717 712 läst ·
14 155 svar
718k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Renoverare
· Stockholm
· 20 283 inlägg
700kr idag, efter en utdragen strejk behöver säkert medlemmarna betala över 1000kr så de korvstinna mupparna på IF Metall kan äta upp sig.
Fy fan vilka maffia fasoner att tvinga företag att ansluta sig till kollektivavtal, i en demokrati (om det existerar) ska det tamejfan vara frivilligt!
Fy fan vilka maffia fasoner att tvinga företag att ansluta sig till kollektivavtal, i en demokrati (om det existerar) ska det tamejfan vara frivilligt!
Sanning med en viss modifikation. Varför skulle det annars bli en sådan hallå med den nya lagstiftningen som började gälla nu 1 november där arbetskraftsinvandrare som söker arbetstillstånd måste tjäna minst 27360kr/mån. Och visst är det bra med ett krav OM nu denna vore på en sådan nivå att vanliga jobb inom ex vård och omsorg om de fackligt avtalade lönerna låg på den nivån. Nu gör ju de inte det. Den genomsnittslägenhet lönen för vårdbiträden ligger på under den summan, 26700kr/månaden. De 10% som tjänar minst inom yrket tjänar mindre än 22300kr. Och då jobbar väl de flesta vårdbiträden under kollektivavtal gissar jag. Hur mycket nytta har fackförbunden gjort där tro? Då verkar det vara bättre att jobba som lokalvårdare för där har facket (fastighet) i varje fall förhandlat fram en lägstalön som 2024 ska ligga på 26979kr. Visst även om den också ligger under gränsen för arbetstillstånd.A ajn82 skrev:
Så i det fallet så kan kanske lagstiftningen lyckas med det som fackförbunden inte lyckats med, få upp lägstalönerna
Om vi räknar med arbetsgivaravgiften (som man brukar inkludera vid internationella lönejämförelser) har många i Sverige högre marginalskatt än 57%, alltså 57% i skatt på ett engångsbelopp.F fsn skrev:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Ok, om du går tillbaka och läser så är arbetsgivaravgift redogjord för och avhandlad. Saken här var att det inte är nån speciell skatt på engångsbelopp utan det är exakt samma sak som på all annan inkomst och det är årsinkomst som gäller för hur mycket skatt det i slutändan blir, oavsett om det är timlön, månadslön eller engångsbelopp. Det är också avhandlat och med det så ser jag inte vad du öht tillför.P Peter787 skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 283 inlägg
Får erkänna att jag inte läst alla 1250+ inläggen här, men det har ju inte du heller gjort.F fsn skrev:Ok, om du går tillbaka och läser så är arbetsgivaravgift redogjord för och avhandlad. Saken här var att det inte är nån speciell skatt på engångsbelopp utan det är exakt samma sak som på all annan inkomst och det är årsinkomst som gäller för hur mycket skatt det i slutändan blir, oavsett om det är timlön, månadslön eller engångsbelopp. Det är också avhandlat och med det så ser jag inte vad du öht tillför.
Nu beskattas engångsbelopp med en skatt som har skattesatsen motsvarande din marginalskatt, om du inte fattar det får du väl klättra upp på Mount Stupid,
om du nu inte redan sitter där.
Redigerat:
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 707 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 707 inlägg
Jasså, det tycker du, sluta killgissa gubben. I mitt fall så blir det så men det är rätt vanligt att alla beskattas mes tex 57% på engångsbelopp eller bonusar. Jag har tex en vän som tjänar 30-35000kr/månad men som har en provitionsbaserad del som har varit över 150000kr för ett kvartal. Den marginalbeskattas direkt, det skulle bli väldigt trist sista kvartalet annars då hel bonusen försvinner i skatt. Han får generellt ganska mycket skatteåterbäring. Det är även likadant på alla jobb jag haft, att engångsbelopp för tex patent marginalbeskattas oavsett om man tjänar 70000/månad eller 35000kr/månad. Vill man inte låna ut pengarna så får man JÄMKA. Så vänligen kryp in under stenen igen.P Peter787 skrev:
Det ser trångt ut under din sten.F fsn skrev:Jasså, det tycker du, sluta killgissa gubben. I mitt fall så blir det så men det är rätt vanligt att alla beskattas mes tex 57% på engångsbelopp eller bonusar. Jag har tex en vän som tjänar 30-35000kr/månad men som har en provitionsbaserad del som har varit över 150000kr för ett kvartal. Den marginalbeskattas direkt, det skulle bli väldigt trist sista kvartalet annars då hel bonusen försvinner i skatt. Han får generellt ganska mycket skatteåterbäring. Det är även likadant på alla jobb jag haft, att engångsbelopp för tex patent marginalbeskattas oavsett om man tjänar 70000/månad eller 35000kr/månad. Vill man inte låna ut pengarna så får man JÄMKA. Så vänligen kryp in under stenen igen.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Precis så funkar det enligt min erfarenhet ( har tantiem som fallit ut några gånger)F fsn skrev:Jasså, det tycker du, sluta killgissa gubben. I mitt fall så blir det så men det är rätt vanligt att alla beskattas mes tex 57% på engångsbelopp eller bonusar. Jag har tex en vän som tjänar 30-35000kr/månad men som har en provitionsbaserad del som har varit över 150000kr för ett kvartal. Den marginalbeskattas direkt, det skulle bli väldigt trist sista kvartalet annars då hel bonusen försvinner i skatt. Han får generellt ganska mycket skatteåterbäring. Det är även likadant på alla jobb jag haft, att engångsbelopp för tex patent marginalbeskattas oavsett om man tjänar 70000/månad eller 35000kr/månad. Vill man inte låna ut pengarna så får man JÄMKA. Så vänligen kryp in under stenen igen.