702 535 läst ·
14 155 svar
703k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Bra för alla arbetare. Synd att du inte kan inse fakta. Märkligt är det…V varpan1 skrev:
Sker inom andra områden.. t.ex inom kommunerna. Tex. Byggnadsnämnder som beslutar om bygglov, det finns politiker med som tar besluten.L lbgu skrev:Ingen som anser det stötande att ett politiskt parti (SAP) sett till att en organisation de haft/har starka band till får ta över saker som annars hade skötts av staten (Lagar inom arbetsområdet).
Tänk om detta hade skett inom andra områden.
Någon centerförening sköta lagstiftning inom jordbruksområdet.
Moderatförening får sköta en del skattefrågor.
SD-förening får sköta invandringsfrågor.
Hade det varit OK? Eller är det något speciellt skäl att det är ok att låta en organisation med stark koppling till ett politiskt parti sköta lagstiftning inom just arbetsområdet.
Advokatsamfundet är ett exempel. Jägarförbundet ett annat.
Båda har myndighetsuppdrag, trots att de är typ föreningar.
Det är facket som är en förening som har/haft starka kopplingar till SAP. Att ett politiskt parti i maktställning ger en förening de har koppling till lagstiftande funktioner måste väl anses vara korruption på högnivå.K kortis skrev:
På den tiden facket fick denna makt så var även tvångsanslutning av medlemmar till SAP vanligt, så bevisligen hade de starka band till varandra. Sen fanns det givetvis andra fackföreningar som inte hade band till SAP, men de största och mäktigaste hade klara band till SAP.
Man gör som man vill. Det är frivilligt att vara med i facket.A ajn82 skrev:
Men det finns väldigt många som väljer att vara med i facket för att de ser personliga fördelar. Fördelar som är helt oberoende av om en AG har KA eller inte.
Det handlar inte enbart ändra grunden av lönetrappen utan att gå ut över den. Jag vet att jag FÅR göra det, facket är tandlösa. Men dom gillar inte det och det kommer på tal i bland. Det handlar heller ej om att premiera vänner utan rakt upp och ner mer pengar för väldigt bra prestation.K kortis skrev:Lönesystem som lönetrappor är är ju en MBL förhandling.
Att öka lön utöver kollektivavtalet för medarbetare går utmärkt för alla fackföreningar MEN löneppotter och löneförhöjningar ska ju vara fördelade enl. avtal och så är det väl oxå ett lokalt avtal. UTÖVER avtalet så får du väl ge vad du finner lämpligt men borde ju vara väl motiverat så det inte blir kompiskoruption.
Men jag hjälpte ju några gånger frugan när kommunal inte kunde läsa varken lag eller sina avtal, de har haft svårt att skilja på gammal arbetskompis och chefsroller
Förtydligande, jag följer KA och ger mer utöver, det gillar dom inte. Hur vet jag det? Dom har sagt det.
Hallå stopp nu för f*n, har du blivit helt trumpinspirerad i att kasta ut lögner nu eller? Det du säger är ju en fullkomlig lögn. Vi har inte dyrast vård i EU, men däremot har vi bland den absolut bästa vården i världen.Jonatan79 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och nu har ju ex KD starka band med den frireligiösa rörelsen i sverige, KD är bildat av en pastor,L lbgu skrev:Det är facket som är en förening som har/haft starka kopplingar till SAP. Att ett politiskt parti i maktställning ger en förening de har koppling till lagstiftande funktioner måste väl anses vara korruption på högnivå.
På den tiden facket fick denna makt så var även tvångsanslutning av medlemmar till SAP vanligt, så bevisligen hade de starka band till varandra. Sen fanns det givetvis andra fackföreningar som inte hade band till SAP, men de största och mäktigaste hade klara band till SAP.
Centerpartiet är en eller var en kollektiv förening för bönder och är sprunget därifrån.
och om jag inte missminner mig så är faktist Socialdemokraternas ursprung nykterhetsrörelsen
du tänker inte att Moderaterna har stark koppling och får mycket bidrag från näringslivet.
SD anses få mycket bidrag från Svenskt Näringsliv. men ingen i högern vill ofentliggöra var de får alla bidrag ifrån,