Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det återstår att se i vilka länder Tesla har flest PK-kunder.
Jag ser ditt användande av PK som något stötande, att man är emot fascism, nazism och autokrater tycker inte jag faller inom PK-begreppet, snarare sunt förnuft.

I Tyskland har de ju erfarenhet av vad flörtandet med såna strömningar leder till och där har Musks sympatier inte tagits väl emot.

https://motorbranschen.mrf.se/tesla-gar-mot-totalhaveri-i-tyskland/
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Så är det kanske för sådana där förtroende frågor brukar hänga i länge.
Jag var oxå och köpte champagne hos en tillverkare och vi talade om bojkotten som var för en herrans massa år sedan av franska varor och han sa att det tog många många år till det blev normalt.
Frankrike har en gammal god tradition att få dåligt rykte.
1.Atombombsprängningarna på Mororoa.
2.Turister i Frankrike som blir dåligt behandlade av lokalbefolkningen för att de inte talar "världsspråket" Franska, utan dristar sig till att tala engelska. Mon dieu😱.
3.Och som sagt. Spränga ett Greenpeaceskepp där flera dog och dessutom göra det så klantigt att de blev avslöjade, ses inte med blida ögon.

Sedan har vi WV dieselgate. Deras kunderna lurades systemariskt.
Är det någon som bryr sig om det nu?

Så Musks och Teslas agerande, på gott och ont, beroende på hur den enskilde ser på det, spelar en väldigt liten roll i det långa loppet, tror jag.

Försäljningsminskningen beror nog som vanligt på att hypen är över. Tesla är inte längre en rymdraket utan en vanlig bil, som till och med syns i millionprogramsförorternas parkeringsplatser.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag ser ditt användande av PK som något stötande, att man är emot fascism, nazism och autokrater tycker inte jag faller inom PK-begreppet, snarare sunt förnuft.

I Tyskland har de ju erfarenhet av vad flörtandet med såna strömningar leder till och där har Musks sympatier inte tagits väl emot.

[länk]
Jag kan tyvärr inte påverka eller veta hur du tolkar andra inlägg. Min gissning är att svensken är mer PK om vi jämför med andra europeiska länder.
 
  • Gilla
Zevv och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Jag ser ditt användande av PK som något stötande, att man är emot fascism, nazism och autokrater tycker inte jag faller inom PK-begreppet, snarare sunt förnuft.

I Tyskland har de ju erfarenhet av vad flörtandet med såna strömningar leder till och där har Musks sympatier inte tagits väl emot.

[länk]
Menar du att Tesla är för nazism och fascism?
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
D
P PHPersson skrev:
Menar du att Tesla är för nazism och fascism?
Tesla är ett varumärke, Musk är VD och en person.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tesla är ett varumärke som är tätt sammanflätat med personen Elon Musk så det är självklart att det Elon Musk tar sig för och som väcker stor uppmärksamhet i hela världen påverkar varumärket.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Tesla är ett varumärke, Musk är VD och en person.
Ja precis…
 
P PHPersson skrev:
Ja precis…
Det kan vara svårt för vissa att förstå det...
 
  • Gilla
Zevv och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Föreslår att du läser första meningen på Wikipedia-sidan
Jag läste hela. Artikeln gäller "informatörer".
BirgitS BirgitS skrev:
så ser du att kommunikatör står med där och alltså att artikeln gäller även sådana.
Nej, inte alls. Det betyder istället att vissa informatörer gör de uppgifter en "kommunikatör" brukar göra.
BirgitS BirgitS skrev:
Notera också att den länkade sidan är omdirigerad från en sökning på just kommunikatör.
Bara ytterligare ett exempel på att "kommunikatörer" inte behövs. Därför behövs inte heller en egen artikel på Wikipedia om "kommunikatörer".
BirgitS BirgitS skrev:
Kommunikation på olika sätt nämns många gånger där, t.ex. att informationstjänstemäns utbildning t.ex. består av medie- och kommunikationsvetenskap.
Kommunikation är ett helt annat begrepp än "kommunikatör". Det finns otaliga typer av kommunikation. De allra flesta har inte det minsta med "kommunikatör" i den betydelse vi diskuterar att göra.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Försäljningsminskningen beror nog som vanligt på att hypen är över. Tesla är inte längre en rymdraket utan en vanlig bil, som till och med syns i millionprogramsförorternas parkeringsplatser.
👍 Vill man ha något som sticker ut i positiv mening är det ofta nytt och /eller udda som gäller. Är man ute efter detta är Sveriges mest sålda bilmodell eller bilmärke inga alternativ.
 
Oavsett vad Elon Musk har för sig och vilka nya fina modeller Tesla presenterar är det nog många som funderar...

... på vad som kommer att hända med alla Tesla 3 som finns på marknaden. Musk lär inte kunna hjälpa till så mycket med dem oavsett allt han pratar. Tesla kan knappast heller göra så mycket mer än att serva och vid behov reparera.

När besiktningsresultaten visar att modellen ligger i botten drar nog många öronen åt sig och vill inte äga en beg modell 3. Så ägarna vill nog sälja och byta till något nyare/bättre. Det skulle inte förvåna mig om det kommer ett rejält ras i begaganatpriserna när begbilsköparen överväger hur stor risken är att åka på reparationer på 100k eller 250k för motor eller batteri. Speciellt om det finns nya bilar som kostar mindre än en beg modell 3.

Det är mycket psykologi inblandat. Vad ev reparationer kommer kosta vet man naturligtvis inte. Men det rapporteras om dyra reparationer och tror man att det är billigare att köpa en annan beg modell 3 än att laga en trasig tänker man sig nog för både en och två gånger innan man köper en själv.

Dessutom strejkar mekanikerna på Teslas verkstäder...
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Turister i Frankrike som blir dåligt behandlade av lokalbefolkningen för att de inte talar "världsspråket" Franska, utan dristar sig till att tala engelska.
Har du upplevt detta själv eller återger du bara gamla vandringssägner? Jag känner nämligen inte igen detta.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Har du upplevt detta själv eller återger du bara gamla vandringssägner? Jag känner nämligen inte igen detta.
Själv. Mer regel är undantag, skulle jag säga. Arroganta stroppar som gör allt de kan för att inte förstå.
Pratade om detta med en jobbarkompis. Han hade samma erfarenhet, så när några fransoser frågade efter vägen till Liseberg pekade han mot Hissingen. Hämnden är ljuv!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Han hade samma erfarenhet, så när några fransoser frågade efter vägen till Liseberg pekade han mot Hissingen. Hämnden är ljuv!
Måste gått chockvågor genom hela Frankrike...😉
Don't mess with the Swedes!
 
  • Haha
  • Älska
pmd och 3 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Själv. Mer regel är undantag, skulle jag säga. Arroganta stroppar som gör allt de kan för att inte förstå.
Pratade om detta med en jobbarkompis. Han hade samma erfarenhet, så när några fransoser frågade efter vägen till Liseberg pekade han mot Hissingen. Hämnden är ljuv!
Har varit en massa i Frankrike och börjar man bara med ett bonjour så är det inga problem att sedan växla till engelska. Nån ensta gång har det sett lite surt ut men det var nog mer att personen ifråga var kass på engelska och tyckte det var lite jobbigt. För 30 år sedan var det kanske lite mer syrligt men inte längre skulle jag säga.
 
  • Gilla
dilemma och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.