Status
Inte öppen för fler kommentarer.
F
S Styrman_jansson skrev:
Precis så funkar det enligt min erfarenhet ( har tantiem som fallit ut några gånger)
Ja, det är det vanliga skulle jag säga.

P
F fsn skrev:
Faktum kvarstår att du inte har en jävla aning om nåt du bubblat om hittills.
Tydligen har din vän problem med att lämna in en jämkning till skatteverket, det påverkar skatten på engångsbelopp också.
Man kan lämna in flera jämkningar om man har ojämna inkomster och ersättningar under året.
Resultatet blir att engångsbeloppet beskattas med motsvarande din marginalskatt, precis som jag skrivit tidigare.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
P Peter787 skrev:
Tydligen har din vän problem med att lämna in en jämkning till skatteverket, det påverkar skatten på engångsbelopp också.
Man kan lämna in flera jämkningar om man har ojämna inkomster och ersättningar under året.
Resultatet blir att engångsbeloppet beskattas med motsvarande din marginalskatt, precis som jag skrivit tidigare.
Totalt tappat det märker jag…. NATURLIGTVIS är frågan hur ett engångsbelopp beskattas OM man inte jämkar. Jag tror att precis ALLA både förstår och förutsätter det utom just DU.

• Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Totalt tappat det märker jag…. NATURLIGTVIS är frågan hur ett engångsbelopp beskattas OM man inte jämkar. Jag tror att precis ALLA både förstår och förutsätter det utom just DU.
Lever man ur hand i mun så...

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
P Peter787 skrev:
Lever man ur hand i mun så...
Du verkar ha svårt att både släppa och förstå. Att i det sammanhanget inte jämka är exakta motsatsen till ”ur hand i mun”.

Det Musk kan göra för att klara fighten är att köpa upp de stora verkstäderna där Tesla servas och repas mm. Anställa egna elektriker, mekaniker och servicetekniker så han kommer undan maffian, men snabbt kommer det inte gå

F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det Musk kan göra för att klara fighten är att köpa upp de stora verkstäderna där Tesla servas och repas mm. Anställa egna elektriker, mekaniker och servicetekniker så han kommer undan maffian, men snabbt kommer det inte gå
Det blir knivigt. Skall han då anställa personer som inte är medlemmar i facket? Det är en fråga som inte får ställas av en arbetsgivare i en anställningssituation. Han riskerar att hamnar i samma situation som nu.

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det blir knivigt. Skall han då anställa personer som inte är medlemmar i facket? Det är en fråga som inte får ställas av en arbetsgivare i en anställningssituation. Han riskerar att hamnar i samma situation som nu.
Ja, det ser tufft ut för de stora verkstäderna. De små & tesla-ägda kan tuffa på som vanligt.

F
Ja, det ser tufft ut för de stora verkstäderna. De små & tesla-ägda kan tuffa på som vanligt.
Det spelar väl väldigt liten roll vem som äger verkstaden om fackligt ansluten personal omfattas av konfliktåtgärder.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det spelar väl väldigt liten roll vem som äger verkstaden om fackligt ansluten personal omfattas av konfliktåtgärder.
Som jag förstår det är det ett mindre problem om inte bolaget är anslutet och samtliga anställda inte är anslutna. Det går att anställa nya eller flytta folk inom tesla / bolaget.

F
Som jag förstår det är det ett mindre problem om inte bolaget är anslutet och samtliga anställda inte är anslutna. Det går att anställa nya eller flytta folk inom tesla / bolaget.
Kanske, men att sortera ut fackligt anslutna tror jag inte är lagligt. Jag tror inte Elon kommer att vika sig. IF Metall har 10 Miljarder i strejkkassan, Elon har vaskat ungefär 250 Miljarder på Twitter hittills och verkar ta det med relativt lugn.

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Konstigt förövrigt att ICA-handlarna får så mycket skit för sina priser, men facken kommer undan?
Facken ser ju till att arbetaren får lön så hen kan handla på Ica

• Haha
Tubes
  • Laddar…
F fsn skrev:
NATURLIGTVIS är frågan hur ett engångsbelopp beskattas OM man inte jämkar. Jag tror att precis ALLA både förstår och förutsätter det utom just DU.
Jag förstår inte hur flera här verkar blanda ihop ungefärligt debiterad preliminärskatt, med eller utan jämkning, med den slutligen beslutade skatten för året som fastställs betydligt senare.

Skatten på engångsbeloppet, eller på annan inkomst, påverkas naturligtvis inte av en jämkning.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
P
F fsn skrev:
Du verkar ha svårt att både släppa och förstå. Att i det sammanhanget inte jämka är exakta motsatsen till ”ur hand i mun”.
Du får läsa på vad idiomet betyder ser det ut som.

J Jeppson skrev:
700kr idag, efter en utdragen strejk behöver säkert medlemmarna betala över 1000kr så de korvstinna mupparna på IF Metall kan äta upp sig.

Fy fan vilka maffia fasoner att tvinga företag att ansluta sig till kollektivavtal, i en demokrati (om det existerar) ska det tamejfan vara frivilligt!
Kollektivavtal är för att fack och arbetsgivare ska kunna förhandla enligt den Svenska modellen. Alternativet hade varit att lagstadga kollektivavtalet utan förhandling

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.