Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Svårt att säga. Det KANSKE visar sig när/om konflikten tar slut.
Fattar inte. Vad är svårt och vad syftar "det" på?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fattar inte. Vad är svårt och vad syftar "det" på?
Svårt att säga om Teslas ”taktik” visar sig vara vettig eller inte. Min gissning är att de inte anser att de har något att vinna på att ge sig ut i media, mer än vid några enstaka tillfällen.

IF Metall kommer inte avsluta strejken även om det visar sig att de har lika bra eller bättre villkor.
 
P pmd skrev:
Förmögenhetsskatt och arvsskatt drabbar fattiga hårdare än rika
Vi har kanske olika definitioner på vem som är fattig resp rik?
Skatten var vid avskaffandet 2007, 1,5 procent av den del som översteg 1,5 miljoner kronor för ensamstående, 3 miljoner för gifta och samboende (tillsammans).
Det var väldigt få fattiga som drabbades.
 
  • Gilla
kortis och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det borde väl vara rätt välkänt vid det här laget att det förekommer grovt utnyttjande av folk i bygg- och städbranscherna i Sverige. Folk som jobbar 12 timmar om dagen 6 dagar i veckan, inte får ut hela den lön som man kommit överens om etc.
Rätt välkänt…? Kan du nämna några företag där det bevisligen är på det sättet?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P PHPersson skrev:
Rätt välkänt…? Kan du nämna några företag där det bevisligen är på det sättet?
Naturligtvis kan vi som inte är i branschen nämna företag men alla stora byggföretag som är huvudentrepenörer använder sig av den organiserade brottsligheten som i underentreprenörer och är därför en del av brottsligheten. Ses använder sig av allt som de kan tjäna pengar på.
Till och med Byggranchen inser att det är ett stort problem.
Även Skatteverket och polis och Ekobrottsmyndigheten.
Det är faktiskt bara en googling bort.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K kortis skrev:
Naturligtvis kan vi som inte är i branschen nämna företag men alla stora byggföretag som är huvudentrepenörer använder sig av den organiserade brottsligheten som i underentreprenörer och är därför en del av brottsligheten. Ses använder sig av allt som de kan tjäna pengar på.
Till och med Byggranchen inser att det är ett stort problem.
Även Skatteverket och polis och Ekobrottsmyndigheten.
Det är faktiskt bara en googling bort.
Varför inte länka om det är så accepterar och välkänt?
 
Rejäl skrev:
[länk]

[länk]
1. Vad jag kan läsa mig till är det ”bara” småföretag som Peab anlitat som ev fuskat. Jag försvarar det inte alls men samtidigt är det inte Peab själva utan några små inhyrda bolag. Så nej det stämmer inte med vad BirgitS skrev.
2. Ingenstans står det att bolagen erkänt eller blivit dömda så med andra ord bara teorier.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
P
P PHPersson skrev:
1. Vad jag kan läsa mig till är det ”bara” småföretag som Peab anlitat som ev fuskat. Jag försvarar det inte alls men samtidigt är det inte Peab själva utan några små inhyrda bolag. Så nej det stämmer inte med vad BirgitS skrev.
Jag jobbar i branschen alla dom stora fuskar tro mig utan deras tillåtelse hade det aldrig skett..
 
  • Gilla
LaT och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
[länk]

[länk]
Om facket skulle göra något vettigt så borde de ju strejka på dessa stora byggbolag som medvetet utnyttjar folk. Men av någon anledning skiter de i det. Men Tesla som ändå har villkor som är ganska lika kollektivavtalet ger de sig på. Snacka om att sila mygg o svälja kameler.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
P
L lbgu skrev:
Om facket skulle göra något vettigt så borde de ju strejka på dessa stora byggbolag som medvetet utnyttjar folk. Men av någon anledning skiter de i det. Men Tesla som ändå har villkor som är ganska lika kollektivavtalet ger de sig på. Snacka om att sila mygg o svälja kameler.
Ja dom stora byggbolagen har egna advokater/jurister..
Ja något behöver göras.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Jag jobbar i branschen alla dom stora fuskar tro mig utan deras tillåtelse hade det aldrig skett..
Jag tror dig och jag tror också att det är så men har det bevisats någongång? Vad jag vill komma fram till är om facken gör någon nytta?
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P PHPersson skrev:
Rätt välkänt…? Kan du nämna några företag där det bevisligen är på det sättet?
Förutom Rejäls byggexempel då har det ju t.ex. framkommit vid utredningen efter hissolyckan vid bygget i Sundbyberg där några omkom.

Det förekommer dömda företag/personer som utnyttjat bärplockare och det har ju skrivits massor om det under åren.
Nu fastställer hovrätten fängelsestraffet på 2,5 år för paret som döms för grov människoexploatering i nio fall.
De nio thailändarna vittnade under tingsrättsförhandlingen om enkla levnadsförhållanden, arbetsdagar på 15 timmar och utebliven ledighet.
https://www.svd.se/a/3MPqwM/barforetagare-doms-till-fangelse

Så ännu värre än vad jag skrev förut.

Jag förstår liksom inte hur man kan ha undvikit att läsa all den information om detta som publicerats de senaste åren.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
P PHPersson skrev:
Jag tror dig och jag tror också att det är så men har det bevisats någongång?
Dom stora bolagen åker på smällar nästan alltid är det ekonomiska straff men trots stora bötesbelopp så tjänar dom på fusket något enormt..
 
Det handlar inte om det utan i min värld har inga större företag med kollektivavtal blivit dömda och du har inget som säger emot det antar jag?
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom Rejäls byggexempel då har det ju t.ex. framkommit vid utredningen efter hissolyckan vid bygget i Sundbyberg där några omkom.

Det förekommer dömda företag/personer som utnyttjat bärplockare och det har ju skrivits massor om det under åren.


[länk]

Så ännu värre än vad jag skrev förut.

Jag förstår liksom inte hur man kan ha undvikit att läsa all den information om detta som publicerats de senaste åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.