716 164 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Svenskar generellt är mer egoistiska i dag känns det som.K kurlakarl skrev:Ptja, de saknar till exempel kollektivavtal. I sverige har vi kollektivavtal. Rätt mycket andra tongångar i samhället är ju numera "anpassa dig till svensk kultur eller DRA!", men tydligen inte när en amerikansk imperialist kommer med sina elektriska bilar och charmar småborgarna i medelklassen, då år den svenska kulturen och traditionen värt noll
Hmm, okej men förutom att de inte tycker som en del andra, vad har de gjort som är fel? Har de betalat ut lägre löner än vad som avtalats? Har de längre arbetsdagar än vad som avtalats? Saknas en försäkring som har avtalats? Fattar inte..K kurlakarl skrev:Ptja, de saknar till exempel kollektivavtal. I sverige har vi kollektivavtal. Rätt mycket andra tongångar i samhället är ju numera "anpassa dig till svensk kultur eller DRA!", men tydligen inte när en amerikansk imperialist kommer med sina elektriska bilar och charmar småborgarna i medelklassen, då år den svenska kulturen och traditionen värt noll
Redigerat:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Som sagt, svart eller vitt, inget däremellan..K kurlakarl skrev:Ptja, de saknar till exempel kollektivavtal. I sverige har vi kollektivavtal. Rätt mycket andra tongångar i samhället är ju numera "anpassa dig till svensk kultur eller DRA!", men tydligen inte när en amerikansk imperialist kommer med sina elektriska bilar och charmar småborgarna i medelklassen, då år den svenska kulturen och traditionen värt noll
Renoverare
· Stockholm
· 20 210 inlägg
Jag hoppas verkligen Tesla står på sig. Flyg in lite utländska arbetare och sparka de svenska
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 013 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 013 inlägg
Finns lite skrivet här:J Jogöwa skrev:
https://da.se/2023/10/tesla-anstalld-ar-man-obekvam-da-far-man-sparken/
Handlar nog mycket om pressen att jobba kvällar och kvällar oavlönat.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Hur, var och varför det förändrades kan vi spekulera i. För 30-40 år sedan hade vi ingen karensdag (den slopades 87 och kom tillbaka 93, 100% sjukersättning), majoriteten skötte sig, samma med vab, inte många som vabbade och jobbade samtidigt. Idag ser verkligheten annorlunda ut, folk lägger upp på facebook att man är på semester i spanien samtidigt som chefen säger att hen vabbar när man undrar vad hen är.D Daniel 109 skrev:
Lojaliteten att stanna hos samma arbetsgivare idag verkar vara bortblåst. Tjänstemännen hos oss som byter arbetsgivare inom 5 år ligger på runt 75% gissar jag, bland arbetare kanske 30%.
Så det är ganska logiskt att riktningen mot individualism pekar åt ett håll.
Jag märker detta även på min arbetsplats. Den sk. lagandan är på en helt annan nivå idag än när jag började. Många smyger sig undan när det vankas arbete om nån får problem med något oförutsätt. Jag säger inte att det är så överallt, det är min skildring.
Sedan vet jag inte om detta är en produkt av samhället i stort. Vi matas ständigt från media med bidragsfusk, miljarder av våra pengar går till bidrag i olika former. Jag ska villigt erkänna att när barnen var små och jag sovit dåligt eller inte hade större lust att jobba så har det hänt att jag varit hemma med nån av ungarna med vab. Vi blir ju formade av samhället, varför ska jag vara mönsterelev när alla andra missköter sig.
Tror du inte på att folk jobbar gratis åt någon?J Jogöwa skrev:
Det har ju pågått i många år bland företag utan avtal. Man förväntas att göra saker på obetald tid bland sådana företag.
En del arbetsgivare tar för givet att städa och tvätta fordon gör man utanför arbetstiden, jag fick utskällning för det nån gång
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Känns lite hårt, när de svenska går till jobbet?AndersMalmgren skrev:
Problemet kommer snarare bli att det kommer sympatiåtgärder. Redan nu talas det om blockad av 4 hamnar där Transport kommer blockera lossa Teslabilar.
Såklart folk jobbar gratis. Och skulle det komma fram att det är systematiskt hos Tesla så vore det ju illa.Rkarlsson skrev:Tror du inte på att folk jobbar gratis åt någon?
Det har ju pågått i många år bland företag utan avtal. Man förväntas att göra saker på obetald tid bland sådana företag.
En del arbetsgivare tar för givet att städa och tvätta fordon gör man utanför arbetstiden, jag fick utskällning för det nån gångNär man skrev upp det på tidrapporten så drog fanskapet bort det vid löneutbetalning.
Däremot så får jag uppfattningen av att det är någon som kanske inte har förstått vad den har gett sig in på.. kan ju såklart vara dålig kommunikation från Teslas sida..
Ersättning är ju inte bara utbetald bruttolön, kan ju vara timmar i tidbank etc.
Blir spännande att se hur många som orkar jobba kvar hos Tesla med deras obetalda kvällar och helger..
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 210 inlägg
Hm, du menar alltså precis det som facket gärna gör, du ska indoktrineras till en lydig arbetare och rösta vänster, det har jag tyvärr varit med om i min ungdom.K kurlakarl skrev:
Edit: de lyckades inte👏😉
Det här är en tråd som jag får sura uppstötningar av...
Man märker att det dräller av folk med rut/rot-villor som tror alla att de har en unik kompetens och att all deras framgång kommit av arbete och talang och att de förtjänar varje bonuskrona...
Företagen vill allas bästa och det behövs inga fack... Egentligen borde allt privatiseras.
Ja jävlar... Själv kommer jag aldrig köpa nåt Tesla.
/ATW
Ps Jag igonerar denna tråd så ni får vara ifred när ny spyr galla över dem som byggt Sverige. Ds
Man märker att det dräller av folk med rut/rot-villor som tror alla att de har en unik kompetens och att all deras framgång kommit av arbete och talang och att de förtjänar varje bonuskrona...
Företagen vill allas bästa och det behövs inga fack... Egentligen borde allt privatiseras.
Ja jävlar... Själv kommer jag aldrig köpa nåt Tesla.
/ATW
Ps Jag igonerar denna tråd så ni får vara ifred när ny spyr galla över dem som byggt Sverige. Ds