716 543 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skitsnack, jag gick ur facket när jag blev egen 2012 och det var inga problem. När jag åter tog en anställning hos en pissarbetsgivare som hade kollektivavtal gick jag med i facket. Några år senare skulle de lägga ner filialen och kallade in alla anställda 10 pers varav jag var den enda som var med i facket. En och en blev inkallad till chefen i turordning. Ut kom de med ett papper som de skrivit på om 1 månads uppsägning. Jag vägrade skriva på och kallade in facket och det slutade med en förlikning och jag gick med på 1 månad efter att facket förhandlat med företaget som först var vresiga men efter 6 månader med full lön och 200 000 i skadestånd och en sanktionsavgift till facket på 50 000 kr för att företaget brutit mot kollektivavtalet.J jonaserik skrev:Sticker nog ut hakan en del i denna tråd, som har båda lägren i skrift, på både gott och ont, men lite mer åt
det onda hållet.
NU är det så att i den fackliga delen som gackföreningar kör med är följande, har själv råkat ut för det.
Dom har en förmåga att ge sig på mindre företag, där arbete går i första hand och inte något om fackets roll i det hela. Mindre företag har inte möjlighet att sätta sig på tvären.
Så länge som det finns en anställd på företaget som är med i facket, så kan dom sätta ett företag i en situation som kan stjälpa det, BLOCKAD det skiter dom i, bara dom får sin vilja igenom. Otroligt vad mäktiga dom är och bevakar sin egen rygg för att få in medlemsavgifterna.
Tolererar inte att någon inte är med i facket, utan försöker få in så många som möjligt i systemet, så det blir ekonomi i det hela
Det går utmärkt att teckna allt utanför facket med pensioner/löner/arbetstider/försäkringar, bara skitsnack av facket att det inte går.
Så till lilla mig med erfarenhet av facket
Egen företagare i uppstarten mycket jobb, övertalade en f.d jobbarkompis att börja hos mig. Allt frid och fröjd trodde vi. Han begärde utträde ur facket. Vad tros svaret blev. SVAR NEJ du får inte sluta, det bestämmer vi. Han fick lov att straffa ut sig, genom att inte betala medlemsavgiften, det tog 1 år innan han blev avskriven och det var ekonomiskt. Sedemera kommer ett brev om att teckna kollektivavtal som jag inte svarade på, ingen anledning för mig att teckna. Ytterligare går det någon månad och får besök som säger att om du inte tecknar nu så sätter vi dig i blockad. Mitt svar, INGEN som är med i facket här, jodå du har en som är med i facket på företaget. VADÅ han är inte med, Jo han finns med i rullan och har inte blivit utskriven
Så är dom många på den fackliga sidan, det blev att företaget utannonserades som i blockad och dom större kunder som jag hade då, sa att det är för Djävligt att bete sig så mot ett litet företag, dom hoppar inte på oss med något, vi är för stora.
Kontentan blev att mina kunder bli satta i blockad om dom anlitade mig sa dom, men vi kör på ändå ett tag, så får vi se vad som händer. Efter ett halvår kommer kunderna och säger, Vi har fått varsel om blockad för att vi anlitar ditt företag, så vad gör vi nu.
De blev att för att ha en god relation och jobb med dom större företagen så tecknades ett s.k. hängavtal
Så till slutvinjetten av det hela, avtal undertecknades. Bara att det skrevs ett datum och på avtalet stod det ett datum 45 dagar tidigare, alltså en underskrift efter gällande datum för verkställighet. Det var det bästa som hänt mig. Ett avtal för att gälla ska undertecknas samma dag som det gäller från och får inte vara daterat månader i förväg, i samband med så var avtalet en
NULLITET och gäller inte, det var min stora lycka vid senare konfrontation med facket, där dom insåg sitt misstag och bakade ur hela den nya historien som kunde kosta mig ca 200 000 kr.
Detta är facken i ett nötskal, maktfullkomlighetens ansikte lyser mer än solen. Klart i vissa lägen gör dom en del nytta och det är bra. Det sägs att i Sverige har vi fri föreningsrätt och får vara med i vilken förening som helst, PYTTSAN den finns inte på arbetsmarknaden, där vill facken vara allenarådande och bestämma.
MVH till er alla Jonaserik
Vem tjänade bäst på att vara med i facket eller inte?
En månadslön utan att vara med i facket eller 6 månadslöner och skadestånd på 200 000 som medlem?
Fyfan du är en arbetsgivares drömP Putte 9497 skrev:Skitsnack, jag gick ur facket när jag blev egen 2012 och det var inga problem. När jag åter tog en anställning hos en pissarbetsgivare som hade kollektivavtal gick jag med i facket. Några år senare skulle de lägga ner filialen och kallade in alla anställda 10 pers varav jag var den enda som var med i facket. En och en blev inkallad till chefen i turordning. Ut kom de med ett papper som de skrivit på om 1 månads uppsägning. Jag vägrade skriva på och kallade in facket och det slutade med en förlikning och jag gick med på 1 månad efter att facket förhandlat med företaget som först var vresiga men efter 6 månader med full lön och 200 000 i skadestånd och en sanktionsavgift till facket på 50 000 kr för att företaget brutit mot kollektivavtalet.
Vem tjänade bäst på att vara med i facket eller inte?
En månadslön utan att vara med i facket eller 6 månadslöner och skadestånd på 200 000 som medlem?
Jag hoppas Tesla kör över facket och tar in strejkbrytare för att köra på som vanligt.
Facket består av en gäng avdankade oduglingar, haft mina duster med facket och det enda dom har bidragit med är fasiken fotosyntesen.
Läsvärd artikel
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/göteborgsbageri-satt-i-blockad-av-facket-1.12455
Här sätter livs ett företag o blockad för dom vill att avtalet ska vara med dom istället. Rena maffiafasoner, borde vara brottsligt.
Facket består av en gäng avdankade oduglingar, haft mina duster med facket och det enda dom har bidragit med är fasiken fotosyntesen.
Läsvärd artikel
https://www.gp.se/nyheter/göteborg/göteborgsbageri-satt-i-blockad-av-facket-1.12455
Här sätter livs ett företag o blockad för dom vill att avtalet ska vara med dom istället. Rena maffiafasoner, borde vara brottsligt.
Svar på inlägg #94
Nu är jag ute på hal is för jag har varken läst artikeln eller kan lagarna här men tycker absolut att en del historier man hört verkar rätt underliga. Dvs när ett förbund tycker att ett företag måste vara knutna just till dem. Det borde ju istället vara något i stil med att om ett förbund lockar mer än 40% av de fackanslutna på en arbetsplats kan de kräva de andra fackförbunden till förhandling om omrepresentation. Dvs förbunden får sinsemellan bråka om vilket förbund som bäst representerar arbetsplatsen, vinnaren tecknar kollektivavtalet. Vill ett förbund få högre inflytande får de jobba på att jobba bättre för de anställda och knyta fler medlemmar.
Vet flera fall där folk bytt förbund för att de tycker att det varit kass lokal representation från det ena förbundet. Fackförbund ska även de konkurrensutsättas.
Nu är jag ute på hal is för jag har varken läst artikeln eller kan lagarna här men tycker absolut att en del historier man hört verkar rätt underliga. Dvs när ett förbund tycker att ett företag måste vara knutna just till dem. Det borde ju istället vara något i stil med att om ett förbund lockar mer än 40% av de fackanslutna på en arbetsplats kan de kräva de andra fackförbunden till förhandling om omrepresentation. Dvs förbunden får sinsemellan bråka om vilket förbund som bäst representerar arbetsplatsen, vinnaren tecknar kollektivavtalet. Vill ett förbund få högre inflytande får de jobba på att jobba bättre för de anställda och knyta fler medlemmar.
Vet flera fall där folk bytt förbund för att de tycker att det varit kass lokal representation från det ena förbundet. Fackförbund ska även de konkurrensutsättas.
Jo du, det hände för 100 år sedan typ, Elon Musk är högst levande och verklig idag. Och hans genuina HAT mot arbetarrörelsen är väl dokumenterat. VAG behandlar sina anställda betydligt bättre idag.possum77 skrev:
Men i Sverige går han Mr Musk nog på en blåsning om han fortsätter den här linjen, för företagen som leasar hans bilar som tjänstebilar till sina anställda är betydligt mer lyhörda för vad deras anställda tycker och tänker, och det finns ett antal andra varumärken för dom att välja bland om Tesla fortsätter att trakassera sina anställda ................. svinhugg går igen som bekant ...........
Och en ev nackdel för redan kollektivanslutna företag kan bli…
https://www.facebook.com/story_fbid=pfbid02yYAjjGXCRRX2h6jzEJMVu5zrZW3VrQYXKs2Umiau2Df1veXuQ7taJbakzUDMDikzl:id=100063746416446
https://www.facebook.com/story_fbid=pfbid02yYAjjGXCRRX2h6jzEJMVu5zrZW3VrQYXKs2Umiau2Df1veXuQ7taJbakzUDMDikzl:id=100063746416446
Vi leasar Teslas bilar i företaget och tar väl hand om och lyssnar på alla anställda. Anställda har t.om. mer förmåner än vad fackanslutna företag erbjuder. Vi är INTE fackanslutna och kommer aldrig att vara det så länge jag äger företaget, maffiafasoner är det facket håller på med och jag tror i ärlighetens namn att de enbart har som agenda att öka inflytande och medlemsantalet (mer klirr i kassan). Vi kommer fortsätta att leasa dessa bilar i överskådlig framtid och stödja Tesla. Nämnde jag att jag även var fackrepresentant en gång i tiden? 😆Mats-S skrev:
Jo du, det hände för 100 år sedan typ, Elon Musk är högst levande och verklig idag. Och hans genuina HAT mot arbetarrörelsen är väl dokumenterat. VAG behandlar sina anställda betydligt bättre idag.
Men i Sverige går han Mr Musk nog på en blåsning om han fortsätter den här linjen, för företagen som leasar hans bilar som tjänstebilar till sina anställda är betydligt mer lyhörda för vad deras anställda tycker och tänker, och det finns ett antal andra varumärken för dom att välja bland om Tesla fortsätter att trakassera sina anställda ................. svinhugg går igen som bekant ...........
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
P Putte 9497 skrev:
- Är man anställd på ett företag med kollektivavtal så har man AFA-försäkring vare sig man är medlem i facket eller inte. Jag har inte heller varit medlem i facket någonsin och arbetat på både företag med och utan kollektivavtal.
- Jag har haft AFA-försäkring när jag var arbetade på ett företag med kollektivanslutning och en motsvarande försäkring när jag arbetat för företag utan kollektivanslutnig.
- Jag har haft övertidsersättning eller inte oavsett om företaget haft kollektivavtal eller inte. (lika för medlemmar/icke medlemmar)
- Jag har inte haft lägsta lön och kollegorna har inte tjänat bättre (jo, de har tjänat bättre när jag var ung och ny och kunde mindre).
- Jag har fått ta del av både generella löneförhöjningar och individuella.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Ologiskt tänkande. Du drar ju slutsatsen att man inte vill ha kollektivavtal om man kör Tesla och att man då måste vara företagsledare. Några fel med den tanken:P Putte 9497 skrev:
- Det finns cirka 50' registrerade Tesla i Sverige idag är alla dessa företagsledare (annars har man väl inte råd?)
- Det finns rätt många bilar i samma prisklass eller högre så för att ha råd måste även dessa vara företagsledare? (exempelbilar Volvo XC60, Volvo V90, Toyota RAV4 etc, för att inte tala om hantverkarbilen Dodge RAM)
- Man kan köra Tesla och vara för kollektivavtal
- Man kan köra en 15 år gammal Saab och vara emot kollektivavtal
- Man kan se fördelar med kollektivavtal utan att uppskatta att facket tvingar på det om de anställda inte är intresserade
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 875 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 875 inlägg
Riktigt så är det inte. En månad innebär att alla varit anställda relativt kort tid, mindre än 2 år. Annars kan man luta sig mot LAS (om man inte har ett bättre avtal), så man är inte låst till en månad om man inte är med i facket.P Putte 9497 skrev:Skitsnack, jag gick ur facket när jag blev egen 2012 och det var inga problem. När jag åter tog en anställning hos en pissarbetsgivare som hade kollektivavtal gick jag med i facket. Några år senare skulle de lägga ner filialen och kallade in alla anställda 10 pers varav jag var den enda som var med i facket. En och en blev inkallad till chefen i turordning. Ut kom de med ett papper som de skrivit på om 1 månads uppsägning. Jag vägrade skriva på och kallade in facket och det slutade med en förlikning och jag gick med på 1 månad efter att facket förhandlat med företaget som först var vresiga men efter 6 månader med full lön och 200 000 i skadestånd och en sanktionsavgift till facket på 50 000 kr för att företaget brutit mot kollektivavtalet.
Vem tjänade bäst på att vara med i facket eller inte?
En månadslön utan att vara med i facket eller 6 månadslöner och skadestånd på 200 000 som medlem?
11 § För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.
Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av- två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
- tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
- fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
- fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
- sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.
Låter återigen som att du är lurad om du tror att det är en månad som icke medlem av facket och 6 månader och 200' i skadestånd. Hade de andra drivit det så har de faktiskt samma rättigheter eftersom kollektivavtalet också gällt dem.