Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS BirgitS skrev:
Menar du att du är väl insatt i Tesla Swedens organisation?
Vilken bedömning har de gjort?
Bedömningen att kommunicera minimalt gällande konflikten.
 
L lbgu skrev:
Sen blir det ju helt absurt att man ska anställa en kommunikatör bara för att spara några timmars arbete för en chef
👍Dessutom skall kommunikatören först ta upp chefens tid innan möte med journalist för att vveta vad som är OK att kommunicera. Efter mötet behövs säkert ytterligare tid med chefen för att återkoppla vad som hänt, sagts.
L lbgu skrev:
som antagligen ändå lägger en massa tid på onödiga möten och annat. Om du kan räkna så inser du att man kan lägga ganska många arbetstimmar för att motivera att inte behöva anställa en kommunikatör.
👍
BirgitS BirgitS skrev:
När något särskilt händer så är det inte fråga om några minuter i veckan. Utan timmar.
Jo, fast "något särskilt händer" väldigt sällan. Kanske flera år mellan gångerna. Och i sådana fall har en kvalificerad chef inga problem att prioritera om sin dag och hantera den kommunikation som krävs.
L lbgu skrev:
Men du tycker att det är vettigt att lägga mellan 500k och en miljon om året bara för att spara några timmars jobb åt en chef.
Precis👍 Det är väldigt svårt att räkna hem en kommunikatör. Alltså att se att ett företags vinst blir större om man anställer kommunikatörer. Det blir nog i realiteten bara en extra kostnad för företaget.

När det gäller skattefinansierad verksamhet som myndigheter finns ingen vinst att nagga av. Allt är en ren kostnad, ekonomiskt sett. Vilket i slutänden innebär att skattebetalarna får betala lite mer för varje kommunikatör som anställs.
L lbgu skrev:
Sen kan man nog se det som att det ingår i en chefs arbetsuppgifter att svara på frågor om sin organisation.
Så är det. Både internt och externt. Varje kommunikatör som anställs visar att ledningen/chefen inte klarar av sitt jobb. Kanske är det så att det är kommunikatören som borde ha chefspositionen och (den ofta politiskt tillsatta) chefen som är den överflödiga.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Kommunicerar inåt?
Vartenda sjukhus har väl både interna och externa webbplatser med en massa information som behöver underhållas?
Det och motsvarande har de haft sedan långt innan det fanns kommunikatörer...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tesla Sverige verkar klara sig hyggligt bra utan en kommunikatör eller liknande! Hur har IF metall gjort, har de en hel stab som kommunicerar?
If metall verkar å andra sidan ha väldigt många kommunikatörer. Så fort media rapporterar något om konflikten så är det något nytt namn inom if metall som uttalar sig. Ibland uttalar sig flera olika personer från if metall i samma artikel. Och ibland så uttalar sig flera andra kommunikatörer från olika avdelningar, olika förbund och olika företag som är inblandade.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
If metall verkar å andra sidan ha väldigt många kommunikatörer. Så fort media rapporterar något om konflikten så är det något nytt namn inom if metall som uttalar sig. Ibland uttalar sig flera olika personer från if metall i samma artikel. Och ibland så uttalar sig flera andra kommunikatörer från olika avdelningar, olika förbund och olika företag som är inblandade.
Mmm. Många kockar är de, och propparna går ofta!
 
  • Haha
Intet
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, vad smart att låta en väldigt dyr chef lägga ner tid på att mejla media
Det kostar att maila en kommunikatör oxo
BirgitS BirgitS skrev:
och boka lokal i stället för en billig kommunikatör.
Att boka lokal tar max 2 min för högste chefen. Absolut max. Det är grejen mad att ha makten att bestämma, chefen behöver inte kolla om det är ledigt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar ju inte fatta att
Vad andra fattar vet jag inte.
BirgitS BirgitS skrev:
en kommunikatör kan ha många arbetsuppgifter som har med kommunikation att göra. Trots att jag skrev det för mindre än 1 timme sen.
Men det är en poäng. Som jag ser saken är detta en mycket stor del av problemet med kommunikatörer. Alltså att de måste ges arbetsuppgifter heltid. Inte bara de korta stunder de kommunicerar externt.

Det behövs jättemycket kommunikation inom en organisation, myndighet eller ett sjukhus. Det har alltid varit så. Det har alltid kommunicerats. Även innan det började dyka upp kommunikatörer.

Att sluta med direkt kommunikation och gå via en eller flera kommunikatörer innebär ytterligare risker för missuppfattningar, speciellt när dessa kommunikatörer varken förstår verksamheten helt eller behärskar fackspråket. Varje kommunikatör är en extra felkälla.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tesla Sverige verkar klara sig hyggligt bra utan en kommunikatör eller liknande! Hur har IF metall gjort, har de en hel stab som kommunicerar?
... jag vet inte. Men -

Jag får intrycket att såväl Tesla som IF Metall fokuserar på kärnverksamheten. Om en journalist eller forumdeltagare är nyfiken på vad som händer bryr de sig inte. De har inget att vinna på att informera oss på detta forum, lika lite som journalister.

Jag tycker båda parterna gör alldeles rätt i detta. Det är så företag fungerar. Man sköter sig själv. Kommunikation har man med leverantörer och kunder. Marknadsföring köper man av reklamfirmor. Slutsatsen är att ingen av parterna behöver någon kommunikatör. För det finns egentligen inget att kommunicera som inte redan är sagt. I alla fall inte i denna konflikt.

När det gäller IF Metall tror jag saken är lite annorlunda än i ett företag. Det är inte frågan om att tjäna pengar utan att hushålla med det man redan har effektivt. Fackföreningar har lite annat folk i sin organisation än en bilverkstad/säljare. De i toppen har alla nått sina positioner på sina goda meriter som skickliga kommunikatörer. Att de skulle kunna hitta en enda kommunikatör som är bättre verkar otroligt.

Att de är bra kommunikatörer på IF Metall och på Tesla Sverige visar sig i att de inget säger när det inte finns något att säga.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
O O skrev:
... jag vet inte. Men -

Jag får intrycket att såväl Tesla som IF Metall fokuserar på kärnverksamheten. Om en journalist eller forumdeltagare är nyfiken på vad som händer bryr de sig inte. De har inget att vinna på att informera oss på detta forum, lika lite som journalister.

Jag tycker båda parterna gör alldeles rätt i detta. Det är så företag fungerar. Man sköter sig själv. Kommunikation har man med leverantörer och kunder. Marknadsföring köper man av reklamfirmor. Slutsatsen är att ingen av parterna behöver någon kommunikatör. För det finns egentligen inget att kommunicera som inte redan är sagt. I alla fall inte i denna konflikt.

När det gäller IF Metall tror jag saken är lite annorlunda än i ett företag. Det är inte frågan om att tjäna pengar utan att hushålla med det man redan har effektivt. Fackföreningar har lite annat folk i sin organisation än en bilverkstad/säljare. De i toppen har alla nått sina positioner på sina goda meriter som skickliga kommunikatörer. Att de skulle kunna hitta en enda kommunikatör som är bättre verkar otroligt.

Att de är bra kommunikatörer på IF Metall och på Tesla Sverige visar sig i att de inget säger när det inte finns något att säga.
Va! Har du missat all kommunikation i media av LO, IF Metall, S , V och alla andra förbund sedan september 2023?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bedömningen att kommunicera minimalt gällande konflikten.
Och du tycker att det var ett bra val?

Tesla Sweden har just nu ett ledigt jobb för någon som har hög kompetens gällande t.ex. skriven och muntlig kommunikation, även om det inte gäller kommunikation med media utan andra externa organisationer förutom internt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Och du tycker att det var ett bra val?

Tesla Sweden har just nu ett ledigt jobb för någon som har hög kompetens gällande t.ex. skriven och muntlig kommunikation, även om det inte gäller kommunikation med media utan andra externa organisationer förutom internt.
Vad tycker du själv?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Kommunicerar inåt?
Vartenda sjukhus har väl både interna och externa webbplatser med en massa information som behöver underhållas?
L lbgu skrev:
Du verkar ju inte fatta att det kostar väldigt mycket att ha en person anställd bara för att spara lite tid åt en annan person som kanske kostar dubbelt så mycket i timmen. Sen har väl många chefer assistenter som kan sköta det praktiska.

Sen är det knappast mediestorm mot ett sjukhus särskilt ofta, så bara av den anledningen känns det som ett oförutsett problem som man får hantera bäst det går när det händer. Inte ha särskild personal anställd för att svara på journalistfrågor som kanske aldrig kommer.
Undrar hur många kommunikatörer de har på Karolinska bara för kommunikation med journalister det verkar vara konstant orkan där, och befogad sådan
 
BirgitS
O O skrev:
Det och motsvarande har de haft sedan långt innan det fanns kommunikatörer...
Som Wikipedia skriver, informationsyrket som egen arbetskategori är från 50-talet. Innan dess hade sjukhusen inga webbplatser och de var mycket små, så det gick att ha direkt kontakt på ett annat sätt än inom Karolinska universitetssjukhuset med ungefär 16 000 anställda.

"I och med införandet av MBL-lagen och de kraftiga opinionsrörelserna under slutet av 1960- och början av 1970-talet märkte företagen att det inte var effektivt nog att bara ha enkelriktad information och började istället även föra en dialog med mottagaren. Ett nytt element inom yrket informatör hade skapats och man talade nu också om ”kommunikation”. Under 1970-talet ökade antalet offentliganställda informatörer avsevärt i och med kraven på öppenhet och insyn i myndigheternas beslut."

Så om ingen vill ha insyn i myndigheter och annat inom den offentliga sektorn så är det utmärkt att ta bort kommunikatörer och andra på informationsavdelningarna. Vill du att sjukhusen ska stänga in sig utan insyn, ingen ska få veta när det begås misstag, när det finns vårdköer etc.?
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad tycker du själv?
Jag tycker att det är ytterst ovanligt att det kan bli för mycket information. Under konflikten tycker jag verkligen att Tesla kunde ha varit mer öppna och kommit med mer information. Jag hade kanske tyckt annorlunda då.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tycker att det är ytterst ovanligt att det kan bli för mycket information. Under konflikten tycker jag verkligen att Tesla kunde ha varit mer öppna och kommit med mer information. Jag hade kanske tyckt annorlunda då.
Svårt att säga. Det KANSKE visar sig när/om konflikten tar slut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.