716 187 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Oberoende av vad som fungerar bäst eller ej så anser jag inte att staten ska lämna ut på privata intressen att i princip sköta saker som någon statlig myndighet skulle sköta bättre.K kortis skrev:
Finns väl länder där polisarbete lagts ut på privata utförare. Tycker du det är bra? Även om det skulle fungera bättre så föredrar jag att staten sköter polisarbetet än att någon privat förening gör det även om den föreningen skulle göra ett bättre jobb än staten.
I en drömvärld men nu har vi inte det.L lat skrev:Du har väl inte glömt att man, som enda industriland i världen, avskaffat;
Förmögenhetsskatten
Arvsskatten
Gåvoskatten
Fastighetsskatten
Dvs alla skatter som riktar sig mot de besuttna, och sedan har man "belönat" populasen med jobbskatteavdrag och tagit igen detta via div punktskatter som främst drabbar lönearbetarna.
Hade man behållit/justerat Arv/Förmögenhet/Gåvo & fastighetsskatten kunde man istället justerat momsen tex på mat, uppvärmning, andra boendekostnader och sånt som slår mot de icke förmögna, kanske tom minska skatten för pensionärer.
Jag vet inte om jag hänger med men absolut, all denna privatisering har kostat samhället väldigt mycket pengar och framför allt borde det göras en konsekvensanalys.L lbgu skrev:Oberoende av vad som fungerar bäst eller ej så anser jag inte att staten ska lämna ut på privata intressen att i princip sköta saker som någon statlig myndighet skulle sköta bättre.
Finns väl länder där polisarbete lagts ut på privata utförare. Tycker du det är bra? Även om det skulle fungera bättre så föredrar jag att staten sköter polisarbetet än att någon privat förening gör det även om den föreningen skulle göra ett bättre jobb än staten.
nu har det ju inget med olika föreningars inflytande på olika partier att göra, eller föresten det har det ju för där är det ju kapitalet som utövat inflytande på olika partier.
Skatten har sänkts även för pensionärer ett flertal gånger. Men det är ingen fakta som verkar ha gått in. Ni koncentrerar er enbart på de rikaste.L lat skrev:Du har väl inte glömt att man, som enda industriland i världen, avskaffat;
Förmögenhetsskatten
Arvsskatten
Gåvoskatten
Fastighetsskatten
Dvs alla skatter som riktar sig mot de besuttna, och sedan har man "belönat" populasen med jobbskatteavdrag och tagit igen detta via div punktskatter som främst drabbar lönearbetarna.
Hade man behållit/justerat Arv/Förmögenhet/Gåvo & fastighetsskatten kunde man istället justerat momsen tex på mat, uppvärmning, andra boendekostnader och sånt som slår mot de icke förmögna, kanske tom minska skatten för pensionärer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 121 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 121 inlägg
Du menar nog:L lbgu skrev:
Det är arbetsgivarorganisationerna som är föreningar som har/haft starka kopplingar till M. Att ett politiskt parti i maktställning ger föreningar de har koppling till lagstiftande funktioner måste väl anses vara korruption på hög nivå.
Förutom att det faktiskt inte gäller några lagstiftande funktioner alls.
Ni?H heimlaga skrev:
För egen del har jag inget intresse
av att försöka krossa facket, om det är det du menar?
Däremot borde fackets våldskapital begränsas eftersom självkontrollen inte fungerar. Som vi sett i salladsbarsfallet och nu i Teslakonflikten.
Minns du när sjuksköterskorna och vårdbiträden strejkande på sent nittiotal (tror jag) under mottot "Nu tar vi fajten!". De höll på i många månader. Ända tills deras ordförande blev uppkallad till regeringen för en uppsträckning. Dagen efter var strejken över och när dammet lagt sig kunde resultatet summeras. Drygt 50 öre mer i timmen samt 5.000.000.000kr av medlemmarnas inbetalda strejkkassa åt skogen. Naturligtvis en stor seger enligt facket.
Som sagt var, är det väl ingen som gör det. Kan du ge ett exempel? Utan, som så mycket annat finns det bara i din fantasi.H heimlaga skrev:
jo jag som pensionär har ju fått kanske tiotusen sammanlagt medan de som fått mest runt 600000kr på jobbskattebidrag fast där ör det bara en överskattning kan vara mycket mer och sedan är det ju brytpunten då blir det ytterligare några hundra tusen. Sedan kan man lägga till ränteavdrag. hur man än ser det så är det kontraproduktivt att ge de rika pengar som bara sätts in på bankkontot medan låginkomsttagare konsumerar sina pengar då de alltid ligger efter.Jonatan79 skrev:
Zevv skrev:
Denna tråd är allt annat än lätt att följa med ibland dialoger mellan 2 medlemmar där sedan en tredje hoppar in från sidan och kastar sig in i samma debatt. Du får ursäkta mig, men jag vet faktiskt inte längre vad det är du vill ha rätt kring.O skrev:
Jag försöker en sista gång. Var snäll nu och läs allt nedan.
Jag hade en dialog med "lat" (#12988) där han skrev att "Problemet med Tesla är att allt sker på företagets villkor, det är aldrig en förhandling. Samt några påståenden att arbetstider inte är flexibla mm". Jag svarade då lat följande.
Jag undrade alltså hur han kunde känna till hur Teslas anställningsavtal såg ut. "lat" svarade då mig följande (#12989).Zevv skrev:
"lat" framförde alltså att inget avtal fanns och att Tesla då inte hade någon skyldigheter. Jag menar att avtal finns även om det inte finns ett Kollektivavtal. Det finns alltid ett anställningsavtal om man inte jobbar svart.L lat skrev:
Jag svarade därför "lat" enligt följande (#12992).
In från sarjhörnet kom då du och besvarade #12988 med inlägg #13015 enligt nedanZevv skrev:
Du besvarade alltså det inlägg jag haft om utan Kollektivavtal så finns det istället ett anställningsavtal som reglerar saker i anställningen utöver de lagar vi har i Sverige.O skrev:
Vet inte hur jag hade ork att ta ett nytt sidospår, men jag svarade i alla på ditt påstående om "alla arbetsplatser utan KA", vad du nu menade med just det. Men jag tolkade det du skrev som att alla arbetsplatser utan kollektivavtal hade de oegentligheter som "lat" påstod. Jag kan missförstod dig i det du skev, då ber jag om ursäkt, men det är som sagt inte enkelt att hålla reda på alla parallella trådar som sker i denna megatråd om Tesla och IF metall. Du får gärna förklara vad exakt du menade med "Detta gäller alla arbetsplatser utan KA. Saken har behandlats flera gånger redan i tråden". Jag har deltagit i denna tråd enda sedan begynnelsen och jag tänker inte läsa genom den grudligt och nysta upp varenda tråd som finns för att förstå den mening du skrev. Vill du föra fram ditt budskap med meddelandet så lyssnar jag gärna. Det kanske är något jag missförstod i det du skrev.
I alla fall så svarade jag dig då följande (#13023)
Det var alltså utifrån hur jag tolkat ditt svar som var en fortsättning på en dialog jag hade med "lat". Istället för att förklara vad du menar så ger du följande svar.Zevv skrev:
Jättebra råd. Du vet precis vad du menar, men du har ingen lust att berätta det, utan då jag ska söka rätt i tråden efter dina tidigare inlägg som förklarar varför ett ingående avtal inte gäller.O skrev:
Jag ledsnar på ditt sätt att skriva och svarar dig därför (#13033)
Slutligen efter en hel natts sömn, så kommer du med detta uttömmande svar (#13066)Zevv skrev:
👎När jag svarat dig har jag citerat.Zevv skrev:
(noterar att du själv inte har citerat något från mig som styrker ditt påstående nedan)
👎Något sådant har jag aldrig påstått.Zevv skrev:
Så vad handlar denna debatt om eg.? Du undrar varför jag inte har citerat att ingående avtal inte gäller i Sverige? Sedan avslutar du med att du aldrig har påstått att ingående avtal inte gäller i Sverige. Jag vet inte vad jag ska svara dig och vad du vill veta. Om det inte är intressant kan vi ju bara avsluta frågan eller vill du ha sista ordet då kan du få det. Bara svara på detta meddelande och skriv något strunt så har du vunnit.
Som jag skrev tidigare så blir det inte bättre för att fler privata föreningar blandar sig i en verksamhet som gör saker som statliga myndigheter borde sköta. Sen är det ju facket/SAP som varit drivande i det mesta som kollektivavtalen handlar om, det kan du knappast förneka. Arbetsgivarna hade nog varit glada att slippa all form av reglering av deras verksamhet. Det är ju facket som drivit på för att ge förmåner till sina medlemmar. Arbetsgivarna har väl snarare hållit emot så mycket det gått.BirgitS skrev:
Nej, men jag tror du fattar vad jag menar. Det är regler som satts upp som i många fall skulle hanteras av lagar i länder som inte överlåter åt privata aktörer att reglera arbetsmarknaden. Många länder har lagar om minimilöner och liknande. Men i Sverige har vi privatiserat myndighetsutövandet inom arbetsområdet av någon anledning. Det är vi som är den udda fågeln om man jämför med resten av världen.BirgitS skrev:
Inte alls, pengar omsätts på ett eller annat sätt och lägre skatter är bra för nationalekonomin.K kortis skrev:jo jag som pensionär har ju fått kanske tiotusen sammanlagt medan de som fått mest runt 600000kr på jobbskattebidrag fast där ör det bara en överskattning kan vara mycket mer och sedan är det ju brytpunten då blir det ytterligare några hundra tusen. Sedan kan man lägga till ränteavdrag. hur man än ser det så är det kontraproduktivt att ge de rika pengar som bara sätts in på bankkontot medan låginkomsttagare konsumerar sina pengar då de alltid ligger efter.
Dagens ETCJonatan79 skrev:
Sveriges riskkapitalister har fått sin vilja igenom. Regeringens utredare föreslår en skattesänkning på 600 miljoner. Dagens ETC:s genomgång visar att pengarna kommer att gå till landets mest förmögna personer. Och tre av dem har donerat sammanlagt 1,5 miljoner kronor till Moderaternas partikassa.
blir man förvånad?
Muta och kör
Förslag: För att göra skattesystemet mer progressivt och undanröja orättvisan i beskattning mellan olika inkomster avskaffas dagens jobbskatteavdrag och andra avdrag med liknande verkan. De ersätts med ett samlat rättviseavdrag på 2550 kronor i månaden för alla med en inkomst upp till 30 000 kronor i månaden. Avdraget trappas sedan av för att nå noll vid månadsinkomster över 100 000 kronor i månaden. Nettokostnaden efter avskaffade jobbskatteavdrag beräknas till 69,3 miljarder från och med år ett och förverkligar en rad satsningar på pensioner, socialförsäkringar och kommuner