Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P PHPersson skrev:
Nu är det inte bara byggbranschen som använder ID06 även om det är vanligast. Jag vet flera företag som aktiv jobbar för bättre kontroll och inte bara ser till att tjäna så mycket som möjligt.
Jag har ingen aning om vad id06 är jag vet bara att stora som små byggherrar använder sig av den organiserade brottsligheten och är därmed en del av den.
Och nej inte alla men en rutten bransch är det och städbranschen är det väl lika illa med och där är stat och kommuner medbrottslingar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Jag har ingen aning om vad id06 är jag vet bara att stora som små byggherrar använder sig av den organiserade brottsligheten och är därmed en del av den.
Och nej inte alla men en rutten bransch är det och städbranschen är det väl lika illa med och där är stat och kommuner medbrottslingar.
Och jag vet inget om byggbranschen så säger inte emot dig, men generellt i industrin så är företaget väldigt reko. Alltså mekanisk, process mm.
 
P PHPersson skrev:
Och jag vet inget om byggbranschen så säger inte emot dig, men generellt i industrin så är företaget väldigt reko. Alltså mekanisk, process mm.
där håller jag absolut med dig, även om arbetsgivare och vi som arbetade fackligt inom IFMetall hade olika åsikter om mycket så fanns en respekt för varandra iaf på lokal nivå. Men konflikträddheten centralt var påfallande.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
O
Tesla hyr en lokal i Trelleborgs hamn. Där laddas nyimporterade bilar men nu är det snart stopp eftersom Elektrikerna utökar sympatiåtgärderna:

"Fackets medlemmar ska lägga ned allt arbete på platsen från och med den 18 februari 2025. Då utförs inte längre nyinstallationer, service eller reparationer. Förutom den stora lokalen, omfattas också en mindre lokal av varslet"

https://da.se/2025/02/ny-blockad-mot-tesla-om-laddstolpar-i-trelleborgs-hamn/
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
O och en till skrev:
Tesla hyr en lokal i Trelleborgs hamn. Där laddas nyimporterade bilar men nu är det snart stopp eftersom Elektrikerna utökar sympatiåtgärderna:

"Fackets medlemmar ska lägga ned allt arbete på platsen från och med den 18 februari 2025. Då utförs inte längre nyinstallationer, service eller reparationer. Förutom den stora lokalen, omfattas också en mindre lokal av varslet"

[länk]
Finns det inte en enda elektriker som inte är fackansluten? Tänker själv på framförallt enmansfirmor.
Tesla kan väl anställa en fackfri, ambulerande elektriker?
Eller har jag missat något?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Finns det inte en enda elektriker som inte är fackansluten? Tänker själv på framförallt enmansfirmor.
Tesla kan väl anställa en fackfri, ambulerande elektriker?
Eller har jag missat något?
Nja, han behöver väl inte vara anställd av Tesla utan vara en egenföretagare med egen EKP och Auktorisation.
Men visst, tesla kanske kunde skulle skaffa eget EKP och en elektriker med Auktorisation kopplat till företaget?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nja, han behöver väl inte vara anställd av Tesla utan vara en egenföretagare med egen EKP och Auktorisation.
Men visst, tesla kanske kunde skulle skaffa eget EKP och en elektriker med Auktorisation kopplat till företaget?
Ja. Vilket som, tänkte jag.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Finns det inte en enda elektriker som inte är fackansluten? Tänker själv på framförallt enmansfirmor.
Tesla kan väl anställa en fackfri, ambulerande elektriker?
Eller har jag missat något?
Effektlöst som vanligt..
 
Intet Intet skrev:
Finns det inte en enda elektriker som inte är fackansluten? Tänker själv på framförallt enmansfirmor.
Tesla kan väl anställa en fackfri, ambulerande elektriker?
Eller har jag missat något?
Så kan de ju göra men får han ett enda annat jobb?
De aktar sig nog väldigt noga för att bli osams med kollegor.
Elektrikerna är Sveriges bästa fackförening
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Effektlöst som vanligt..
Verkar inte så, Teslas försäljning i Sverige sjönk, om man jämför januari i år med januari i fjol så minskar Teslas totala försäljning med 44,3 procent!
 
  • Wow
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Verkar inte så, Teslas försäljning i Sverige sjönk, om man jämför januari i år med januari i fjol så minskar Teslas totala försäljning med 44,3 procent!
Fackens förtjänst?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fackens förtjänst?
Delvis, det är många företag som inte tillåter Tesla som alternativ för sina företagsbilar..
Sedan kommer någ Tesla tappa ändå då andra tillverkare kommer ikapp..
 
Rejäl skrev:
Delvis, det är många företag som inte tillåter Tesla som alternativ för sina företagsbilar..
Sedan kommer någ Tesla tappa ändå då andra tillverkare kommer ikapp..
Så har det varit länge, och de slog rekord ifjol!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fackens förtjänst?
Sjunker ju mindre i Sverige än många andra länders. Så förmodligen inte men man kan ju hoppas att några avstår köpa pga konflikten.

Musk jobbar ju bra på att sänka Tesla, bråk med facket är en småsak i sammanhanget.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Så har det varit länge, och de slog rekord ifjol!
Tesla backade för första gången 2024, Totalt producerade företaget 1,77 miljoner bilar – en minskning med 4 procent jämfört med 2023 – och levererade 1,79 miljoner fordon, vilket är 1 procent färre än året innan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.