717 705 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
så är det, när året summeras så kommer man att betala exakt lika mycket skatt oavsett om man jämkar eller inte. Däremot kan ju jämkning lätt bli lite ”live now, pay later” om man har otur när man tänker.Alfredo skrev:
Nu kanske lagstiftningen inte gäller de som är födda i Sverige utan meningen är att de ska kunna utvisa en massa människor och se till att ingen kommer in i landet.F Fagelbla skrev:Sanning med en viss modifikation. Varför skulle det annars bli en sådan hallå med den nya lagstiftningen som började gälla nu 1 november där arbetskraftsinvandrare som söker arbetstillstånd måste tjäna minst 27360kr/mån. Och visst är det bra med ett krav OM nu denna vore på en sådan nivå att vanliga jobb inom ex vård och omsorg om de fackligt avtalade lönerna låg på den nivån. Nu gör ju de inte det. Den genomsnittslägenhet lönen för vårdbiträden ligger på under den summan, 26700kr/månaden. De 10% som tjänar minst inom yrket tjänar mindre än 22300kr. Och då jobbar väl de flesta vårdbiträden under kollektivavtal gissar jag. Hur mycket nytta har fackförbunden gjort där tro? Då verkar det vara bättre att jobba som lokalvårdare för där har facket (fastighet) i varje fall förhandlat fram en lägstalön som 2024 ska ligga på 26979kr. Visst även om den också ligger under gränsen för arbetstillstånd.
Så i det fallet så kan kanske lagstiftningen lyckas med det som fackförbunden inte lyckats med, få upp lägstalönerna
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Totalt överreklamerat, MBL är ju rena skämtet. om ett företag erbjuder villkor som faktiskt trumfar kollektivavtalet så kan man fråga sig om det är den fighten man verkligen skall ta. Som arbetsgivare får man verkligen vad man betalar för och vill man vara med i framkant så borde det vara självreglerande.P Putte 9497 skrev:
Förr eller senare kommer någon anställd på Tesla på att han vill ha samma bra villkor som hans kompisar på Volvoverkstan som har kollektivavtalJonatan79 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Jag undrar mest om det är någon form av naturlag att man antingen har kollektivavtal av svensk modell eller inför diverse nya lagar? Du verkar mena att de är de enda alternativen och jag har svårt att förstå det. Ett annat alternativ är väl helt uppenbart att låta befintliga teslaverkstäder fortsätta som idag. Är det omöjligt?P Putte 9497 skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Kollektivavtal ser ju olika ut mellan olika fackförbund, det finns olika förutsättningar inom olika yrkesgrupper, det skulle vara svårt att lagstifta in.Alfredo skrev:
Jag undrar mest om det är någon form av naturlag att man antingen har kollektivavtal av svensk modell eller inför diverse nya lagar? Du verkar mena att de är de enda alternativen och jag har svårt att förstå det. Ett annat alternativ är väl helt uppenbart att låta befintliga teslaverkstäder fortsätta som idag. Är det omöjligt?