Status
Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
L lbgu skrev:
Tar väl ingen tid från kärnverksamheten ifall en chef lägger några minuter på att svara några frågor. Skulle däremot telefonisten koppla journalisten till en läkare som förberedde en operation så är det nog en hint att telefonisten inte passar för sitt jobb. Och klarar inte chefen ett journalistsamtal utan att göra bort sig så är nog även denne på fel plats.

Att en chef någon gång svarar på lite frågor är garanterat en betydligt mindre kostnad än att ha en kommunikatör anställd. Bättre att använda en ansträngd budget till att anställa vårdpersonal än att anställa kommunikatörer eller ge vårdpersonalen bättre betalt.
När något särskilt händer så är det inte fråga om några minuter i veckan. Utan timmar.

Är det bättre att 10 journalister ställer ungefär samma frågor med en timmes mellanrum eller är det bättre att en kommunikatör organiserar en presskonferens så att det sker vid ett tillfälle?
Vilket tror du tar bort mest tid från kärnverksamheten?
 
BirgitS BirgitS skrev:
När något särskilt händer så är det inte fråga om några minuter i veckan. Utan timmar.

Är det bättre att 10 journalister ställer ungefär samma frågor med en timmes mellanrum eller är det bättre att en kommunikatör organiserar en presskonferens så att det sker vid ett tillfälle?
Vilket tror du tar bort mest tid från kärnverksamheten?
Det viktiga kanske är. Vad gör kommunikatören när hen inte kommunicerar utåt? När tjänstemän inte har något att göra hörde man jämt o ständigt, nej det är inte min uppgift, det är jag inte anställd för, vilket milt uttryckt var frustrerande.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När något särskilt händer så är det inte fråga om några minuter i veckan. Utan timmar.

Är det bättre att 10 journalister ställer ungefär samma frågor med en timmes mellanrum eller är det bättre att en kommunikatör organiserar en presskonferens så att det sker vid ett tillfälle?
Vilket tror du tar bort mest tid från kärnverksamheten?
En chef med lite innanför pannbenet klarar väl också av att kalla till en presskonferens om det skulle anses spara en massa tid.

Sen blir det ju helt absurt att man ska anställa en kommunikatör bara för att spara några timmars arbete för en chef som antagligen ändå lägger en massa tid på onödiga möten och annat. Om du kan räkna så inser du att man kan lägga ganska många arbetstimmar för att motivera att inte behöva anställa en kommunikatör. Men du tycker att det är vettigt att lägga mellan 500k och en miljon om året bara för att spara några timmars jobb åt en chef. Sen kan man nog se det som att det ingår i en chefs arbetsuppgifter att svara på frågor om sin organisation.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
K kortis skrev:
Det viktiga kanske är. Vad gör kommunikatören när hen inte kommunicerar utåt? När tjänstemän inte har något att göra hörde man jämt o ständigt, nej det är inte min uppgift, det är jag inte anställd för, vilket milt uttryckt var frustrerande.
Kommunicerar inåt?
Vartenda sjukhus har väl både interna och externa webbplatser med en massa information som behöver underhållas?
 
BirgitS
L lbgu skrev:
En chef med lite innanför pannbenet klarar väl också av att kalla till en presskonferens om det skulle anses spara en massa tid.
Ja, vad smart att låta en väldigt dyr chef lägga ner tid på att mejla media och boka lokal i stället för en billig kommunikatör. Jag trodde man ville att pengarna skulle gå till kärnverksamheten men det var tydligen tvärtom.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, vad smart att låta en väldigt dyr chef lägga ner tid på att mejla media och boka lokal i stället för en billig kommunikatör. Jag trodde man ville att pengarna skulle gå till kärnverksamheten men det var tydligen tvärtom.
Du verkar ju inte fatta att det kostar väldigt mycket att ha en person anställd bara för att spara lite tid åt en annan person som kanske kostar dubbelt så mycket i timmen. Sen har väl många chefer assistenter som kan sköta det praktiska.

Sen är det knappast mediestorm mot ett sjukhus särskilt ofta, så bara av den anledningen känns det som ett oförutsett problem som man får hantera bäst det går när det händer. Inte ha särskild personal anställd för att svara på journalistfrågor som kanske aldrig kommer.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
L lbgu skrev:
Du verkar ju inte fatta att det kostar väldigt mycket att ha en person anställd bara för att spara lite tid åt en annan person som kanske kostar dubbelt så mycket i timmen. Sen har väl många chefer assistenter som kan sköta det praktiska.
Du verkar ju inte fatta att en kommunikatör kan ha många arbetsuppgifter som har med kommunikation att göra. Trots att jag skrev det för mindre än 1 timme sen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar ju inte fatta att en kommunikatör kan ha många arbetsuppgifter som har med kommunikation att göra. Trots att jag skrev det för mindre än 1 timme sen.
Tesla Sverige verkar klara sig hyggligt bra utan en kommunikatör eller liknande! Hur har IF metall gjort, har de en hel stab som kommunicerar?
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Du verkar ju inte fatta att en kommunikatör kan ha många arbetsuppgifter som har med kommunikation att göra. Trots att jag skrev det för mindre än 1 timme sen.
Uppgifter som andra anställda kan sköta vid de tillfällen behov av detta uppstår.

Att hålla hemsidor uppdaterade och skriva ett månadsbrev behöver man inga specialanställda för på ett sjukhus. Det är sådana uppgifter anställd (icke vårdpersonal) kan sköta när behov uppstår.

Ju mer jag tänker på det ju mer inser jag att väldigt få skulle sakna yrkesgruppen kommunikatör ifall den inte fanns. Världen skulle knappast bli sämre. Bland de som skulle sakna dem finns folk typ Putin som verkar sysselsätta ett stort antal kommunikatörer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS
Eftersom folk inte verkar ha någon kunskap om vad en kommunikatör är så:
Informatör, kommunikatör, kommunikationskonsult eller informationstjänsteman (engelska: public information officer eller public relations specialist) är en yrkesbeteckning för personer som på olika nivåer arbetar med public relations (PR), information och kommunikation i offentliga eller privata organisationer. De vanligaste tjänsterna inom informatörsyrket i Sverige är informationsdirektör, informationschef, informatör, informationssekreterare, informationsassistent, pressekreterare, pressinformatör, webbredaktör, personaltidningsredaktör samt PR-konsult.

Ofta har de som arbetar på en informationsavdelning olika bakgrund – någon har en utbildning i medie- och kommunikationsvetenskap, en annan har bakgrund som journalist, en tredje har specialiserat sig på webbdesign och Internets växande möjligheter, en fjärde har specialiserat sig på omvärldsbevakning, och så vidare.
Informatörers arbete handlar både om att samla in och systematisera information utifrån som är viktig för organisationen, och om att föra ut information från organisationen till allmänheten eller specifika målgrupper.
En informatörs ansvarsområden kan vidare indelas i extern information och intern information. Den interna informationen riktar sig till målgrupper inom den organisation som informatören tillhör; i en kommun till exempel till personalen, förvaltningscheferna eller politikerna. Informationen kan handla om ny lagstiftning, en policy som antagits av politikerna i kommunfulläktige eller om kommunens budget, och i allt väsentligt går informatörens arbete ut på att förenkla, begripliggöra, förtydliga och förkorta utan att utelämna något viktigt. Tunga luntor med byråkratiskt språk ska omvandlas till något avsevärt lättare att ta till sig, men utan att innehållet förvanskas eller att några punkter utelämnas.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Kommunikatör

Så om yrkesgruppen kommunikatör upphör så försvinner webbplatserna för sjukhus, polisen, krisinformation osv. Ingen på en myndighet får veta när det har kommit nya lagar eller riktlinjer från myndighetens ledning som påverkar deras arbete. Inga broschyrer om sjukdomar och behandling som vårdpersonalen kan dela ut. ingen broschyr om vad man ska tänka på om krisen/kriget kommer. Politikerna får ingen information om vad som händer på myndigheterna.
 
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tesla Sverige verkar klara sig hyggligt bra utan en kommunikatör eller liknande!
Så du är väl insatt i deras organisation och vet vilka tjänster som finns där?

Så kommer det inte mycket information från dem heller. Eller hur?
Det är väl något som har saknats många gånger i tråden. Eller hur?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Så du är väl insatt i deras organisation och vet vilka tjänster som finns där?

Så kommer det inte mycket information från dem heller. Eller hur?
Det är väl något som har saknats många gånger i tråden. Eller hur?
Precis det jag menar. Tesla har gjort den bedömningen.
 
N
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Tesla Sverige verkar klara sig hyggligt bra utan en kommunikatör eller liknande! Hur har IF metall gjort, har de en hel stab som kommunicerar?
Vart hittar man information om vilka olika yrkesgrupper som finns på Tesla?

Dom har iofs säkert inte lika mycket att hålla reda på som ett sjukhus heller.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
BirgitS
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Precis det jag menar. Tesla har gjort den bedömningen.
Menar du att du är väl insatt i Tesla Swedens organisation?
Vilken bedömning har de gjort?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.