Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Rejäl skrev:
Dom stora bolagen åker på smällar nästan alltid är det ekonomiska straff men trots stora bötesbelopp så tjänar dom på fusket något enormt..
Ja det är tragiskt… att facken ihop med lagen är så meningslösa att fusk ändå lönar sig.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
Tänk tex. Volkswagen som blåste "alla". Fuskade med dieselgate så att folk dör pga. utsläpp, kunder betalat mer pga extra förbrukning och de betalde bara sig ur det. Idag verkar inte folk bry sig utan köper bilar från VW som att det aldrig hänt.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
P PHPersson skrev:
Det handlar inte om det utan i min värld har inga större företag med kollektivavtal blivit dömda och du har inget som säger emot det antar jag?
Ingen har skrivit om just större företag med kollektivavtal, utan bara generellt om företag.
Begränsningen är något som du har hittat på. Jag tänker inte sitta och gå igenom alla domar vid arbetsdomstolen för att göra dig glad, det får du göra själv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ingen har skrivit om just större företag med kollektivavtal, utan bara generellt om företag.
Begränsningen är något som du har hittat på. Jag tänker inte sitta och gå igenom alla domar vid arbetsdomstolen för att göra dig glad, det får du göra själv.
Behöver du inte, vi kan bara konstatera att det inte finns... tragiskt att facken är meningslösa eftersom de stora bara anlitar mindre för fusk
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja dom stora byggbolagen har egna advokater/jurister..
Ja något behöver göras.
Tesla lär väl också ha egna advokater, men det skyddade inte dem från facket.

Visar bara att facket totalt saknar sunt förnuft. I en sådan här fråga skulle de kunna vinna stöd ifall de slogs. Men av någon anledning skiter de i det. 'De är bra på att gräva sin egen grav.
 
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
P
P PHPersson skrev:
Det handlar inte om det utan i min värld har inga större företag med kollektivavtal blivit dömda och du har inget som säger emot det antar jag?
Jo det finns men det är ju någon person som i så fall får ta smällen..

https://www.byggnadsarbetaren.se/efter-miljonmuta-peabchef-domd-till-fangelse/

https://www.byggvarlden.se/skanska-fallda-i-tingsratten/

https://www.sverigesradio.se/artikel/nu-faller-domen-i-stort-bedragerifall

https://norrahalland.se/nyheter/byggskandal-gav-nya-insikter/24056

Det finns hur mycket som hela orkar inte googla mer..
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P PHPersson skrev:
Behöver du inte, vi kan bara konstatera att det inte finns... tragiskt att facken är meningslösa eftersom de stora bara anlitar mindre för fusk
Jag har inte sett något från dig som verkligen visar att det inte finns utan bara att du tror det.

Ja, det vore ju bättre om ändå fler var med i facket och hade kollektivavtal, då skulle ju facket kunna göra mer.
 
  • Wow
  • Gilla
Jonatan79 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Visar bara att facket totalt saknar sunt förnuft. I en sådan här fråga skulle de kunna vinna stöd ifall de slogs. Men av någon anledning skiter de i det. 'De är bra på att gräva sin egen grav.
Vad syftar på med "sådan här fråga"?
Om du syftar på utnyttjandet av folk i byggbranschen så har ju facket varit med och tryckt på t.ex. framtagandet av ID06 som gjort det svårare att utnyttja folk.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Det är svårare att kontrollera en bransch som byggbranschen i och med att det är ständigt nya arbetsplatser och byggen, kontrollmyndigheterna ligger steget efter som resterande delar av samhället gör vi ser ju vilka problem polisen har med brottsligheten..

Det är mycket enklare att hålla koll på ett företag som tex. Tesla, Volvo som är på samma plats..
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inte sett något från dig som verkligen visar att det inte finns utan bara att du tror det.

Ja, det vore ju bättre om ändå fler var med i facket och hade kollektivavtal, då skulle ju facket kunna göra mer.
Jag har inte sett något från dig som verkligen visar att det finns.

Knappast… facket hjälper inte… pengar styr till syven och sist. Tyvärr helt meningslöst, facken har ingen makt av betydelse och allt detta bevisar enligt mig det. Personligen blev jag av med 200’ för att jag var med i Unionen och trodde de stod på min sida men jag hade fel och har lärt mig den hårde vägen att de är meningslösa på individnivå.
 
  • Gilla
TommyC och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Vad syftar på med "sådan här fråga"?
Om du syftar på utnyttjandet av folk i byggbranschen så har ju facket varit med och tryckt på t.ex. framtagandet av ID06 som gjort det svårare att utnyttja folk.
Källa på det? Att facken tryckt på för ID06. Min uppfattning är att det bara är eniga och tycker det är en bra idé.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Va! Har du missat all kommunikation i media av LO, IF Metall, S , V och alla andra förbund sedan september 2023?
Ja & Nej. Jag har inte koll på vad politikerna sagt om konflikten. Om de nu sagt något. Vad LO och de andra förbund som uttalat sig sagt är väl bara att de stöttar IF Metall. Om man skall sammanfatta det jag snappat upp. MEN - ingen av dessa är part i konflikten. Så vad de säger är inte mycket mer värt än vad som skrivs i denna tråd. Det är inte det saken gäller.

Det jag menar är endast att det kommuniceras väldigt lite av Tesla Sverige och IF Metall. Och dessutom i princip inget konkret alls. Här i tråden har det sökts info om saker som t.ex. Teslas anställningsavtal utan att vi har mycket mer än gissningar att gå på.

Det skrivs säkert 100 gånger(?) så mycket i media om vad Elon Musk gör, skriver och säger.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
O O skrev:
Ja & Nej. Jag har inte koll på vad politikerna sagt om konflikten. Om de nu sagt något. Vad LO och de andra förbund som uttalat sig sagt är väl bara att de stöttar IF Metall. Om man skall sammanfatta det jag snappat upp. MEN - ingen av dessa är part i konflikten. Så vad de säger är inte mycket mer värt än vad som skrivs i denna tråd. Det är inte det saken gäller.

Det jag menar är endast att det kommuniceras väldigt lite av Tesla Sverige och IF Metall. Och dessutom i princip inget konkret alls. Här i tråden har det sökts info om saker som t.ex. Teslas anställningsavtal utan att vi har mycket mer än gissningar att gå på.

Det skrivs säkert 100 gånger(?) så mycket i media om vad Elon Musk gör, skriver och säger.
Musk, tycka vad man vill om honom, är grymt duktig på att få uppmärksamhet.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Som Wikipedia skriver, informationsyrket som egen arbetskategori är från 50-talet.
Kommunikatör i den betydelsen vi diskuterar här är något betydligt nyare än så. Det har exploderat med kommunikatörer de senaste decennierna. På 1900-talet fanns de knappt. Kommunikatör är oxo något helt annat än vad som beskrivs på Wikipedia i länken. Om man tar sig tid och läser hela texten är detta mycket tydligt. Som exempel står det följande
Informatörernas yrkesetik medför emellertid att de lär sina chefer att snabbt gå ut i massmedia och erkänna fel och svara ärligt på journalisters frågor och att försöka vända på steken – "inför framtiden har vi nytta av den här tråkiga erfarenheten".
De kommunikatörer vi diskuterar är de som gör exakt det jobbet informatörerna anser är chefens uppgift.
 
L lbgu skrev:
Om facket skulle göra något vettigt så borde de ju strejka på dessa stora byggbolag som medvetet utnyttjar folk.
Varken facket eller de anställda på de stora bolagen är inblandade. Det medvetna utnyttjandet sker via underleverantörer. Inte sällan utländska sådana.
L lbgu skrev:
Men av någon anledning skiter de i det.
De som utnyttjar anställda använder de knep de kan för att komma undan. Och de är väldigt skickliga på att se till att svensk lag, svensk uppdragsgivare (obs inte arbetsgivare) och svenskt "fack" inte kan komma åt dem.

Om vi med "Facket" menar IF Metall kan de inte göra mycket. Vad utländska facket gör eller inte gör i utlandet har jag sämre koll på. Fast det är faktiskt så att svenska fackförbund försöker och gör vad de kan för att komma tillrätta med problemen att medvetet utnyttja folk.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.