716 445 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Kollektivavtal är ett lägstaavtal och du kan INTE ha ett anställningsavtal som är sämre än det, det gåt helt enkelt int.Zevv skrev:
Arbetsmarknadslagar gäller naturligtvis men om din arbetsgivare bryter mot dom så får du driva din sak själv för facket har ju ingen att förhandla med då de t inte finns något kollektivavtal. Du ska alltså bekosta en arbetsrättsadvoka själv för några tusen i timmen och de brukar faktist vara ganska dåliga, som en sade det är svårt det där.
Du refererar till ett senare inlägg än det jag svarade på.Zevv skrev:
För att du inte läste mitt inlägg eller så förstod du inte det. Jag skrev själv att jag trodde det berodde på att folk utan vetskap om att man kan vara medlem i A-kassan istället återanslöt sig till facket. Jag kompletterade det även på slutet att det var min gissning varför kurvan gick upp under covidåren.
Jag citerar det du skriver.Zevv skrev:
Läs inlägget jag svarade på istället så ser du.Zevv skrev:
Så var exakt vill du komma med dessa påståenden. Om det förekommer oegentligheter på en arbetsplats så hamnar man så småningom i tingsrätt antingen med egen advokat eller genom en advokat från sitt fackförbund. Ingen har väl påstått motsatsen heller att det kan förekomma oegentligheter, men tycker du inte det är lite magstarkt att dra parallellen att utan kollektivavtal så slutar det där på alla arbetsplatser? Att ens påstå att det skulle vara så på en majoritet av Sveriges arbetsplatser som saknar Kollektivavtal blir ju bara löjligt. Det finns många arbetsplatser i Sverige utan kollektivavtal.N Niq skrev:
Redigerat:
Nejdå, visst finns det framförallt många småföretag som inte har kollektivavtal och bra anställningsvillkor, men ju större företag du jobbar på desto mindre inflytande/möjlighet att diskutera med arbetsgivaren har du och amerikanska företag är ju inte kända för att vara de mest arbetstagarvänliga.Zevv skrev:
Kolla gärna på amerikanska Google, Amazon osv som ändrar villkoren när det passar dem.
Självklart. För fem år sedan hade jag en normal lön.H heimlaga skrev:
Nu som pensionär tjänar jag det dubbla och jobbar mindre.
Inte viktig alls. Snarare helt oviktigt.H heimlaga skrev:
Vill du att din intresseförening/kompisklub, skall styra och ställa för ert lilla gäng, så varsegod. Men kräv inte att vi övriga skall förena oss med er.
Du citerade första raden i ett stycke. Men om du sedan fortsatte läsa resten av stycket så skrev jag att det kanske inte var den fackliga anslutningen i sig man var ute efter utan just medlemskapet i A-kassan. Det var alltså mina reflektioner över min egna fråga#12970O skrev:
Ska vi fortsätta och analysera mitt inlägg, är det verkligen det viktiga i frågan, eller var det kärnan i det jag skrev som kanske kunde vara intressant?Zevv skrev:
Man behöver väl inte vara fackligt ansluten för att ansluta sig till A-kassan? Ökade verkligen det fackligt anslutna under Covidtiden, eller var det just A-kassan som hägrade för att ha en försäkring om något skulle hända? Många kanske inte känner till att man kan vara med i A-kassan utan att vara fackligt ansluten och anmälde sig av den anledningen. Vad vet jag, killgissning bättre än något annat... 😉
Du får nog citera om du kommer med påståenden att ingångna avtal inte gäller i Sverige. Tills dess så utgår jag från att avtal gäller.O skrev:
Det jag ville ha sagt med det var att bara för att lagar finns så är dom inte omöjliga att bryta emot. Ja mot en liten arbetsgivare har du ofta goda möjligheter att komma någonstans med att själv dra dom till domstol. Mot ett litet större företag har du väldigt dåliga möjligheter att komma någonstans i domstol själv.Zevv skrev:
Så var exakt vill du komma med dessa påståenden. Om det förekommer oegentligheter på en arbetsplats så hamnar man så småningom i tingsrätt antingen med egen advokat eller genom en advokat från sitt fackförbund. Ingen har väl påstått motsatsen heller att det kan förekomma oegentligheter, men tycker du inte det är lite magstarkt att dra parallellen att utan kollektivavtal så slutar det där på alla arbetsplatser? Att ens påstå att det skulle vara så på en majoritet av Sveriges arbetsplatser som saknar Kollektivavtal blir ju bara löjligt. Det finns många sådana arbetsplatser i Sverige.
Nej naturligtvis slutar det inte så på alla arbetsplatser finns bra och dåliga arbetsgivare med och utan kollektivavtal. Jag är starkt för att det ska finnas en minimnivå.
Jag håller med om att eftersom kollektivavtal är frivilligt i Sverige så ska det vara det också.
Jag har många ggr i denna tråd nu skrivit att jag inte är emot kollektivavtal. Det fyller sin uppgift på vissa företag där man vill konsolidera och likrikta, förenkla administration, vara transparant mm. Men nu handlar ju hela denna tråd ursprungligen om man tycker det är rätt att facket ska ta strid mot ett företag som valt att inte ha kollektivavtal. Oavsett anledning och oavsett om man idiologiskt tycker det är bra eller inte, så har vi ju friheten att ha eller inte ha kollektivavtal i Sverige. Varför är det då ett jätteproblem för många att Tesla inte vill ha det? Det finns motsvarande arbetsplatser där det finns kollektivavtal där anställda kan söka sig om man nu är orolig att de anställningsavtal Tesla istället tecknar med sina anställda är undermåliga.L lat skrev:Nejdå, visst finns det framförallt många småföretag som inte har kollektivavtal och bra anställningsvillkor, men ju större företag du jobbar på desto mindre inflytande/möjlighet att diskutera med arbetsgivaren har du och amerikanska företag är ju inte kända för att vara de mest arbetstagarvänliga.
Kolla gärna på amerikanska Google, Amazon osv som ändrar villkoren när det passar dem.
Lite överdrivet, men håller med om ovan.L lat skrev:Problemet med tex Tesla är att ALLT sker på FÖRETAGETS villkor, det är aldrig fråga om nån förhandling. Om de anställda tex tycker att man borde kunna jobba med lite flexibla arbetstider för att både underlätta livspusslet & kanske höja servicen så säger Elon bara NEJ, istället för att kanske ta en förhandling och se om det skulle gå & kompromissa om nåt. Jag vet inte ens om de anställda har rätt att ha skyddsombud, kanske nån annan som vet.
Många företag är sådana att de är svårnåbara för inföden. Mat-mopedbuden, Shein och mängder med andra.
Bra dåatt facken finns som sätter press och sträcker upp här och där. I Sverige funkar det så. Staten i vårt land har lejt ut den saken till facken iom att lagar om vissa villkor inte finns.
Nej, dom ogillar starkt när man hittar på lönetrappor, dom har svårt att ta på det. I mina diskussioner har dom haft emot att öka lön över KA. Kan dock tilläggas att det är olika från avd. Till avd. Vi är verksamma över många kommuner och det skiljer sig.K kortis skrev:
Så jo, dom har protesterat.
Tesla
Med senaste uppförande utav herr Musk så tror jag knappast kampviljan minskat inom det fackliga..tvärtom.
Ni som är chefer/företagare, vad skulle ni göra med en anställd som ställde sig på golvet och fått feeling att utrycka sig på så sätt som herr Musk?
Med senaste uppförande utav herr Musk så tror jag knappast kampviljan minskat inom det fackliga..tvärtom.
Ni som är chefer/företagare, vad skulle ni göra med en anställd som ställde sig på golvet och fått feeling att utrycka sig på så sätt som herr Musk?
Som anställd, nej det funkar ej men bara för det är ledningen som ska står för ambition och vision.N najaden skrev: