Status
Inte öppen för fler kommentarer.
P Putte 9497 skrev:
Alternativet hade varit att lagstadga kollektivavtalet utan förhandling
Och andra alternativ kan inte finnas?

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår inte hur flera här verkar blanda ihop ungefärligt debiterad preliminärskatt, med eller utan jämkning, med den slutligen beslutade skatten för året som fastställs betydligt senare.

Skatten på engångsbeloppet, eller på annan inkomst, påverkas naturligtvis inte av en jämkning.
så är det, när året summeras så kommer man att betala exakt lika mycket skatt oavsett om man jämkar eller inte. Däremot kan ju jämkning lätt bli lite ”live now, pay later” om man har otur när man tänker.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Taxture skrev:
Förr hade apoteket medicin hemma nu får man söka flera kedjor över länet för att åka långt……
Det var bättre förr

• Gilla
Lorpar
  • Laddar…
F fsn skrev:
lätt bli lite ”live now, pay later” om man har otur när man tänker.
Grundläggande ekonomisk teori säger att en utbetalning i framtiden är mindre betungande än en omedelbar. 😂

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
F Fagelbla skrev:
Sanning med en viss modifikation. Varför skulle det annars bli en sådan hallå med den nya lagstiftningen som började gälla nu 1 november där arbetskraftsinvandrare som söker arbetstillstånd måste tjäna minst 27360kr/mån. Och visst är det bra med ett krav OM nu denna vore på en sådan nivå att vanliga jobb inom ex vård och omsorg om de fackligt avtalade lönerna låg på den nivån. Nu gör ju de inte det. Den genomsnittslägenhet lönen för vårdbiträden ligger på under den summan, 26700kr/månaden. De 10% som tjänar minst inom yrket tjänar mindre än 22300kr. Och då jobbar väl de flesta vårdbiträden under kollektivavtal gissar jag. Hur mycket nytta har fackförbunden gjort där tro? Då verkar det vara bättre att jobba som lokalvårdare för där har facket (fastighet) i varje fall förhandlat fram en lägstalön som 2024 ska ligga på 26979kr. Visst även om den också ligger under gränsen för arbetstillstånd.

Så i det fallet så kan kanske lagstiftningen lyckas med det som fackförbunden inte lyckats med, få upp lägstalönerna
Nu kanske lagstiftningen inte gäller de som är födda i Sverige utan meningen är att de ska kunna utvisa en massa människor och se till att ingen kommer in i landet.

• Gilla
erik_83
  • Laddar…
F
P Putte 9497 skrev:
Kollektivavtal är för att fack och arbetsgivare ska kunna förhandla enligt den Svenska modellen. Alternativet hade varit att lagstadga kollektivavtalet utan förhandling
Totalt överreklamerat, MBL är ju rena skämtet. om ett företag erbjuder villkor som faktiskt trumfar kollektivavtalet så kan man fråga sig om det är den fighten man verkligen skall ta. Som arbetsgivare får man verkligen vad man betalar för och vill man vara med i framkant så borde det vara självreglerande.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, det ser tufft ut för de stora verkstäderna. De små & tesla-ägda kan tuffa på som vanligt.
Nja, ett tag till.

F
P Peter787 skrev:
Du får läsa på vad idiomet betyder ser det ut som.
Det är alltså ditt svar efter att ha campat på toppen av Mount Stupid sen du gav dig in i tråden och började tjafsa?

• Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Som jag förstår det är det ett mindre problem om inte bolaget är anslutet och samtliga anställda inte är anslutna. Det går att anställa nya eller flytta folk inom tesla / bolaget.
Förr eller senare kommer någon anställd på Tesla på att han vill ha samma bra villkor som hans kompisar på Volvoverkstan som har kollektivavtal

Alfredo Alfredo skrev:
Och andra alternativ kan inte finnas?
Som?

F
P Putte 9497 skrev:
Förr eller senare kommer någon anställd på Tesla på att han vill ha samma bra villkor som hans kompisar på Volvoverkstan som har kollektivavtal
Vilka bättre villkor menar du att Volvo-snubben har då?

• Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Som?
Jag undrar mest om det är någon form av naturlag att man antingen har kollektivavtal av svensk modell eller inför diverse nya lagar? Du verkar mena att de är de enda alternativen och jag har svårt att förstå det. Ett annat alternativ är väl helt uppenbart att låta befintliga teslaverkstäder fortsätta som idag. Är det omöjligt?

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Då är han fri att byta jobb. Vad är problemet?

• Gilla
Peter Petterson och 5 till
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Jag undrar mest om det är någon form av naturlag att man antingen har kollektivavtal av svensk modell eller inför diverse nya lagar? Du verkar mena att de är de enda alternativen och jag har svårt att förstå det. Ett annat alternativ är väl helt uppenbart att låta befintliga teslaverkstäder fortsätta som idag. Är det omöjligt?
Kollektivavtal ser ju olika ut mellan olika fackförbund, det finns olika förutsättningar inom olika yrkesgrupper, det skulle vara svårt att lagstifta in.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
F fsn skrev:
Vilka bättre villkor menar du att Volvo-snubben har då?
Garanterat vettiga pensionsavsättningar? Skälig övertidsersättning? Skälig semester med rätt ersättning?

• Gilla
Putte 9497 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.