Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K kortis skrev:
Och nu har ju ex KD starka band med den frireligiösa rörelsen i sverige, KD är bildat av en pastor,
Centerpartiet är en eller var en kollektiv förening för bönder och är sprunget därifrån.
och om jag inte missminner mig så är faktist Socialdemokraternas ursprung nykterhetsrörelsen
du tänker inte att Moderaterna har stark koppling och får mycket bidrag från näringslivet.
SD anses få mycket bidrag från Svenskt Näringsliv. men ingen i högern vill ofentliggöra var de får alla bidrag ifrån,
Det hade givetvis varit ett problem ifall KD hade gett den frireligiösa rörelsen makten att sköta lagstiftningen för t.ex. religionsfrågor.
Fattar du inte att problemet är att SAP givit en förening makt att sköta lagstiftning.
Att det finns föreningar med koppling till politiska partier är inget problem så länge dessa föreningar inte ges myndighetsfunktioner.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Är vi alltså inte så dåliga som du skrev ?
Är du en sån gubbe som aldrig kan erkänna att han har fel? Stackars din fru och dina barn
 
  • Älska
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Men fackets jurist kan driva målet i tingsrätten för medlemmens räkning, eller hur?
Kan och kan. Verkar otroligt, men rent teoretiskt skulle det kanske kunna vara så.
Att en jurist anställd av facket skulle företräda någon annan än sin arbetsgivare håller jag för ganska otroligt.

En medlem kan såklart företrädas av en jurist. Den juristen kan vara en jurist som facket oxo anlitar. Men juristen företräder då inte facket. Om det händer har jag ingen aning om.
 
L lbgu skrev:
Ingen som anser det stötande att ett politiskt parti (SAP) sett till att en organisation de haft/har starka band till får ta över saker som annars hade skötts av staten (Lagar inom arbetsområdet).

Tänk om detta hade skett inom andra områden.
Någon centerförening sköta lagstiftning inom jordbruksområdet.
Moderatförening får sköta en del skattefrågor.
SD-förening får sköta invandringsfrågor.

Hade det varit OK? Eller är det något speciellt skäl att det är ok att låta en organisation med stark koppling till ett politiskt parti sköta lagstiftning inom just arbetsområdet.
Nu var det ju så att arbetsgivarna & facket kom överens om detta frivilligt & uttryckligen bad staten att hålla sig borta!
Läs gärna om Saltsjöbadsavtalet
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Saltsjöbadsavtalet
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Att ett politiskt parti i maktställning ger en förening de har koppling till lagstiftande funktioner måste väl anses vara korruption på högnivå.
Svenska lagar stiftas av riksdagen. Ingen annan. Alltså inte av någon fackförening.
 
O O skrev:
Kan och kan. Verkar otroligt, men rent teoretiskt skulle det kanske kunna vara så.
Att en jurist anställd av facket skulle företräda någon annan än sin arbetsgivare håller jag för ganska otroligt.

En medlem kan såklart företrädas av en jurist. Den juristen kan vara en jurist som facket oxo anlitar. Men juristen företräder då inte facket. Om det händer har jag ingen aning om.
Jag trodde det hände att fackens jurister hjälper sina medlemmar , både i och utanför tingsrätten?
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Svenska lagar stiftas av riksdagen. Ingen annan. Alltså inte av någon fackförening.
Man facket har fått i princip lagstiftande makt i vissa delar, det kan du knappast förneka. Det är ju som två parallella lagsystem.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Hallå stopp nu för f*n, har du blivit helt trumpinspirerad i att kasta ut lögner nu eller? Det du säger är ju en fullkomlig lögn. Vi har inte dyrast vård i EU, men däremot har vi bland den absolut bästa vården i världen.
[bild][bild]
 
  • Diagram som visar vårdplatser per 1 000 invånare i olika länder år 2009 och 2019, jämförelse mellan t.ex. Tyskland, Österrike och Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
V varpan1 skrev:
Är du en sån gubbe som aldrig kan erkänna att han har fel? Stackars din fru och dina barn
Jag har nog fel i beloppen, du visade dock 2021 samt att vi visste inte var så dåliga.
 
L lbgu skrev:
Fattar du inte att problemet är att SAP givit en förening makt att sköta lagstiftning.
🤔 Jag fattar inte vad du menar. Det hade varit ett problem om det förhöll sig så. Men det gör det inte.
L lbgu skrev:
Man facket har fått i princip lagstiftande makt i vissa delar, det kan du knappast förneka.
Det är inte så.
L lbgu skrev:
Det är ju som två parallella lagsystem.
Precisera gärna vilka lagar som har stiftats av vilken förening.😊
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu var det ju så att arbetsgivarna & facket kom överens om detta frivilligt & uttryckligen bad staten att hålla sig borta!
Så att det var flera föreningar inblandade gör det väl inte mycket bättre.

Ungefär som om man låtit Kungliga Automobilklubben och Volvo besluta om olika trafikregler.
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad är dåligt för löntagarna?
I Sverige har det genomförts flera omgångar av jobbskatteavdrag sedan det infördes. Det första jobbskatteavdraget infördes 2007 av den borgerliga regeringen underFredrik Reinfeldt. Totalt har det genomförts ett flertal förändringar och höjningar av jobbskatteavdraget i olika budgetar. Här är några viktiga steg i jobbskatteavdragets historia:

  1. 2007: Jobbskatteavdraget infördes i Sverige som en del av den borgerliga regeringens politik för att göra det mer lönsamt att arbeta.
  2. 2009: Jobbskatteavdraget förstärktes för att ge ett större ekonomiskt incitament för låg- och medelinkomsttagare.
  3. 2010–2011: Avdraget justerades ytterligare för att ge högre avdrag för låg- och medelinkomster.
  4. 2016: Avdraget utökades för att även gälla för de som tjänade upp till 50 000 kronor i månaden, vilket tidigare var begränsat till lägre inkomstnivåer.
  5. 2018–2019: Ytterligare förstärkningar genomfördes i samband med förändringar i skattesystemet, bland annat i syfte att minska inkomstklyftorna och stärka arbetslinjen.
Jobbskatteavdraget har varit ett centralt verktyg för att stimulera arbetsutbudet och för att sänka skatten för personer med arbete. Den nuvarande regeringen (som avser att sänka skatten ytterligare) kan fortsätta att justera jobbskatteavdraget i framtiden.

Sammanfattningsvis har vi haft åtminstone 5–6 stora förändringar och förstärkningar av jobbskatteavdraget i Sverige sedan det infördes 2007.
Du har väl inte glömt att man, som enda industriland i världen, avskaffat;
Förmögenhetsskatten
Arvsskatten
Gåvoskatten
Fastighetsskatten

Dvs alla skatter som riktar sig mot de besuttna, och sedan har man "belönat" populasen med jobbskatteavdrag och tagit igen detta via div punktskatter som främst drabbar lönearbetarna.

Hade man behållit/justerat Arv/Förmögenhet/Gåvo & fastighetsskatten kunde man istället justerat momsen tex på mat, uppvärmning, andra boendekostnader och sånt som slår mot de icke förmögna, kanske tom minska skatten för pensionärer.
 
L lbgu skrev:
Man facket har fått i princip lagstiftande makt i vissa delar, det kan du knappast förneka. Det är ju som två parallella lagsystem.
Att facken har haft inflytande? visst. Är det bra? absolut. Du kanske kan peka på något land som inte har haft det på det viset alltså socialdemokratiskt styre under långa perioder och som har det bättre än vi och sådana länder. paradiset USA?
 
  • Gilla
LaT
  • Laddar…
O O skrev:
🤔 Jag fattar inte vad du menar. Det hade varit ett problem om det förhöll sig så. Men det gör det inte.

Det är inte så.

Precisera gärna vilka lagar som har stiftats av vilken förening.😊
Du får vara lite snäll han blandar ihop saker o ting
 
L lat skrev:
Du har väl inte glömt att man, som enda industriland i världen, avskaffat;
Förmögenhetsskatten
Arvsskatten
Gåvoskatten
Fastighetsskatten

Dvs alla skatter som riktar sig mot de besuttna, och sedan har man "belönat" populasen med jobbskatteavdrag och tagit igen detta via div punktskatter som främst drabbar lönearbetarna.

Hade man behållit/justerat Arv/Förmögenhet/Gåvo & fastighetsskatten kunde man istället justerat momsen tex på mat, uppvärmning, andra boendekostnader och sånt som slår mot de icke förmögna, kanske tom minska skatten för pensionärer.
Attans han tänkte inte på det. jag hade ju sparat på det där ju.
 
  • Haha
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.