716 129 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Tråkigt när människor bara kan se svart eller vitt, varför inte väga för och nackdelar emot varandra? Jag var med i facket i många år, var naturligt att gå med när jag började jobba, ung och visste inget annat. På äldre dar, eller medeläldre dar, så började jag fundera. 25 år på samma företag, en av sveriges största privata arbetsgivare som följer regler till punkt o pricka, vägde för och nackdelar emot varandra. Hur ett urträde skulle påverka hemförsäkring genom facket osv. Sagt och gjort lämnade jag facket men är såklart med i akassan. Nu sätter jag in dom närmare 9000kr om året på ett fondspar till pensionen istället.
En annan aspekt jag funderat på är hur man tänker som individ gällande att välja arbetsgivare. Vet att det är svårt med jobb på landsbygden men som i Teslas fall så ligger väl en stor andel av verksamheterna i storstadsregionerna. När man sitter på intervju så brukar ju frågan om lön, förmåner osv. diskuteras. Gillar man inte det man får höra så går man nån annanstans, eller? När tillgången på mekaniker som vill jobba på Tesla sinar så har dom inte så många alternativ, antingen höja lönerna eller lägga ned verksamheten. Visst, det finns fler aspekter, saker som uppstår under anställningens gång osv. som kanske är behjälpt av fackligt ingripande. Men jag får inte uppfattningen att Teslas verkstäder är den typen av arbetsplats som man stannar tills pensionen, mest yngre som byter jobb ofta. Detta baserar jag på min sk. personliga servicetekniker hos Bilia som är en annan människa varje år jag servar bilen, men jag kan ha en fördom om Tesla.
En annan aspekt jag funderat på är hur man tänker som individ gällande att välja arbetsgivare. Vet att det är svårt med jobb på landsbygden men som i Teslas fall så ligger väl en stor andel av verksamheterna i storstadsregionerna. När man sitter på intervju så brukar ju frågan om lön, förmåner osv. diskuteras. Gillar man inte det man får höra så går man nån annanstans, eller? När tillgången på mekaniker som vill jobba på Tesla sinar så har dom inte så många alternativ, antingen höja lönerna eller lägga ned verksamheten. Visst, det finns fler aspekter, saker som uppstår under anställningens gång osv. som kanske är behjälpt av fackligt ingripande. Men jag får inte uppfattningen att Teslas verkstäder är den typen av arbetsplats som man stannar tills pensionen, mest yngre som byter jobb ofta. Detta baserar jag på min sk. personliga servicetekniker hos Bilia som är en annan människa varje år jag servar bilen, men jag kan ha en fördom om Tesla.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Efter ww2 fanns i princip ingenting kvar av VW. Britterna Charles Radclyffe och Ivan Hirst va de som drog igång VW igen för att bygga 20.000 bilar till den brittiska ockupationsmakten, britterna lämnade VW 1949 så det beror på hur man ser det.possum77 skrev:
Sverigemodellen ger lika villkor för alla företagL Lutte skrev:Jag hoppas Tesla kör över facket och tar in strejkbrytare för att köra på som vanligt.
Facket består av en gäng avdankade oduglingar, haft mina duster med facket och det enda dom har bidragit med är fasiken fotosyntesen.
Läsvärd artikel
[länk]
Här sätter livs ett företag o blockad för dom vill att avtalet ska vara med dom istället. Rena maffiafasoner, borde vara brottsligt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
En vacker o solig dag knackar facket på och det slutar med kollektivavtal även för dig om du inte kursat innan eller flyttat utomlandsMrJay skrev:
Vi leasar Teslas bilar i företaget och tar väl hand om och lyssnar på alla anställda. Anställda har t.om. mer förmåner än vad fackanslutna företag erbjuder. Vi är INTE fackanslutna och kommer aldrig att vara det så länge jag äger företaget, maffiafasoner är det facket håller på med och jag tror i ärlighetens namn att de enbart har som agenda att öka inflytande och medlemsantalet (mer klirr i kassan). Vi kommer fortsätta att leasa dessa bilar i överskådlig framtid och stödja Tesla. Nämnde jag att jag även var fackrepresentant en gång i tiden? 😆
Kanske det. Men ett kollektivavtal har ju inget med om man är med i facket eller ej. Det är ju valfrittFairlane skrev:
Jag tror du blivit lurad.
- Är man anställd på ett företag med kollektivavtal så har man AFA-försäkring vare sig man är medlem i facket eller inte. Jag har inte heller varit medlem i facket någonsin och arbetat på både företag med och utan kollektivavtal.
- Jag har haft AFA-försäkring när jag var arbetade på ett företag med kollektivanslutning och en motsvarande försäkring när jag arbetat för företag utan kollektivanslutnig.
- Jag har haft övertidsersättning eller inte oavsett om företaget haft kollektivavtal eller inte. (lika för medlemmar/icke medlemmar)
- Jag har inte haft lägsta lön och kollegorna har inte tjänat bättre (jo, de har tjänat bättre när jag var ung och ny och kunde mindre).
- Jag har fått ta del av både generella löneförhöjningar och individuella.
Jo, men de hade ju fått drivit detta själva mot företaget och betalat jurister ur egen ficka. Men det behövde ju inte jag då fackets jurister gjorde det åt mig.Fairlane skrev:
Riktigt så är det inte. En månad innebär att alla varit anställda relativt kort tid, mindre än 2 år. Annars kan man luta sig mot LAS (om man inte har ett bättre avtal), så man är inte låst till en månad om man inte är med i facket.
11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.
[bild]Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av
- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.
Låter återigen som att du är lurad om du tror att det är en månad som icke medlem av facket och 6 månader och 200' i skadestånd. Hade de andra drivit det så har de faktiskt samma rättigheter eftersom kollektivavtalet också gällt dem.
Så förloraren är åter de som inte var med i facket
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 873 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 873 inlägg
Om de drivit det själva så hade det troligen slutat med att förloraren betalat för vinnarens kostnader, så de hade nog sluppit betala sina egna jurister.P Putte 9497 skrev:
Du blandar kollektivavtal och fackligt medlemskap. Ditt fack hade kunnat driva samma fråga åt dig även om företaget inte hade haft kollektivavtal.