Status
Inte öppen för fler kommentarer.
K kortis skrev:
Kollektivavtal är ett lägstaavtal och du kan INTE ha ett anställningsavtal som är sämre än det, det gåt helt enkelt int.
Arbetsmarknadslagar gäller naturligtvis men om din arbetsgivare bryter mot dom så får du driva din sak själv för facket har ju ingen att förhandla med då de t inte finns något kollektivavtal. Du ska alltså bekosta en arbetsrättsadvoka själv för några tusen i timmen och de brukar faktist vara ganska dåliga, som en sade det är svårt det där.
Varför kan facket inte driva frågan rättsligt åt en medlem även om eb AG inte har KA?
 
Intet Intet skrev:
Självklart. För fem år sedan hade jag en normal lön.
Nu som pensionär tjänar jag det dubbla och jobbar mindre.

Inte viktig alls. Snarare helt oviktigt.
Vill du att din intresseförening/kompisklub, skall styra och ställa för ert lilla gäng, så varsegod. Men kräv inte att vi övriga skall förena oss med er.
Eftersom ni lägger så mycket energi på att försöka krossa en organisation och en lagstiftning som skyddar oss men inte på något vis hindrar er så drar jag slutsatsen att det måste vara viktigt för er att krossa oss. Det är ett rimligt antagande.

Om det är sådär oviktigt för er varför lägger ni då tid och energi på att bli av med fackföreningar och kollektivavtal?
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Intet och 2 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
Och varför är det så? Hetsen och propagandan är stor mot fackföreningar. Svenskt Näringsliv och inte minst SD är stora på det området.
är facken i dag inte tillräckligt stridbara vilket är min tes. Se bara på Byggnads och Elektrikerna som väl inte har någon som inte är medlem, men så är de stridbara oxå.
Ingen kan väl vara så urbota dum att de tror att avtal och lagar som arbetsgivare och högern alltid kämpat mot och röstat mot o riksdagen skulle var något statiskt.
Om facken skulle komma ned i ex 25% anslutning och högern vinner jordskredsseger på jordskredsseger skiter sig semester, o vabbandet och reglerad arbetstid som Svenskt Näringsliv verkligen avskyr
Det stämmer ju inte alls det du skriver. För det första verkar du inte ha koll på hur stor del KA utför i kommun, landsting och stat.
 
Intet Intet skrev:
Självklart. För fem år sedan hade jag en normal lön.
Nu som pensionär tjänar jag det dubbla och jobbar mindre.

Inte viktig alls. Snarare helt oviktigt.
Vill du att din intresseförening/kompisklub, skall styra och ställa för ert lilla gäng, så varsegod. Men kräv inte att vi övriga skall förena oss med er.
Ursäkta om jag lägger mig i.
Men hur menar du med kompis klubb och lilla gäng ?
Kan ha missat nåt.
 
H heimlaga skrev:
Eftersom ni lägger så mycket energi på att försöka krossa en organisation och en lagstiftning som skyddar oss men inte på något vis hindrar er så drar jag slutsatsen att det måste vara viktigt för er att krossa oss. Det är ett rimligt antagande.

Om det är sådär oviktigt för er varför lägger ni då tid och energi på att bli av med fackföreningar och kollektivavtal?
Vilka pratar du om? Vilka belägg har du för dina fantasier?
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Varför kan facket inte driva frågan rättsligt åt en medlem även om eb AG inte har KA?
facket förhandlar naturligtvis int om avtal som de inte haft något inflytande över
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K kortis skrev:
facket förhandlar naturligtvis int om avtal som de inte haft något inflytande över
Jaha, så om ens arbetsgivare inte har kollektivavtal kan man lika gärna gå ur facket då, eftersom de inte ska hjälpa en?
 
  • Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
K kortis skrev:
facket förhandlar naturligtvis int om avtal som de inte haft något inflytande över
Jag menar driva frågor rättsligt via tingsrätten
 
Sittställning Sittställning skrev:
Nej, dom ogillar starkt när man hittar på lönetrappor, dom har svårt att ta på det. I mina diskussioner har dom haft emot att öka lön över KA. Kan dock tilläggas att det är olika från avd. Till avd. Vi är verksamma över många kommuner och det skiljer sig.

Så jo, dom har protesterat.
Lönesystem som lönetrappor är är ju en MBL förhandling.
Att öka lön utöver kollektivavtalet för medarbetare går utmärkt för alla fackföreningar MEN löneppotter och löneförhöjningar ska ju vara fördelade enl. avtal och så är det väl oxå ett lokalt avtal. UTÖVER avtalet så får du väl ge vad du finner lämpligt men borde ju vara väl motiverat så det inte blir kompiskoruption.
Men jag hjälpte ju några gånger frugan när kommunal inte kunde läsa varken lag eller sina avtal, de har haft svårt att skilja på gammal arbetskompis och chefsroller
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det stämmer ju inte alls det du skriver. För det första verkar du inte ha koll på hur stor del KA utför i kommun, landsting och stat.
det där förstod jag int.KA utför?
 
K kortis skrev:
det där förstod jag int.KA utför?
Skulle stå utgör, KA = kollektivavtal.
 
A ajn82 skrev:
Jaha, så om ens arbetsgivare inte har kollektivavtal kan man lika gärna gå ur facket då, eftersom de inte ska hjälpa en?
Eller så tvingar man arbetsgivaren att skruva avtal
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag menar driva frågor rättsligt via tingsrätten
man har väl inte haft något inflytande över det då heller. som ii Tesslas fall där de anställda har ett sjutton sidor långt avtal att skriva under och kanske mest vilar på Amerikansk lag.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skulle stå utgör, KA = kollektivavtal.
Jag undrar om någon vet hur hur många kollektivavtal totalt det finns i förhållande till alla företag som finns.
Annars har jag lite koll koll på kollektivavtal och avtal jo.
 
K kortis skrev:
man har väl inte haft något inflytande över det då heller. som ii Tesslas fall där de anställda har ett sjutton sidor långt avtal att skriva under och kanske mest vilar på Amerikansk lag.
va? Svensk lag gäller i Sverige, oavsett villkor i ett avtal.
 
  • Gilla
och en till och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.