717 484 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Många här kanske framförallt företagare men även andra verkar ha mycket mot fack och i förlängningen även socialdemokraterna.
Alla förmåner som Reglerad arbetstid, 40 tim arbetsvecka, semester , vård av barn, föräldraledigehet, sjukförsäkring,Akassa,
och mycket mycket mer har alltid varit av ondo och röstats mot i Sveriges riksdag av Moderaterna och högern kraftigt påhejade av Svenskt Näringsliv och andra liknade organ. nu mer även av SD.
Är det någon som inbillar sig att alla de här förmånerna är något statiskt och alltid kommer att kvarstå om högern och arbetsgivarna får som de vill.
och nej jag är inte sossen men i blad får man ha lite perspektiv
Alla förmåner som Reglerad arbetstid, 40 tim arbetsvecka, semester , vård av barn, föräldraledigehet, sjukförsäkring,Akassa,
och mycket mycket mer har alltid varit av ondo och röstats mot i Sveriges riksdag av Moderaterna och högern kraftigt påhejade av Svenskt Näringsliv och andra liknade organ. nu mer även av SD.
Är det någon som inbillar sig att alla de här förmånerna är något statiskt och alltid kommer att kvarstå om högern och arbetsgivarna får som de vill.
och nej jag är inte sossen men i blad får man ha lite perspektiv
Ingen som anser det stötande att ett politiskt parti (SAP) sett till att en organisation de haft/har starka band till får ta över saker som annars hade skötts av staten (Lagar inom arbetsområdet).L L Jan skrev:
Tänk om detta hade skett inom andra områden.
Någon centerförening sköta lagstiftning inom jordbruksområdet.
Moderatförening får sköta en del skattefrågor.
SD-förening får sköta invandringsfrågor.
Hade det varit OK? Eller är det något speciellt skäl att det är ok att låta en organisation med stark koppling till ett politiskt parti sköta lagstiftning inom just arbetsområdet.
Det behövs ingen spåkula för varje mandatperiod med högerstyre har för vanliga löntagare varit katastrofala och nu är FifflaUffe igång igen, men rika o välavlönade har ju fått mulltum och lågavlönade fått smulor.Jonatan79 skrev:
avgifthöjningar och skattehöjningar haglar och brottsligheten ökar
Vad är dåligt för löntagarna?K kortis skrev:
I Sverige har det genomförts flera omgångar av jobbskatteavdrag sedan det infördes. Det första jobbskatteavdraget infördes 2007 av den borgerliga regeringen underFredrik Reinfeldt. Totalt har det genomförts ett flertal förändringar och höjningar av jobbskatteavdraget i olika budgetar. Här är några viktiga steg i jobbskatteavdragets historia:
- 2007: Jobbskatteavdraget infördes i Sverige som en del av den borgerliga regeringens politik för att göra det mer lönsamt att arbeta.
- 2009: Jobbskatteavdraget förstärktes för att ge ett större ekonomiskt incitament för låg- och medelinkomsttagare.
- 2010–2011: Avdraget justerades ytterligare för att ge högre avdrag för låg- och medelinkomster.
- 2016: Avdraget utökades för att även gälla för de som tjänade upp till 50 000 kronor i månaden, vilket tidigare var begränsat till lägre inkomstnivåer.
- 2018–2019: Ytterligare förstärkningar genomfördes i samband med förändringar i skattesystemet, bland annat i syfte att minska inkomstklyftorna och stärka arbetslinjen.
Sammanfattningsvis har vi haft åtminstone 5–6 stora förändringar och förstärkningar av jobbskatteavdraget i Sverige sedan det infördes 2007.
Är bara socialdemokraterna en förening? alla partier är föreningar och de driver naturligtvis sina frågor och stiftar lagar när de sitter i regeringsställning. Vissa partier skapar lager som är bra för folket andra som är bra för kapitalet rätt eller fel. det är väl det som är demokratiL lbgu skrev:Ingen som anser det stötande att ett politiskt parti (SAP) sett till att en organisation de haft/har starka band till får ta över saker som annars hade skötts av staten (Lagar inom arbetsområdet).
Tänk om detta hade skett inom andra områden.
Någon centerförening sköta lagstiftning inom jordbruksområdet.
Moderatförening får sköta en del skattefrågor.
SD-förening får sköta invandringsfrågor.
Hade det varit OK? Eller är det något speciellt skäl att det är ok att låta en organisation med stark koppling till ett politiskt parti sköta lagstiftning inom just arbetsområdet.
Du glömde visst detaljen att störst skattesänkningar har de med inkomster i övre delen av spannet fått, och högst kostnadsökningar i livet i stort har de med inkomster längst ned i spannet fått.Jonatan79 skrev:
Vad är dåligt för löntagarna?
I Sverige har det genomförts flera omgångar av jobbskatteavdrag sedan det infördes. Det första jobbskatteavdraget infördes 2007 av den borgerliga regeringen underFredrik Reinfeldt. Totalt har det genomförts ett flertal förändringar och höjningar av jobbskatteavdraget i olika budgetar. Här är några viktiga steg i jobbskatteavdragets historia:
Jobbskatteavdraget har varit ett centralt verktyg för att stimulera arbetsutbudet och för att sänka skatten för personer med arbete. Den nuvarande regeringen (som avser att sänka skatten ytterligare) kan fortsätta att justera jobbskatteavdraget i framtiden.
- 2007: Jobbskatteavdraget infördes i Sverige som en del av den borgerliga regeringens politik för att göra det mer lönsamt att arbeta.
- 2009: Jobbskatteavdraget förstärktes för att ge ett större ekonomiskt incitament för låg- och medelinkomsttagare.
- 2010–2011: Avdraget justerades ytterligare för att ge högre avdrag för låg- och medelinkomster.
- 2016: Avdraget utökades för att även gälla för de som tjänade upp till 50 000 kronor i månaden, vilket tidigare var begränsat till lägre inkomstnivåer.
- 2018–2019: Ytterligare förstärkningar genomfördes i samband med förändringar i skattesystemet, bland annat i syfte att minska inkomstklyftorna och stärka arbetslinjen.
Sammanfattningsvis har vi haft åtminstone 5–6 stora förändringar och förstärkningar av jobbskatteavdraget i Sverige sedan det infördes 2007.
exat smulor till vanliga löntagare. sedan har skatterna drastiskt minskat sedan nittiotalet i takt med att skola, sjukvård och infrastruktur försämrats så till den milda grad.Jonatan79 skrev:
Vad är dåligt för löntagarna?
I Sverige har det genomförts flera omgångar av jobbskatteavdrag sedan det infördes. Det första jobbskatteavdraget infördes 2007 av den borgerliga regeringen underFredrik Reinfeldt. Totalt har det genomförts ett flertal förändringar och höjningar av jobbskatteavdraget i olika budgetar. Här är några viktiga steg i jobbskatteavdragets historia:
Jobbskatteavdraget har varit ett centralt verktyg för att stimulera arbetsutbudet och för att sänka skatten för personer med arbete. Den nuvarande regeringen (som avser att sänka skatten ytterligare) kan fortsätta att justera jobbskatteavdraget i framtiden.
- 2007: Jobbskatteavdraget infördes i Sverige som en del av den borgerliga regeringens politik för att göra det mer lönsamt att arbeta.
- 2009: Jobbskatteavdraget förstärktes för att ge ett större ekonomiskt incitament för låg- och medelinkomsttagare.
- 2010–2011: Avdraget justerades ytterligare för att ge högre avdrag för låg- och medelinkomster.
- 2016: Avdraget utökades för att även gälla för de som tjänade upp till 50 000 kronor i månaden, vilket tidigare var begränsat till lägre inkomstnivåer.
- 2018–2019: Ytterligare förstärkningar genomfördes i samband med förändringar i skattesystemet, bland annat i syfte att minska inkomstklyftorna och stärka arbetslinjen.
Sammanfattningsvis har vi haft åtminstone 5–6 stora förändringar och förstärkningar av jobbskatteavdraget i Sverige sedan det infördes 2007.
Smulor? Knappast, stor skillnad från 2006 till idag tex. Mycket mer pengar kvar av lönen för alla! Hur kan vi ha sämst vård för pengarna då vi lägger dubbelt så mycket som snittet?K kortis skrev:
