Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K kurlakarl skrev:
Ptja, de saknar till exempel kollektivavtal. I sverige har vi kollektivavtal. Rätt mycket andra tongångar i samhället är ju numera "anpassa dig till svensk kultur eller DRA!", men tydligen inte när en amerikansk imperialist kommer med sina elektriska bilar och charmar småborgarna i medelklassen, då år den svenska kulturen och traditionen värt noll
Svenskar generellt är mer egoistiska i dag känns det som.
 
  • Gilla
hushem och 2 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Jo, misskötsel är att som företag i sverige inte vilja teckna kollektivavtal. Särskilt när man hänvisar till ett främmande avlägset lands kultur (usa) som anledning.
Vilka delar hos bolaget är sämre än innehållet i ett kollektivavtal?
 
  • Gilla
Prodigys och 3 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Ptja, de saknar till exempel kollektivavtal. I sverige har vi kollektivavtal. Rätt mycket andra tongångar i samhället är ju numera "anpassa dig till svensk kultur eller DRA!", men tydligen inte när en amerikansk imperialist kommer med sina elektriska bilar och charmar småborgarna i medelklassen, då år den svenska kulturen och traditionen värt noll
Hmm, okej men förutom att de inte tycker som en del andra, vad har de gjort som är fel? Har de betalat ut lägre löner än vad som avtalats? Har de längre arbetsdagar än vad som avtalats? Saknas en försäkring som har avtalats? Fattar inte..
 
Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 5 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
En ledig dag i veckan har vi haft. Men det då för att det krävdes av kyrkan. Men resten håller jag med om.
Den var ju inte ledig eftersom du hade ett oavlönat arbete i att gå till kyrkan och indoktrineras till en lydig medborgare.
 
M
K kurlakarl skrev:
Ptja, de saknar till exempel kollektivavtal. I sverige har vi kollektivavtal. Rätt mycket andra tongångar i samhället är ju numera "anpassa dig till svensk kultur eller DRA!", men tydligen inte när en amerikansk imperialist kommer med sina elektriska bilar och charmar småborgarna i medelklassen, då år den svenska kulturen och traditionen värt noll
Som sagt, svart eller vitt, inget däremellan..
 
Jag hoppas verkligen Tesla står på sig. Flyg in lite utländska arbetare och sparka de svenska
 
  • Gilla
  • Älska
  • Ledsen
  • Arg
  • Haha
Intet och 8 till
  • Laddar…
S
S sinuslinus skrev:
Finns lite skrivet här:
[länk]

Handlar nog mycket om pressen att jobba kvällar och kvällar oavlönat.
Okej, ja om alla får jobba kvällar och helger oavlönat så är det ju piss.. men har svårt att tro att det verkligen är så.
 
M
D Daniel 109 skrev:
Svenskar generellt är mer egoistiska i dag känns det som.
Hur, var och varför det förändrades kan vi spekulera i. För 30-40 år sedan hade vi ingen karensdag (den slopades 87 och kom tillbaka 93, 100% sjukersättning), majoriteten skötte sig, samma med vab, inte många som vabbade och jobbade samtidigt. Idag ser verkligheten annorlunda ut, folk lägger upp på facebook att man är på semester i spanien samtidigt som chefen säger att hen vabbar när man undrar vad hen är.

Lojaliteten att stanna hos samma arbetsgivare idag verkar vara bortblåst. Tjänstemännen hos oss som byter arbetsgivare inom 5 år ligger på runt 75% gissar jag, bland arbetare kanske 30%.

Så det är ganska logiskt att riktningen mot individualism pekar åt ett håll.

Jag märker detta även på min arbetsplats. Den sk. lagandan är på en helt annan nivå idag än när jag började. Många smyger sig undan när det vankas arbete om nån får problem med något oförutsätt. Jag säger inte att det är så överallt, det är min skildring.

Sedan vet jag inte om detta är en produkt av samhället i stort. Vi matas ständigt från media med bidragsfusk, miljarder av våra pengar går till bidrag i olika former. Jag ska villigt erkänna att när barnen var små och jag sovit dåligt eller inte hade större lust att jobba så har det hänt att jag varit hemma med nån av ungarna med vab. Vi blir ju formade av samhället, varför ska jag vara mönsterelev när alla andra missköter sig.
 
  • Gilla
DaliMannen och 3 till
  • Laddar…
P
J Jogöwa skrev:
Okej, ja om alla får jobba kvällar och helger oavlönat så är det ju piss.. men har svårt att tro att det verkligen är så.
Tror du inte på att folk jobbar gratis åt någon?
Det har ju pågått i många år bland företag utan avtal. Man förväntas att göra saker på obetald tid bland sådana företag.
En del arbetsgivare tar för givet att städa och tvätta fordon gör man utanför arbetstiden, jag fick utskällning för det nån gång :) När man skrev upp det på tidrapporten så drog fanskapet bort det vid löneutbetalning.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag hoppas verkligen Tesla står på sig. Flyg in lite utländska arbetare och sparka de svenska
Känns lite hårt, när de svenska går till jobbet?

Problemet kommer snarare bli att det kommer sympatiåtgärder. Redan nu talas det om blockad av 4 hamnar där Transport kommer blockera lossa Teslabilar.
 
  • Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Tror du inte på att folk jobbar gratis åt någon?
Det har ju pågått i många år bland företag utan avtal. Man förväntas att göra saker på obetald tid bland sådana företag.
En del arbetsgivare tar för givet att städa och tvätta fordon gör man utanför arbetstiden, jag fick utskällning för det nån gång :) När man skrev upp det på tidrapporten så drog fanskapet bort det vid löneutbetalning.
Såklart folk jobbar gratis. Och skulle det komma fram att det är systematiskt hos Tesla så vore det ju illa.

Däremot så får jag uppfattningen av att det är någon som kanske inte har förstått vad den har gett sig in på.. kan ju såklart vara dålig kommunikation från Teslas sida..

Ersättning är ju inte bara utbetald bruttolön, kan ju vara timmar i tidbank etc.

Blir spännande att se hur många som orkar jobba kvar hos Tesla med deras obetalda kvällar och helger..
 
Redigerat:
Fairlane Fairlane skrev:
Känns lite hårt, när de svenska går till jobbet?

Problemet kommer snarare bli att det kommer sympatiåtgärder. Redan nu talas det om blockad av 4 hamnar där Transport kommer blockera lossa Teslabilar.
Mafiafasoner mysigt.
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
Den var ju inte ledig eftersom du hade ett oavlönat arbete i att gå till kyrkan och indoktrineras till en lydig medborgare.
Hm, du menar alltså precis det som facket gärna gör, du ska indoktrineras till en lydig arbetare och rösta vänster, det har jag tyvärr varit med om i min ungdom.
Edit: de lyckades inte👏😉
 
  • Gilla
Byggaren Bengt och 4 till
  • Laddar…
Det här är en tråd som jag får sura uppstötningar av...

Man märker att det dräller av folk med rut/rot-villor som tror alla att de har en unik kompetens och att all deras framgång kommit av arbete och talang och att de förtjänar varje bonuskrona...

Företagen vill allas bästa och det behövs inga fack... Egentligen borde allt privatiseras.

Ja jävlar... Själv kommer jag aldrig köpa nåt Tesla.

/ATW

Ps Jag igonerar denna tråd så ni får vara ifred när ny spyr galla över dem som byggt Sverige. Ds
 
  • Gilla
  • Haha
Intet och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.