Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rejäl skrev:
Hör att du inte betalar för dina bilar själv😢
Jodå, det gör jag.
Varken lån, leasing eller firmabil.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
K kortis skrev:
Man är ju inte kund förrän man köpt något och andrahandsvärdet har nog redan sjunkit betydligt senaste halvåret, fast det kommer Tesslaägarna med emfas att bestrida.
Nu kommer väl de oxå och vilja ha min förskräckliga XC 70
När jag köpte min hade jag tjänat 100k om jag hade sålt den efter 1,5år pga bensin/dieselpriserna.

Nu har den nog tappat 200k på 3 år, så besparingen mot Audin som drog 1,68l/mil i snitt plus allt som går sönder på Teslan så är det ingen besparing alls.

Är man orolig för värdeminskning är nog en gammal jänkare mer lämpligt, men vill man ha lite roligt på väg till jobbet så kostar det.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
Gimp Gimp skrev:
När jag köpte min hade jag tjänat 100k om jag hade sålt den efter 1,5år pga bensin/dieselpriserna.

Nu har den nog tappat 200k på 3 år, så besparingen mot Audin som drog 1,68l/mil i snitt plus allt som går sönder på Teslan så är det ingen besparing alls.

Är man orolig för värdeminskning är nog en gammal jänkare mer lämpligt, men vill man ha lite roligt på väg till jobbet så kostar det.
Tjäna pengar på en ny bil som du säljer efter 1.5år är svårt inköpspris-försäljningspris=?
 
Rejäl skrev:
Tragiskt om du inte bryr dig om kvalitet i så fall😢

1 mille i tapp på två år😢

[länk]
Det är inte så att jag inte bryr mig, men sett till prestanda får man besluta om man vill leva med nackdelarna eller inte.

Det är ju inte så att man köper grisen i säcken, eller jo, om man inte äger en telefon eller dator eller har hört talas om internet.

Model 3/Y är väl skapliga, Model S är ett lotteri.

För 18år sedan hade jag Lotus Omegan som bruksbil, den gick sönder mycket oftare än Teslan, och dessutom får man tillverka många reservdelar själv.

Sen jag fick sonen har Lotusen stått i garaget och kompromissen blev ett gäng V8 kombi Audis och innan Teslan V10 Audi kombi.

Ballare Audis verkar ha bra kvalitet, mellan 06-21 har jag kanske kört 40k mil med Audis, förutom massor av bromsklossar och oljebyten är det extremt få reparationer som har behövts.
 
Rejäl skrev:
Tjäna pengar på en ny bil som du säljer efter 1.5år är svårt inköpspris-försäljningspris=?
Inte ny, begagnad.
Den är inte så rolig att jag eldar med tusenlappar...

Sen har jag en livsstil som inte passar en ny bil, har fortfarande inte tvättat Teslan efter 3,5år, men vi har pratat om att vi kanske skulle göra det någon gång.
 
  • Haha
  • Wow
pmd och 1 till
  • Laddar…
Gimp Gimp skrev:
När jag köpte min hade jag tjänat 100k om jag hade sålt den efter 1,5år pga bensin/dieselpriserna.

Nu har den nog tappat 200k på 3 år, så besparingen mot Audin som drog 1,68l/mil i snitt plus allt som går sönder på Teslan så är det ingen besparing alls.

Är man orolig för värdeminskning är nog en gammal jänkare mer lämpligt, men vill man ha lite roligt på väg till jobbet så kostar det.
Köpte min xc70 knappt 10 år sedan för 350000kr och blev bjuden 190000kr för ett tag sedan, undrar om dom är riktigt kloka
 
K kortis skrev:
Köpte min xc70 knappt 10 år sedan för 350000kr och blev bjuden 190000kr för ett tag sedan, undrar om dom är riktigt kloka
Köpte min för 310’ för 8år sedan och får ca 300’ idag :)
 
Rejäl skrev:
Tragiskt om du inte bryr dig om kvalitet i så fall😢

1 mille i tapp på två år😢

[länk]
Tror inte de som köpte en ny Taycan Turbo är gladare, där är det minst lika mycket i tapp. Elbilar är inte så populära längre.
 
P
P PHPersson skrev:
Köpte min för 310’ för 8år sedan och får ca 300’ idag :)
Då måste den ha gått väldigt få mil om du ska får 300tkr för en 2016
 
Rejäl skrev:
Då måste den ha gått väldigt få mil om du ska får 300tkr för en 2016
6700mil
 
P
P PHPersson skrev:
6700mil
Ok det var väldigt lite mil för en 9år gammal bil..
 
Rejäl skrev:
Ok det var väldigt lite mil för en 9år gammal bil..
Japp, det är min fru som kör den och hon kör nästan aldrig.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
P PHPersson skrev:
Japp, det är min fru som kör den och hon kör nästan aldrig.
Låter som du behöver ta en tur iblan som bränna ur den lite😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.