716 638 läst ·
14 155 svar
717k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Varför kan facket inte driva frågan rättsligt åt en medlem även om eb AG inte har KA?K kortis skrev:Kollektivavtal är ett lägstaavtal och du kan INTE ha ett anställningsavtal som är sämre än det, det gåt helt enkelt int.
Arbetsmarknadslagar gäller naturligtvis men om din arbetsgivare bryter mot dom så får du driva din sak själv för facket har ju ingen att förhandla med då de t inte finns något kollektivavtal. Du ska alltså bekosta en arbetsrättsadvoka själv för några tusen i timmen och de brukar faktist vara ganska dåliga, som en sade det är svårt det där.
Eftersom ni lägger så mycket energi på att försöka krossa en organisation och en lagstiftning som skyddar oss men inte på något vis hindrar er så drar jag slutsatsen att det måste vara viktigt för er att krossa oss. Det är ett rimligt antagande.Intet skrev:
Självklart. För fem år sedan hade jag en normal lön.
Nu som pensionär tjänar jag det dubbla och jobbar mindre.
Inte viktig alls. Snarare helt oviktigt.
Vill du att din intresseförening/kompisklub, skall styra och ställa för ert lilla gäng, så varsegod. Men kräv inte att vi övriga skall förena oss med er.
Om det är sådär oviktigt för er varför lägger ni då tid och energi på att bli av med fackföreningar och kollektivavtal?
Det stämmer ju inte alls det du skriver. För det första verkar du inte ha koll på hur stor del KA utför i kommun, landsting och stat.K kortis skrev:Och varför är det så? Hetsen och propagandan är stor mot fackföreningar. Svenskt Näringsliv och inte minst SD är stora på det området.
är facken i dag inte tillräckligt stridbara vilket är min tes. Se bara på Byggnads och Elektrikerna som väl inte har någon som inte är medlem, men så är de stridbara oxå.
Ingen kan väl vara så urbota dum att de tror att avtal och lagar som arbetsgivare och högern alltid kämpat mot och röstat mot o riksdagen skulle var något statiskt.
Om facken skulle komma ned i ex 25% anslutning och högern vinner jordskredsseger på jordskredsseger skiter sig semester, o vabbandet och reglerad arbetstid som Svenskt Näringsliv verkligen avskyr
Ursäkta om jag lägger mig i.Intet skrev:
Självklart. För fem år sedan hade jag en normal lön.
Nu som pensionär tjänar jag det dubbla och jobbar mindre.
Inte viktig alls. Snarare helt oviktigt.
Vill du att din intresseförening/kompisklub, skall styra och ställa för ert lilla gäng, så varsegod. Men kräv inte att vi övriga skall förena oss med er.
Men hur menar du med kompis klubb och lilla gäng ?
Kan ha missat nåt.
Vilka pratar du om? Vilka belägg har du för dina fantasier?H heimlaga skrev:Eftersom ni lägger så mycket energi på att försöka krossa en organisation och en lagstiftning som skyddar oss men inte på något vis hindrar er så drar jag slutsatsen att det måste vara viktigt för er att krossa oss. Det är ett rimligt antagande.
Om det är sådär oviktigt för er varför lägger ni då tid och energi på att bli av med fackföreningar och kollektivavtal?
Lönesystem som lönetrappor är är ju en MBL förhandling.Sittställning skrev:
Att öka lön utöver kollektivavtalet för medarbetare går utmärkt för alla fackföreningar MEN löneppotter och löneförhöjningar ska ju vara fördelade enl. avtal och så är det väl oxå ett lokalt avtal. UTÖVER avtalet så får du väl ge vad du finner lämpligt men borde ju vara väl motiverat så det inte blir kompiskoruption.
Men jag hjälpte ju några gånger frugan när kommunal inte kunde läsa varken lag eller sina avtal, de har haft svårt att skilja på gammal arbetskompis och chefsroller