716 012 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Inte någon av dem.N najaden skrev:
Företaget vill inte ha en som kräver, utan en som är nöjd med vad företaget erbjuder, det är det nya sättet att förhandla.
Det förhållandet att alla anställda skulle förhandla om sin egen lön skulle bli väldigt krävande för företaget.
Har företaget intresse och tid att förhandla med alla? NEJ! De ger en lön baserad på din utbildning, ålder, erfarenhet, tilltänkta tjänst och personlighet eller så enkelt som utifrån din ålder och erfarenhet. Har du händelsevis toppenbetyg säger de med positiv ton: "jag ser att du kan läsa". 🤣
Jo så kan det absolut bli.Å Ådi88 skrev:Inte någon av dem.
Företaget vill inte ha en som kräver, utan en som är nöjd med vad företaget erbjuder, det är det nya sättet att förhandla.
Det förhållandet att alla anställda skulle förhandla om sin egen lön skulle bli väldigt krävande för företaget.
Har företaget intresse och tid att förhandla med alla? NEJ! De ger en lön baserad på din utbildning, ålder, erfarenhet, tilltänkta tjänst och personlighet eller så enkelt som utifrån din ålder och erfarenhet. Har du händelsevis toppenbetyg säger de med positiv ton: "jag ser att du kan läsa". 🤣
Eller rättare sagt det kommer bli så på vissa företag.
Å Ådi88 skrev:Inte någon av dem.
Företaget vill inte ha en som kräver, utan en som är nöjd med vad företaget erbjuder, det är det nya sättet att förhandla.
Det förhållandet att alla anställda skulle förhandla om sin egen lön skulle bli väldigt krävande för företaget.
Har företaget intresse och tid att förhandla med alla? NEJ! De ger en lön baserad på din utbildning, ålder, erfarenhet, tilltänkta tjänst och personlighet eller så enkelt som utifrån din ålder och erfarenhet. Har du händelsevis toppenbetyg säger de med positiv ton: "jag ser att du kan läsa". 🤣
Jag vet inte vad ni har för bakgrund och tidigare förhållanden med arbetsgivare, men det känns väldigt trångsynt att den anställde alltid är förloraren och arbetsgivaren alltid är vinnaren. Att huvudtaget ha synen att arbetsgivaren bara ser de anställde som slavar känns ju som ni lever kvar på 1800-talet. Det finns många exempel på svenska företag som skriker efter rätt kompetens och måste betala för att anställa dessa personer. Det absolut viktigaste varan i företaget är ju personalen för att kunna fortsätta leverera bra värde. Kan ni ge ett exempel på företag som inte skulle ha den synen att det är personalen som är grunden för att kunna lyckas att göra bra produkter eller leverera bra tjänster som i förlängningen gör företaget livskraftigt. Att det finns svin i branschen är givet, men det löser inte kollektivavtal, svinen finns fortfarande kvar. Det finns även svin som sitter som fackliga representanter.N najaden skrev:
Visst kan det vara så att man vill vara fri att välja men det kunde man före 1990 också. Ändå valde man att ansluta sig för det kunde på min tid också vara ett krav, hör och häpna, från företaget. Man ville förenkla förhandlandet till facken istället för enskilda personer.Zevv skrev:
Kan du då svara på varför antalet anslutna till facket ökade under Covid åren, 2020 till 2022, då många blev friställda bl.a. restaurangpersonal och var då inte fackligt anslutna för att få arbetslöshetskassa? Man anslöt dig för att kunna få en viss ersättning efter en tid.
Det är knappast antalet fackligt anslutna som är viktigast i detta fall. Det bör vara antalet kollektivavtal. Har du koll på hur många KA som finns inom kommun, landsting och stat?N najaden skrev:Ja ok..
Men folk verkar vara otroligt naiva .
Företag vill käna pengar och där är lönerna en stor post.
Om inte förhandlingar förs för den större massan blir det ren anarki på arbetsmarknaden.
Om medlemsantalet sjunker för mycket kommer inte arbetsgivarna tycka det är lönt att förhandla.
Otroligt naiva...
Om ALLA ska förhandla sin egen lön går det rent åt..h....
Tror ni på fullaste allvar att lönerna ÖKAR då..jisses.
Man behöver väl inte vara fackligt ansluten för att ansluta sig till A-kassan? Ökade verkligen det fackligt anslutna under Covidtiden, eller var det just A-kassan som hägrade för att ha en försäkring om något skulle hända? Många kanske inte känner till att man kan vara med i A-kassan utan att vara fackligt ansluten och anmälde sig av den anledningen. Vad vet jag, killgissning bättre än något annat... 😉Å Ådi88 skrev:Visst kan det vara så att man vill vara fri att välja men det kunde man före 1990 också. Ändå valde man att ansluta sig för det kunde på min tid också vara ett krav, hör och häpna, från företaget. Man ville förenkla förhandlandet till facken istället för enskilda personer.
Kan du då svara på varför antalet anslutna till facket ökade under Covid åren, 2020 till 2022, då många blev friställda bl.a. restaurangpersonal och var då inte fackligt anslutna för att få arbetslöshetskassa? Man anslöt dig för att kunna få en viss ersättning efter en tid.
Ska man döma av det där så är det fortfarande en tydlig majoritet som är för, sedan så säger det där inget om hur många som är emot/inte bryr sig.Zevv skrev:
Personligen så tror jag att nedgången beror på att folk tror att rättigheter kommer av sig själva, eftersom de aldrig behövt engagera sig.
Sen finns det naturligtvis de som är emot av ideologiska skäl, vilket är helt ok i ett land med (trots motstånd från den brun/blå röran) åsiktsfrihet.
Och, jodå både facket & S har begått misstag.
Å min poäng var just valfriheten. Varför blir det så viktigt i frågan om Tesla isåfall när inte alla anställda är fackligt anslutna och att vi dessutom har valfrihet kring att ha kollektivavtal i Sverige. Det enda svar som kommer i denna tråd är att man kan vara kollektivansluten men ändå förhandla separat och ge anställda bättre villkor. Men poängen var valfriheten att teckna kollektivavtal. Det är tydligen inte en valfrihet enligt IF metall för Tesla.L lat skrev:Ska man döma av det där så är det fortfarande en tydlig majoritet som är för, sedan så säger det där inget om hur många som är emot/inte bryr sig.
Personligen så tror jag att nedgången beror på att folk tror att rättigheter kommer av sig själva, eftersom de aldrig behövt engagera sig.
Sen finns det naturligtvis de som är emot av ideologiska skäl, vilket är helt ok i ett land med (trots motstånd från den brun/blå röran) åsiktsfrihet.
Och, jodå både facket & S har begått misstag.
Nej det har jag inte.Jonatan79 skrev:
Är det Tesla fallet du menar ?
Generellt är det oerhört viktigt med så många fackligt anslutna som det bara går speciellt vid förhandlingarna.
Nej, jag menar rent generellt. Varför har antalet fackliga anslutna stor vikt vid tex löneförhandlingar för ett enskilt bolag ?N najaden skrev:
Avtals förhandlingarna som pågår nu.Jonatan79 skrev:
Vet inte vad du menar med enskilt bolag..varje bolag kan ju givetvis förhandla lokalt som det ofta görs, men har man inge facklig klubb eller tillgång till ombudsman så står man sig slätt.
Sen kan givetvis en enskild person själv försöka förhandla upp sin lön om dom tycker dom är värt det.
Sorry, menade de bolag som ska förhandla. Vad gör antalet medlemmar för skillnad i förhandlingarna?N najaden skrev:Avtals förhandlingarna som pågår nu.
Vet inte vad du menar med enskilt bolag..varje bolag kan ju givetvis förhandla lokalt som det ofta görs, men har man inge facklig klubb eller tillgång till ombudsman så står man sig slätt.
Sen kan givetvis en enskild person själv försöka förhandla upp sin lön om dom tycker dom är värt det.
Och då återkommer min fråga:Zevv skrev:
Man behöver väl inte vara fackligt ansluten för att ansluta sig till A-kassan? Ökade verkligen det fackligt anslutna under Covidtiden, eller var det just A-kassan som hägrade för att ha en försäkring om något skulle hända? Många kanske inte känner till att man kan vara med i A-kassan utan att vara fackligt ansluten och anmälde sig av den anledningen. Vad vet jag, killgissning bättre än något annat... 😉
Hur driver man in obetalad lön om man inte är med i facket?
Så vi lever på 1800-talet och du har erfarenhet av Svin! 😇Zevv skrev:
Jag vet inte vad ni har för bakgrund och tidigare förhållanden med arbetsgivare, men det känns väldigt trångsynt att den anställde alltid är förloraren och arbetsgivaren alltid är vinnaren. Att huvudtaget ha synen att arbetsgivaren bara ser de anställde som slavar känns ju som ni lever kvar på 1800-talet. Det finns många exempel på svenska företag som skriker efter rätt kompetens och måste betala för att anställa dessa personer. Det absolut viktigaste varan i företaget är ju personalen för att kunna fortsätta leverera bra värde. Kan ni ge ett exempel på företag som inte skulle ha den synen att det är personalen som är grunden för att kunna lyckas att göra bra produkter eller leverera bra tjänster som i förlängningen gör företaget livskraftigt. Att det finns svin i branschen är givet, men det löser inte kollektivavtal, svinen finns fortfarande kvar. Det finns även svin som sitter som fackliga representanter.
Men nu finns det ju väldigt många olika yrken i samhället vilket absolut leder till olika löner och regler för hur dessa förhandlas fram.
Det har nog skett en viss diskrepans i våra olika antaganden om personers anställningar och deras betydelse på arbetsmarknaden.
Jag för min del menar industriarbetare när vi diskuterar kollektivavtal och om fackföreningsrörelsen. De dåliga villkoren på arbetsmarknaden var förbehållet de med lägst utbildning, om det överhuvudtaget fanns utbildning förutom 6 års grundskola för industriarbetare då, långa arbetsdagar, med få raster och fysiskt tröttande arbete. 6 dagars arbete per vecka och totalt 56 timmar på 1800-talet där vi lever.
Du kanske tänker på en Civilingenjör/Civilekonom med specialist utbildning i nåt lämpligt område som gör honom attraktiv på arbetsmarknaden och en av få i Sverige. Det är klart att DEN personen har ett bra utgångsläge att få ett bra avtal med hög lön, tjänstebil, 1 extra semestervecka och en egen kaffemugg på jobbet eller vad det nu kan vara. Och dessa personer finns tveklöst i Sverige men hur många är de.
Och ju mer personer som har samma utbildning som du själv minskar din särställning och därmed din förhandlingsposition att kunna förhandla om dina villkor på företaget. Så visst kan man förhandla men inte till vilken lön och villkor som helst, det finns gränser för företaget också.
