Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P PHPersson skrev:
tragiskt att facken är meningslösa eftersom de stora bara anlitar mindre för fusk
Ansvaret för att det förekommer fusk ligger till 100% på den som fuskar.
Det undantar inte företag och beställare som anlitar fuskare och svartjobbare från ansvar.

Ansvaret för att de som fuskar kommer undan ligger väl i första hand på polisen som skall bekämpa brottsligheten.

Naturligtvis ligger oxo ett stort ansvar på politikerna i riksdagen som stiftar alla våra lagar.

Men detta fusk är inget svenska fackföreningar har ansvar för. Snarare tvärt om. Pga det svenska facket finns kan inte de svenska företagen fuska utan fusket sker hos utländska underentrepenörer. Utan KA.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Musk, tycka vad man vill om honom, är grymt duktig på att få uppmärksamhet.
👍Han är väl ett utmärkt exempel på en person som inte behöver en kommunikatör för att få uppmärksamhet.
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
P
O O skrev:
Ansvaret för att det förekommer fusk ligger till 100% på den som fuskar.
Det undantar inte företag och beställare som anlitar fuskare och svartjobbare från ansvar.

Ansvaret för att de som fuskar kommer undan ligger väl i första hand på polisen som skall bekämpa brottsligheten.

Naturligtvis ligger oxo ett stort ansvar på politikerna i riksdagen som stiftar alla våra lagar.

Men detta fusk är inget svenska fackföreningar har ansvar för. Snarare tvärt om. Pga det svenska facket finns kan inte de svenska företagen fuska utan fusket sker hos utländska underentrepenörer. Utan KA.
Nja, polisen står maktlös mot långa arbetsdagar och lönedumpning..
Skatteverket ihop med facket har mer makt att fälla dessa stora bolag då dom har kollektivavtal och därmed har förbundit sig att följa dessa..

Lag (2018:1472) om entreprenörsansvar för lönefordringar​

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...1472-om-entreprenorsansvar-for_sfs-2018-1472/
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
1. Vad jag kan läsa mig till är det ”bara” småföretag som Peab anlitat som ev fuskat. Jag försvarar det inte alls men samtidigt är det inte Peab själva utan några små inhyrda bolag. Så nej det stämmer inte med vad BirgitS skrev.
2. Ingenstans står det att bolagen erkänt eller blivit dömda så med andra ord bara teorier.
Skanska är dömda för olaglig arbetskraft på sina byggen.
Alla stora huvudentrepenörer anlitar massor med underentreprenörer i bland hundratals, att de inte skulle veta att det ”alltid” är organiserad brottslighet inblandad är ju direkt dumt och därmed är de oxå en del i den organiserade brottsligheten.

Fackförbundet Byggnads vill införa en gräns på fler än två underentreprenörsled vid offentlig upphandling. Detta för att få bättre kontroll på vilka företag och människor som rör sig på byggarbetsplatserna.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Skanska är dömda för olaglig arbetskraft på sina byggen.
Alla stora huvudentrepenörer anlitar massor med underentreprenörer i bland hundratals, att de inte skulle veta att det ”alltid” är organiserad brottslighet inblandad är ju direkt dumt och därmed är de oxå en del i den organiserade brottsligheten.

Fackförbundet Byggnads vill införa en gräns på fler än två underentreprenörsled vid offentlig upphandling. Detta för att få bättre kontroll på vilka företag och människor som rör sig på byggarbetsplatserna.
Har du någon källa på att Skanska är dömda för det?
 
P PHPersson skrev:
Har du någon källa på att Skanska är dömda för det?
 
  • Skärmdump av en artikel från Fair Play Bygg om böter för Skanska och dess underentreprenör efter bristande kontroller av anställdas uppehållstillstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text på mobilskärm om Skanska som ålagts avgift på 93 000 kronor, involverande anställdas bristande arbetstillstånd, samt kommentarer från pressansvarig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
P
P PHPersson skrev:
Har du någon källa på att Skanska är dömda för det?
Jag har redan länkat dig om Skanska, men antar att du inte är så intresserad av att läsa..
 
  • Gilla
kortis
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
93’ var en saftig summa :)
Att det är billigt i Sverige att strunta i lagar och avtal är känt sedan länge.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
P
Det borde vara progressiva böter som baseras på totalentreprenörens omsättning..
Då jävlar skulle fusket minska för Skanska omsatte ca 157 miljarder 2023 världsligt..
 
  • Gilla
kortis och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Det borde vara progressiva böter som baseras på totalentreprenörens omsättning..
Då jävlar skulle fusket minska för Skanska omsatte ca 157 miljarder 2023 världsligt..
Som i USA?
 
P
Intet Intet skrev:
Som i USA?
Är inte insatt i hur det funkar där..
Men vi kan jämföra med vårat grannland Finland där fortkörnings böter är baserade på inkomsten..
En vanlig knegare betalar inte så mycket men billigaste boten är ca 200 euro och dyraste ca 170 000 euro vilket ger en rättvisa i hur hårt det drabbar den som kör för fort..
 
  • Gilla
heimlaga och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Är inte insatt i hur det funkar där..
Men vi kan jämföra med vårat grannland Finland där fortkörnings böter är baserade på inkomsten..
En vanlig knegare betalar inte så mycket men billigaste boten är ca 200 euro och dyraste ca 170 000 euro vilket ger en rättvisa i hur hårt det drabbar den som kör för fort..
Dagsbot gäller även i Sverige...
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Dagsbot gäller även i Sverige...
Vad menar du? Inte kan vi få miljoner i böter här inte!

Enligt Google:
 
  • Bötesbelopp för fortkörning i Sverige är högst 4000 kronor, enligt text från Riksdagsmotion om trafikböter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.