Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O O skrev:
Ja, enligt diagrammet du visade ser det så ut.
Men hallå vad är det för fel på att läsa hela stycken på Byggahus. Jag resonerar ju i exakt samma stycke just om att det kanske beror på just A-kassan. Folk bara slänger ur sig kommentarer utan att läsa sammanhanget.
 
N
D Dilato skrev:
Vilket väl i grunden är sunt, varför betala mer än man behöver för något man vill ha?

Som konsument vill du ju inte betala överpris för en vara heller, det är samma princip som gäller.

Om du kan motivera ett högre värde än marknaden i snitt så säljer du din produkt ändå, det må vara din kompetens eller en vara.

Om det finns ett brett utbud på något (arbetskraft eller en produkt) så går priset ner, det är naturligt.

Sen kan man försöka manipulera detta naturliga tillstånd med lokala lagar och regler, men att försöka isolera sig från omvärlden håller bara en tid...
Ja i en välfungerande ekonomi utan skurkaktiga arbetsgivare skulle det fungera. Ja dom flesta arbetsgivare är bra. Men tyvärr finns det dom som inte är det. Ja det finns dåliga och skurkaktiga arbetstagare också. Någon form av system med lägsta nivåer behöver finnas. Det kan vara lag eller som i bla Sverige o Finland så kan man ha kollektivavtal. Visserligen skiljer sig Finland lite från Sverige med att man har allmängiltiga avtal.

Här i Finland ser man också tydligt att dom få branscher som inte har avtal så finns det många arbetsgivare som utnyttjar sina anställda och betalar extremt låga löner.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Nu är det väl ändå rätt tydligt vad svensken vill. Fackligt anslutna har minskat stadigt varje år under 30 års tid. Varför tror du det är så?

[bild]
Och varför är det så? Hetsen och propagandan är stor mot fackföreningar. Svenskt Näringsliv och inte minst SD är stora på det området.
är facken i dag inte tillräckligt stridbara vilket är min tes. Se bara på Byggnads och Elektrikerna som väl inte har någon som inte är medlem, men så är de stridbara oxå.
Ingen kan väl vara så urbota dum att de tror att avtal och lagar som arbetsgivare och högern alltid kämpat mot och röstat mot o riksdagen skulle var något statiskt.
Om facken skulle komma ned i ex 25% anslutning och högern vinner jordskredsseger på jordskredsseger skiter sig semester, o vabbandet och reglerad arbetstid som Svenskt Näringsliv verkligen avskyr
 
Redigerat:
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Genom det juridiska systemet vi redan har.
Du måste förstå att din arbetslivserfarenhet är milsvid ifrån den vi övriga fått erfarit. Normalt sett uppstår inte handgemäng på arbetsplatsen mellan chef och anställd. Inte heller försöker chefen stjäla den anställdes egendom. Dödligt våld
är än mer sällsynt.
För egen del har facket varit en black om foten, inget annat.
Som daglönare förhandlar jag om min lön före varje arbetspass. Detta vet mina arbetsgivare och därför händer det att de överträffar mina krav redan innan vi börjat dryfta saken.
Båda verkligheterna existerar parallellt.

Varför är det då så viktigt för en del av er att krossa oss som råkar leva på den andra halvan av samhället?
 
  • Wow
Jonatan79
  • Laddar…
Zevv Zevv skrev:
Det var du som skrev att de arbetade utan avtal och därför var det självklart att de anställda inte hade flexibla arbetstider.

Jag ställde dig då en direkt fråga hur du visste att så var fallet på Tesla Sweden. Alltså om det var bara gissningar från din sida eller om du har något konkret att visa att det stämmer. Jag vet själv inte, men du verkar synnerligen säker.

Jag menar att om man inte har ett kollektivavtal som beskriver det mesta i stora drag så har man istället ett anställningsavtal som i varje fall innefattar så grundläggande delar som när arbetstiden förläggs och om den kan vara flexibel.

Man kanske inte ska vara så snabb att dra slutsatser att arbetsgivare utan kollektivavtal har urusla anställningsvillkor för sina anställda.
En av de springande punkterna i att bara ha anställningsavtal är att i morgon säger chefen att det gäller inte längre och lönen halveras och du upptäcker att försäkringen och pension inte betalats på flera månade och inte gäller längre. Ja men det är ju inte rätt, men sluta då. eller du är avskedad.
 
  • Gilla
najaden och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Problemet med tex Tesla är att ALLT sker på FÖRETAGETS villkor, det är aldrig fråga om nån förhandling.
👍
Zevv Zevv skrev:
Var har du fått den informationen ifrån att detta gäller på Teslas arbetsplatser i Sverige? Är det gissningar eller finns någon substans i det du säger?
Detta gäller alla arbetsplatser utan KA. Saken har behandlats flera gånger redan i tråden.
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
N Niq skrev:
Ja i en välfungerande ekonomi utan skurkaktiga arbetsgivare skulle det fungera. Ja dom flesta arbetsgivare är bra. Men tyvärr finns det dom som inte är det. Ja det finns dåliga och skurkaktiga arbetstagare också. Någon form av system med lägsta nivåer behöver finnas. Det kan vara lag eller som i bla Sverige o Finland så kan man ha kollektivavtal. Visserligen skiljer sig Finland lite från Sverige med att man har allmängiltiga avtal.

Här i Finland ser man också tydligt att dom få branscher som inte har avtal så finns det många arbetsgivare som utnyttjar sina anställda och betalar extremt låga löner.
Ett företags enda uppgift är att tjäna så mycket pengar det går och det de anställda inte får det får arbetsgivaren det är grunden.
 
H heimlaga skrev:
En mycket vanligt orsak för arbetare att skriva ut sig ur facket i Finland är att arbetsgivaren ställer det som anställningsvillkor att man måste kunna bevisa skriftligt att man har skrivit ut sig ur facket och arbetslöshetskassan.
Tyvärr är det många som går på det....... och som sedan luras och utnyttjas av arbetsgivaren och ofta inte får någon lön alls.
Det är knappast mycket vanligt i Sverige. Om det är annorlunda i Finland hör det inte hit. Men det är intressant att veta.😊
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
O O skrev:
Det är knappast mycket vanligt i Sverige. Om det är annorlunda i Finland här det inte hit. Men det är intressant att veta.
I Sverige så låtsas inte en del arbetsgivare om det men de kräver att anställda inte är med i facket Restauranger är ett praktexempel och det sker i det tysta. De vet oftast att det är inskrivet i grundlagen att det är din rätt att vara med i en förening.
Ex tjänstemännen had förr att man kunde vara hemlig medlem bara för det.
 
Zevv Zevv skrev:
Men hallå vad är det för fel på att läsa hela stycken på Byggahus. Jag resonerar ju i exakt samma stycke just om att det kanske beror på just A-kassan. Folk bara slänger ur sig kommentarer utan att läsa sammanhanget.
Varför slänger du ur dig frågan om du redan vet?
Jag svarade på din fråga.
 
K kortis skrev:
En av de springande punkterna i att bara ha anställningsavtal är att i morgon säger chefen att det gäller inte längre och lönen halveras och du upptäcker att försäkringen och pension inte betalats på flera månade och inte gäller längre. Ja men det är ju inte rätt, men sluta då. eller du är avskedad.
Vad är det för sjuka påståenden att arbetsmarknadslagar i Sverige inte gäller och att upprättade anställningsavtal endast gäller om man har kollektivavtal. Nej, det har man inte rätt till att göra som företag i Sverige.
 
O O skrev:
Varför slänger du ur dig frågan om du redan vet?
Jag svarade på din fråga.
För att du inte läste mitt inlägg eller så förstod du inte det. Jag skrev själv att jag trodde det berodde på att folk utan vetskap om att man kan vara medlem i A-kassan istället återanslöt sig till facket. Jag kompletterade det även på slutet att det var min gissning varför kurvan gick upp under covidåren. Sluta lägg ord i munnen på mig, det är bara läsa inlägget igen.
 
N
K kortis skrev:
Ett företags enda uppgift är att tjäna så mycket pengar det går och det de anställda inte får det får arbetsgivaren det är grunden.
Ja du har rätt. Tyvärr finns det företagare som försöker tjäna mesta möjliga på så kort tid som möjligt. Då blir det sällan bra.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
O O skrev:
👍

Detta gäller alla arbetsplatser utan KA. Saken har behandlats flera gånger redan i tråden.
Ett ingått avtal är ett ingått avtal även utan Kollektivavtal. Var har frågan behandlats i tråden och var står det att en arbetsgivare kan skita i upprättade avtal bara för att Kollektivavtal saknas?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
N
Zevv Zevv skrev:
Vad är det för sjuka påståenden att arbetsmarknadslagar i Sverige inte gäller och att upprättade anställningsavtal endast gäller om man har kollektivavtal. Nej, det har man inte rätt till att göra som företag i Sverige.
Nej och man får inte köra för fort heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.