716 158 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jag har ingen aning om vad id06 är jag vet bara att stora som små byggherrar använder sig av den organiserade brottsligheten och är därmed en del av den.P PHPersson skrev:
Och nej inte alla men en rutten bransch är det och städbranschen är det väl lika illa med och där är stat och kommuner medbrottslingar.
Och jag vet inget om byggbranschen så säger inte emot dig, men generellt i industrin så är företaget väldigt reko. Alltså mekanisk, process mm.K kortis skrev:
där håller jag absolut med dig, även om arbetsgivare och vi som arbetade fackligt inom IFMetall hade olika åsikter om mycket så fanns en respekt för varandra iaf på lokal nivå. Men konflikträddheten centralt var påfallande.P PHPersson skrev:
Tesla hyr en lokal i Trelleborgs hamn. Där laddas nyimporterade bilar men nu är det snart stopp eftersom Elektrikerna utökar sympatiåtgärderna:
"Fackets medlemmar ska lägga ned allt arbete på platsen från och med den 18 februari 2025. Då utförs inte längre nyinstallationer, service eller reparationer. Förutom den stora lokalen, omfattas också en mindre lokal av varslet"
https://da.se/2025/02/ny-blockad-mot-tesla-om-laddstolpar-i-trelleborgs-hamn/
"Fackets medlemmar ska lägga ned allt arbete på platsen från och med den 18 februari 2025. Då utförs inte längre nyinstallationer, service eller reparationer. Förutom den stora lokalen, omfattas också en mindre lokal av varslet"
https://da.se/2025/02/ny-blockad-mot-tesla-om-laddstolpar-i-trelleborgs-hamn/
Finns det inte en enda elektriker som inte är fackansluten? Tänker själv på framförallt enmansfirmor.O och en till skrev:Tesla hyr en lokal i Trelleborgs hamn. Där laddas nyimporterade bilar men nu är det snart stopp eftersom Elektrikerna utökar sympatiåtgärderna:
"Fackets medlemmar ska lägga ned allt arbete på platsen från och med den 18 februari 2025. Då utförs inte längre nyinstallationer, service eller reparationer. Förutom den stora lokalen, omfattas också en mindre lokal av varslet"
[länk]
Tesla kan väl anställa en fackfri, ambulerande elektriker?
Eller har jag missat något?
Nja, han behöver väl inte vara anställd av Tesla utan vara en egenföretagare med egen EKP och Auktorisation.Intet skrev:
Men visst, tesla kanske kunde skulle skaffa eget EKP och en elektriker med Auktorisation kopplat till företaget?
Så kan de ju göra men får han ett enda annat jobb?Intet skrev:
De aktar sig nog väldigt noga för att bli osams med kollegor.
Elektrikerna är Sveriges bästa fackförening
Tesla backade för första gången 2024, Totalt producerade företaget 1,77 miljoner bilar – en minskning med 4 procent jämfört med 2023 – och levererade 1,79 miljoner fordon, vilket är 1 procent färre än året innan.Jonatan79 skrev:
