stora företag är så snälla och att bolagsmoralen är till och med bättre än den moral din mamma lärde dig. Det verkar i alla fall vara uppfattningen hos många här. Kanske är nyheter för er men när stora företag får härja fritt sänker de löner, försämrar villkor, förstör miljön, fifflar med skatten. Förstår faktiskt inte hur vissa tänker som hänvisar till "fria marknaden" och att "ingen är tvungen" att jobba hos dåliga företag. "Passar det inte så dra!". Antagligen beror det på att generationen som kämpade igång fackföreningsrörelsen och byggde sverige nu är helt utdöd och inte kan berätta längre om hur det var förr. Och ingen bryr sig väl om att läsa böcker om detta heller när man har tusen tekniska prylar med manualer och forumtrådar att scrolla sig igenom istället.
Om tesla inte behöver ha kollektivavtal, då behöver väl inte volvo heller ha det? Eller andra industrier? Eller några företag alls? Möjligen de offentligt ägda. Då får vi glada liberaler! Tror ni då på allvar att löner och villkor då inte sakta kommer sjunka till allt lägre nivåer över hela industrisektorn? Särskilt som liberal politik också innebär "rörlighet på arbetsmarknaden" och att en viss procent av arbetslöshet är ett måste, med andra ord - du är som arbetare ALLTID utbytbar. Ljudet i skällan kommer då vara att "passar det inte så dra!", men vart? Om standarden på anställningar är sämre rätt över. Jag har aldrig hört ett vettigt argument på varför vi inte skulle hamna i den situation vi tidigare hade utan fackföreningar, om vi gör oss av med fackföreningar nu.
För övrigt har arbetare alltid varit krångliga och gnälliga i konservativa och arbetsgivares ögon.
Kanske är news flash för vissa, men det är ingen allmän naturlag vad som råder på anställningskontrakten eller vad som är rimligt att kräva. Men en gång i tiden var det helt otänkbart med en ledig dag i veckan, ännu mer otänkbart med en veckas betald ledighet så kallad semester. I USA är det rimligt med två veckors semester per år och fruktansvärt girigt att förvänta sig mer.
Om tesla inte behöver ha kollektivavtal, då behöver väl inte volvo heller ha det? Eller andra industrier? Eller några företag alls? Möjligen de offentligt ägda. Då får vi glada liberaler! Tror ni då på allvar att löner och villkor då inte sakta kommer sjunka till allt lägre nivåer över hela industrisektorn? Särskilt som liberal politik också innebär "rörlighet på arbetsmarknaden" och att en viss procent av arbetslöshet är ett måste, med andra ord - du är som arbetare ALLTID utbytbar. Ljudet i skällan kommer då vara att "passar det inte så dra!", men vart? Om standarden på anställningar är sämre rätt över. Jag har aldrig hört ett vettigt argument på varför vi inte skulle hamna i den situation vi tidigare hade utan fackföreningar, om vi gör oss av med fackföreningar nu.
För övrigt har arbetare alltid varit krångliga och gnälliga i konservativa och arbetsgivares ögon.
Kanske är news flash för vissa, men det är ingen allmän naturlag vad som råder på anställningskontrakten eller vad som är rimligt att kräva. Men en gång i tiden var det helt otänkbart med en ledig dag i veckan, ännu mer otänkbart med en veckas betald ledighet så kallad semester. I USA är det rimligt med två veckors semester per år och fruktansvärt girigt att förvänta sig mer.
Kör du 90 tals bilar eller något sånt? Jag är inne på min andra tysk och det har bara varit bedrövligt.F Franco Franco skrev:Det är ändå bara fattiga nollor som köper tesla. Så de ännu fattigare nollorna som tillverkar tesla kan ju bara acceptera sitt öde och äta mer knäckebröd. Själv kör jag tysk ingenjörskonst och har råd med diesel eftersom jag äger kapital. Så alla ni överbelånade förortsloosers kan tacka mig för att ni får jobba åt mig som kapitalägare. Fortsätt gärna hacka på de som inte har råd att låna, ni är ser lika ut i mina ögon.
En ledig dag i veckan har vi haft. Men det då för att det krävdes av kyrkan. Men resten håller jag med om.
Ptja, de saknar till exempel kollektivavtal. I sverige har vi kollektivavtal. Rätt mycket andra tongångar i samhället är ju numera "anpassa dig till svensk kultur eller DRA!", men tydligen inte när en amerikansk imperialist kommer med sina elektriska bilar och charmar småborgarna i medelklassen, då år den svenska kulturen och traditionen värt nollJ Jogöwa skrev:
Jag tror dock det är många som har råd att köra tex model 3. Vet inte vad den billigaste y går för men sen kommer vi till S och X då är det inte arbetare längre.P Putte 9497 skrev:
Kör id3 själv och den är dyrare än m3 iallafall fram till vagnskadegarantin går ut.
Men att företagsledare inte vill ha kollektivavtal och vill kunna köra över den som opponerar sig lilla minsta för att förbättra arbetsmiljöer är rätt standard bland många giriga människor (min förra arbetsgivare tex)
Inte svar på fråganK kurlakarl skrev:Ptja, de saknar till exempel kollektivavtal. I sverige har vi kollektivavtal. Rätt mycket andra tongångar i samhället är ju numera "anpassa dig till svensk kultur eller DRA!", men tydligen inte när en amerikansk imperialist kommer med sina elektriska bilar och charmar småborgarna i medelklassen, då år den svenska kulturen och traditionen värt noll