717 704 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Tydligen har din vän problem med att lämna in en jämkning till skatteverket, det påverkar skatten på engångsbelopp också.F fsn skrev:
Man kan lämna in flera jämkningar om man har ojämna inkomster och ersättningar under året.
Resultatet blir att engångsbeloppet beskattas med motsvarande din marginalskatt, precis som jag skrivit tidigare.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Totalt tappat det märker jag…. NATURLIGTVIS är frågan hur ett engångsbelopp beskattas OM man inte jämkar. Jag tror att precis ALLA både förstår och förutsätter det utom just DU.P Peter787 skrev:Tydligen har din vän problem med att lämna in en jämkning till skatteverket, det påverkar skatten på engångsbelopp också.
Man kan lämna in flera jämkningar om man har ojämna inkomster och ersättningar under året.
Resultatet blir att engångsbeloppet beskattas med motsvarande din marginalskatt, precis som jag skrivit tidigare.
Det Musk kan göra för att klara fighten är att köpa upp de stora verkstäderna där Tesla servas och repas mm. Anställa egna elektriker, mekaniker och servicetekniker så han kommer undan maffian, men snabbt kommer det inte gå
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Det blir knivigt. Skall han då anställa personer som inte är medlemmar i facket? Det är en fråga som inte får ställas av en arbetsgivare i en anställningssituation. Han riskerar att hamnar i samma situation som nu.Jonatan79 skrev:
Ja, det ser tufft ut för de stora verkstäderna. De små & tesla-ägda kan tuffa på som vanligt.F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Som jag förstår det är det ett mindre problem om inte bolaget är anslutet och samtliga anställda inte är anslutna. Det går att anställa nya eller flytta folk inom tesla / bolaget.F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Kanske, men att sortera ut fackligt anslutna tror jag inte är lagligt. Jag tror inte Elon kommer att vika sig. IF Metall har 10 Miljarder i strejkkassan, Elon har vaskat ungefär 250 Miljarder på Twitter hittills och verkar ta det med relativt lugn.Jonatan79 skrev:
Jag förstår inte hur flera här verkar blanda ihop ungefärligt debiterad preliminärskatt, med eller utan jämkning, med den slutligen beslutade skatten för året som fastställs betydligt senare.F fsn skrev:
Skatten på engångsbeloppet, eller på annan inkomst, påverkas naturligtvis inte av en jämkning.
Kollektivavtal är för att fack och arbetsgivare ska kunna förhandla enligt den Svenska modellen. Alternativet hade varit att lagstadga kollektivavtalet utan förhandlingJ Jeppson skrev: