715 848 läst ·
14 155 svar
716k läst
14,2k svar
Tesla och kollektivavtal
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 116 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 116 inlägg
Så om en hög chef på en myndighet kommer med ett svar som är intetsägande så är det okej, men inte om en kommunikatör gör det.D djac skrev:Det är inte riktigt jämförbart, kommunikatörer är människor helt utan ansvar och för journalister och medborgare därför helt ointressanta, de vet förmodligen inte hur det ligger till, det är bäst så såklart, och rapar bara upp färdigsnickrade mantran. När något gått snett så måste allmänheten få ställa, via journalister oftast, kritiska frågor, med följdfrågor, och förvänta sig att någon som vet något faktiskt svarar. Att skicka ut en kommunikatör med en boilerplate-textför att kunna glida undan ansvar visar bara på ett starkt medborgarförakt.
Högsta chefen kan ju inte några detaljer i ett företag eller i en myndighet med 10 000 anställda. Alltså är inte den personen "någon som vet något faktiskt".
Resa en del i Finland känns inte som att stanna någon längre tid. Kanske du borde prova att stanna några veckor eller en månad och se om du ändrar uppfattning.L L Jan skrev:
Tänk på att en Finländare oftast är lyckligast när dom sitter i bastun med en öl eller lonkerro.
Det är där som kalsarikännit börjar. Inte för att någon finländare skulle ha någon form av kläder på sig i bastun. Men efteråt.
Det är inte jag som blandar ihop. Jag svarade på:E elmont skrev:
Jag har för mig att finnarna ligger i topp när det gäller självmord, om de samtidigt är lyckligast i världen så är det ju ändå lite underligt. Eller är de extrema åt båda hållen, antingen extremt olyckliga eller extremt lyckliga och de lyckliga är fler än de olyckliga.N Niq skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/SjälvmordsstatistikL lbgu skrev:
Ja det är ett problem som jobbas ständigt med.Zevv skrev:
Avtals förhandlingarna har börjat.
Ni som inte vill ha facklig organisation vad tror ni händer i förhandlingarna om medlemsantalet blir för lågt ?
Jag är inte emot att folk vill vara medlemmar i fackliga organisationer. Däremot är jag emot när facket kräver kollektivavtal. Jag tror eg. inget mer händer än att förhandlingar sker mellan individer och företaget de arbetar för. På samma sätt som det mesta fungerar i samhället, när man avtalar om saker och ting. Min poäng var att jag tror mycket i samhället ändras och det inte riktigt är som det var för 100 år sedan då behovet var ett annat.N najaden skrev:
Japp, men det går stadigt nedåt med ca 1 procent per år. Det finns antagligen en anledning till det som man kan ta sig en funderare kring.Dan1891 skrev:
Ja ok..Zevv skrev:
Jag är inte emot att folk vill vara medlemmar i fackliga organisationer. Däremot är jag emot när facket kräver kollektivavtal. Jag tror eg. inget mer händer än att förhandlingar sker mellan individer och företaget de arbetar för. På samma sätt som det mesta fungerar i samhället, när man avtalar om saker och ting. Min poäng var att jag tror mycket i samhället ändras och det inte riktigt är som det var för 100 år sedan då behovet var ett annat.
Japp, men det går stadigt nedåt med ca 1 procent per år. Det finns antagligen en anledning till det som man kan ta sig en funderare kring.
Men folk verkar vara otroligt naiva .
Företag vill käna pengar och där är lönerna en stor post.
Om inte förhandlingar förs för den större massan blir det ren anarki på arbetsmarknaden.
Om medlemsantalet sjunker för mycket kommer inte arbetsgivarna tycka det är lönt att förhandla.
Otroligt naiva...
Om ALLA ska förhandla sin egen lön går det rent åt..h....
Tror ni på fullaste allvar att lönerna ÖKAR då..jisses.
Och varför tror du att jag skulle ha svaret på den företeelsen?Zevv skrev:
Om jag gissar skulle jag säga unga människor som inte är insatt i fackföreningens betydelse för dig som anställd. Man får mer pengar i fickan. Föräldrar som inte heller är fackligt anslutna ger ungdomar råd.
Konsekvenstänkande är inte utvecklat ännu.
Eller så minskar gruppen arbetare radikalt i Sverige för många vill bli influensers.
Sedan 1994 har kanske egenföretagare ökat i Sverige 8ch då blir färre fackligt anslutna.
Eller är det människor med dold agenda som påverkar arbetare att facket är tvång vilket även skedde när jag tog första anställningen. Lyssnade inte.
Eller, Gud förbjude, kan det finnas företag som inte tillåter att anställda är fackligt anslutna?
Eller så har människor blivit övertygade att i Sverige är anställningen ändå så trygg, att vara fackligt ansluten numer inte är ett nödvändigt skydd mot avsked eller dåliga marknadsavtal. Vissa anser att de utan att vara fackligt ansluten "rider" på de som betalar avgift och engagerar sig i facket.
Nu får du välja vilken orsak du vill som passar din sinnesstämning/ideologi/politisk tillhörighet! 🤔 😏 🤥
Man kan även se det som att företagen ser sina anställda som företagets tillgångar för att kunna skapa bra konkurrenskraftiga produkter. Dvs alla företag är inte de onda djävulens påbro som tar tillfället i akt.N najaden skrev:Ja ok..
Men folk verkar vara otroligt naiva .
Företag vill käna pengar och där är lönerna en stor post.
Om inte förhandlingar förs för den större massan blir det ren anarki på arbetsmarknaden.
Om medlemsantalet sjunker för mycket kommer inte arbetsgivarna tycka det är lönt att förhandla.
Otroligt naiva...
Om ALLA ska förhandla sin egen lön går det rent åt..h....
Tror ni på fullaste allvar att lönerna ÖKAR då..jisses.
Jag kan alltså se båda sidorna. Känns snarare som många i denna tråd tror att domedagen nalkas.
Ja, de där sifforna har varit uppe i tråden flera gånger. Tex har jag visat på siffrorna och källhänvisat.Zevv skrev:
Strax under 70% av samtliga anställda, faktiskt en kvalificerad majoritet är med i ett fackförbund. Så visst är det tydligt att gemene svensk vill vara med i facket.
Det jag reagerade på första gången jag såg siffran var att arbetare inte är fackligt anslutna i lika hög grad som tjänstemän, jag trodde att det var tvärtom.
Enligt diagrammet hände något där omkring år 2007, då gick tjänstemän om arbetare i anslutningsgrad. Jag har ingen aning om vad som hände men visst blir man nyfiken?
En reflektion: arbetarnas anslutningsgrad börjar närma sig 50%, håller fackförbunden på att tappa kontakten med den arbetarrörelse som en gång i tiden skapade fackföreningarna?