716 232 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Har förövrigt jobbat som leverantör åt flera stora fackförbund och mängden korruption som pågår innanför de fackliga väggarna är hårresande. Det sköts såklart snyggt, med tjänster och gentjänster och kliar du min rygg kliar jag din, men i slutändan är det korruption det handlar om. Se tex på Baudins våning i centrala Stockholm, de där organisationerna vill jag inte ta i med tång.
Jag kan se att de historiskt fyllde en funktion, men idag är det bara korruption.
Jag kan se att de historiskt fyllde en funktion, men idag är det bara korruption.
Passa dig.. du bränner någons bibel just nu..JanneJanne123 skrev:
Har förövrigt jobbat som leverantör åt flera stora fackförbund och mängden korruption som pågår innanför de fackliga väggarna är hårresande. Det sköts såklart snyggt, med tjänster och gentjänster och kliar du min rygg kliar jag din, men i slutändan är det korruption det handlar om. Se tex på Baudins våning i centrala Stockholm, de där organisationerna vill jag inte ta i med tång.
Jag har jobbat i företag med och utan kollektivavtal och min uppfattning är att avtalen är normsättande och om man inte har det så får man pilla rätt mycket för att bygga ihop paket med pension, försäkringar, mm som matchar eller slår kollektivavtalen iaf, om man vill attrahera kvalificerad arbetskraft, det blir inte billigare ock kräver mer arbete från bägge sidor (när man inte kan ingå i grupp). Min uppfattning är vårt arbetsmarknadsupplägg är rätt effektivt och håller en ständigt skiftande politik på armslängds avstånd, stabiliteten gynnar vårt näringsliv.
Den amerikanske arbetsmarknaden är sämre på alla sätt och har massor av dumma regleringar som vi inte vill hålla på och pyssla med.
Den amerikanske arbetsmarknaden är sämre på alla sätt och har massor av dumma regleringar som vi inte vill hålla på och pyssla med.
Som tillägg på mitt inlägg, för många år sedan, på min pappas tid och senare, så skulle varje anställd som var med i facket, skicka i avgiften själv. Kommer inte ihop tid nu, men sedemera kom det till i avtalen att arbetgivaren ska dra beloppet från den anställdes nettolön och betala in till facket om kollektivavtal finns. Finns ett avtal så ska arbetsgivaren dra från den anställde oavsett om hen är med i facket eller inte, finner det märkligt att få till ett sådant avtal. Det med att arbetsgivaren numera ska betala in avgiften för alla inom företaget är för att stärka fackets kassa rejält, ingen ska kunna komma undan. Annars kan det bli att en del inte betalar som dom ev ska göra och facket missar en hel del på detta.
Så det är den egocentriska delen som styr fackets anda i slutändan. Ekonomi.
Som parantes : En av mina anställda sa: Fan vad dum man är som valt att bli hantverkare, man skulle bli politiker eller ombudsman på facket, då var lyckan gjord. Blir man obekväm som politiker så flyttas man bara runt, men behåller sin lönenivå, eller ombudsman och blir obekväm med medlemmarna så flyttas det bara upp ett pinnhål. Det gäller att behålla sin plats eller högre upp och det görs tydligast inom politiken och även facken.
Har sett det både politiskt och fackligt, det sistnämnda i de kontroverser som jag haft med facket, där en var otroligt besvärlig och påtalade det. Hen åkte upp ett pinnhål. Sen finns det dom som ska visa framfötterna och framförallt ge sig på mindre företag, som inte har tid eller resurser för att dividera. Läs lite här.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tten-till-blockad-mot-smaforetagare_GM02A715/
EDIT Här finns mer att söka i och läsa om negativt och kanske positivt om facken.
Blev lite fel länk, ber om ursäkt, ny här
https://www.google.com/search?q=fackf%C3%B6reningars+blockader+i+sverige&oq=fackf%C3%B6reningars+blockader&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBECEYoAEyBggAEEUYOTIHCAEQIRigAdIBCTEyMzExajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Så det är den egocentriska delen som styr fackets anda i slutändan. Ekonomi.
Som parantes : En av mina anställda sa: Fan vad dum man är som valt att bli hantverkare, man skulle bli politiker eller ombudsman på facket, då var lyckan gjord. Blir man obekväm som politiker så flyttas man bara runt, men behåller sin lönenivå, eller ombudsman och blir obekväm med medlemmarna så flyttas det bara upp ett pinnhål. Det gäller att behålla sin plats eller högre upp och det görs tydligast inom politiken och även facken.
Har sett det både politiskt och fackligt, det sistnämnda i de kontroverser som jag haft med facket, där en var otroligt besvärlig och påtalade det. Hen åkte upp ett pinnhål. Sen finns det dom som ska visa framfötterna och framförallt ge sig på mindre företag, som inte har tid eller resurser för att dividera. Läs lite här.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...tten-till-blockad-mot-smaforetagare_GM02A715/
EDIT Här finns mer att söka i och läsa om negativt och kanske positivt om facken.
Blev lite fel länk, ber om ursäkt, ny här
https://www.google.com/search?q=fackf%C3%B6reningars+blockader+i+sverige&oq=fackf%C3%B6reningars+blockader&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBECEYoAEyBggAEEUYOTIHCAEQIRigAdIBCTEyMzExajBqN6gCALACAA&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Redigerat:
Många verkar tro att en Tesla/elbil innehåller någon sorts magiska komponenter som endast Tesla kan "serva".P para skrev:
Tesla är en väldigt öppen bil till skillnad från många hemliga bilmärken som gör allt för att inte släppa in kreti och pleti i serviceprogramvaror och liknande för att endast de ska kunna göra "service" och liknande.
Tesla kör ett helt annat stuk och reservdelar, diagnostik etc går att beställa för vem som helst. Vill du komma åt en väldigt avancerad service/diagnostikmeny i din Tesla? Håll inne fingret på ett ställe på skärmen, skriv in en pinkod, och vips är du inne och kan diagnosticera precis vad som helst.
Sen är det givetvis så att Tesla är ett ungt bilmärke i Sverige, elbilar är inte lika vanliga här som i t.ex Norge där många anställda hos Tesla startar egna elbilsverkstäder. De kan göra allt, även reparera batteripack.
En elbilsverkstad ska kunna göra allt som krävs för att reparera/"serva" en elbil. Sen är det lite olika beroende på verkstad vilka som bara byter ut komponenter och vilka som verkligen reparerar komponenter. Ett batteri är en dyr historia, bättre att reparera inviduella celler/kluster.
Vanlig service kan vem som helst göra på en elbil, det handlar om att smörja bromsbelägg, byta luftfilter och kolla torkarblad, typ. Kostnad, några hundralappar per år.
/S
Sen gällande detta med "Tesla och facket". Det har varit svårt att läsa sig till exakt varför IF Metall reagerar som de gör? Är det svenska Tesla-anställda som har jobbat under slavliknande förhållande, eller handlar det från facket om att man vill tvångsansluta anställda? Om det är det senare så är det helt åt hel*ete.
Om en arbetsgivare erbjuder villkor som de anställda tycker är bra, marknadsmässiga löner, optionsprogram, tjänstepension etc, då har facket inget där att göra. Punkt slut. Jag har jobbat ganska många år som fackligt ombud, men fick nog helt enkelt då man gjorde väldigt lite på den arbetsplatsen jag var på, men att plocka ut prykar och middagar det gick alldeles utmärkt. Vid löneförhandlingar och liknande som jag var delaktig i fanns det knappt något att diskutera... jag ställde mig själv frågan varför jag egentligen är ombud? Sade upp mig från denna post efter nån månad. Gick ur facket därefter.
En jag känner drev restaurang (utländsk). De anställda hade riktigt bra villkor, servitörerna tjänade typ 35000 kr brutto, kockarna 50000 kr brutto. Krögaren ordnade bostad åt dem och deras familjer då det var utländsk arbetskraft. De fick tjänstepension och alla möjliga förmåner då han var mycket noga med sin personal och tyckte det kostade mindre att ge bra löner än att anställa nytt hela tiden. Skötte allt enligt svenska regler, inga svarta pengar, elektroniska liggare och betalterminaler, tog inte cash osv. Hade han kollektivavtal? Nej, för han ansåg att han hade ordnat det hela bättre själv, och ansåg inte att facket (hotell/rest) skulle lägga sig i hur han bedrev sin verksamhet. Herregud vad facket bråkade. De ville sätta restaurangen i blockad och hålla på hur mycket som helst, han blev helt vansinnig. Ingen kunde peka på något fel, utan det "bara var så". Alla myndigheter stod på hans sida, men facket var helt galna. Vet inte hur det hela slutade... men det var ingen rolig historia.
Kollektivavtal kan vara bra i branscher med mycket fusk, utländsk arbetskraft som inte förstår rättigheter och liknande, men det är farligt när fack lägger sig i väl fungerande verksamheter där de anställda är nöjda med sina förmåner. Det är brist på duglig arbetskraft, och om inte Tesla-anställda trivs med sina jobb lär de sticka på två röda.
Om en arbetsgivare erbjuder villkor som de anställda tycker är bra, marknadsmässiga löner, optionsprogram, tjänstepension etc, då har facket inget där att göra. Punkt slut. Jag har jobbat ganska många år som fackligt ombud, men fick nog helt enkelt då man gjorde väldigt lite på den arbetsplatsen jag var på, men att plocka ut prykar och middagar det gick alldeles utmärkt. Vid löneförhandlingar och liknande som jag var delaktig i fanns det knappt något att diskutera... jag ställde mig själv frågan varför jag egentligen är ombud? Sade upp mig från denna post efter nån månad. Gick ur facket därefter.
En jag känner drev restaurang (utländsk). De anställda hade riktigt bra villkor, servitörerna tjänade typ 35000 kr brutto, kockarna 50000 kr brutto. Krögaren ordnade bostad åt dem och deras familjer då det var utländsk arbetskraft. De fick tjänstepension och alla möjliga förmåner då han var mycket noga med sin personal och tyckte det kostade mindre att ge bra löner än att anställa nytt hela tiden. Skötte allt enligt svenska regler, inga svarta pengar, elektroniska liggare och betalterminaler, tog inte cash osv. Hade han kollektivavtal? Nej, för han ansåg att han hade ordnat det hela bättre själv, och ansåg inte att facket (hotell/rest) skulle lägga sig i hur han bedrev sin verksamhet. Herregud vad facket bråkade. De ville sätta restaurangen i blockad och hålla på hur mycket som helst, han blev helt vansinnig. Ingen kunde peka på något fel, utan det "bara var så". Alla myndigheter stod på hans sida, men facket var helt galna. Vet inte hur det hela slutade... men det var ingen rolig historia.
Kollektivavtal kan vara bra i branscher med mycket fusk, utländsk arbetskraft som inte förstår rättigheter och liknande, men det är farligt när fack lägger sig i väl fungerande verksamheter där de anställda är nöjda med sina förmåner. Det är brist på duglig arbetskraft, och om inte Tesla-anställda trivs med sina jobb lär de sticka på två röda.
Jag vill påstå att den svenska kulturen som till stor del bygger på kyrkans budskap är en stor orsak till att Sverige har lyckats så pass bra. Ärlighet och att göra rätt för sig samtidigt som man ska hjälpa de svaga har varit bra för sverige. Om du nu inte håller med om budskapet får det stå för dig. Men jag är övertygad om att det har varit viktigt för att bygga upp sverige.K kurlakarl skrev:
Vi har mycket att tacka facken för i Sverige och socialdemokratin också för den delen när det gäller grundläggande arbetsrätt. Jag tror att dessa rörelser var väldigt viktiga för hundra år sedan när det var skit som knegare. Nu tillhör hantverkare medelklassen, har fin bil och villa. Mission accomplished.
Men alla som faktiskt har haft med facket att göra vet att de förvånansvärt ofta inte gör någon nytta när man behöver dem och sen ibland kan de få frispel över nåt helt absurt och börja blockera ett litet fik eller bli högröda i ansiktet för att polacker har mage att komma hit och arbeta.
De verkar bry sig när det passar. Hur som helst är det väldigt underhållande att se vad som händer med Tesla och facken. På ett sätt hoppas jag att facken förlorar striden för det behövs lite omrörning i grytan i svensk arbetsrätt. Och så vore det roligt om facken fick veta att de inte är allsmäktiga.
Tråkigt dock om dom anställda får det sämre. Det kanske är bättre nu men sen blir det andra bullar.
Men alla som faktiskt har haft med facket att göra vet att de förvånansvärt ofta inte gör någon nytta när man behöver dem och sen ibland kan de få frispel över nåt helt absurt och börja blockera ett litet fik eller bli högröda i ansiktet för att polacker har mage att komma hit och arbeta.
De verkar bry sig när det passar. Hur som helst är det väldigt underhållande att se vad som händer med Tesla och facken. På ett sätt hoppas jag att facken förlorar striden för det behövs lite omrörning i grytan i svensk arbetsrätt. Och så vore det roligt om facken fick veta att de inte är allsmäktiga.
Tråkigt dock om dom anställda får det sämre. Det kanske är bättre nu men sen blir det andra bullar.
Blir verkligen ett sidospår men är kyrkans budskap verkligen att göra rätt för sig? Större mottagare av bidrag är väl svårt att hitta i Sveriges historia?😅D Daniel 109 skrev:Jag vill påstå att den svenska kulturen som till stor del bygger på kyrkans budskap är en stor orsak till att Sverige har lyckats så pass bra. Ärlighet och att göra rätt för sig samtidigt som man ska hjälpa de svaga har varit bra för sverige. Om du nu inte håller med om budskapet får det stå för dig. Men jag är övertygad om att det har varit viktigt för att bygga upp sverige.
